printlogo


کد خبر: 212803تاریخ: 1398/8/27 00:00
رهبر انقلاب با اشاره به طرح افزایش قیمت بنزین:
مسؤولان مراقب باشند برگرانی‌ها اضافه نشود
احمد توکلی: رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور گفتند مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز صورت می‌گرفت ولی حالا که انجام نشده لازم است زودتر اقدام کنید

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه درباره‌ مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مطالبی بیان کردند. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن کامل بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی دراین‌باره به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین
قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور؛ و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد؛ از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به آن نگاه کند. بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.
نکته‌ دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به ضررشان است یا خیال می‌کنند به ضررشان است، به هر تقدیر ناراضی می‌شوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسان‌های ناباب وارد میدان می‌شوند، گاهی بعضی از جوان‌ها هم از روی هیجان با اینها همراهی می‌کنند و اینجور مفاسد را به بار می‌آورند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند جز اینکه علاوه‌ بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه می‌کند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این 2 روز تقریباً یعنی 2 شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کارها را تشویق کردند؛ از خانواده‌ منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق می‌کنند، ترغیب می‌کنند که این شرارت‌ها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند؛ هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.
مسؤولان هم البته دقت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسؤولان محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله، این مهم است؛ چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند؛ باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسؤولان حفظ امنیت کشور هم به وظایف‌شان عمل کنند. مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند، بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است؛ این را بفهمند، توجه کنند؛ که می‌فهمند هم مردم، ملتفتند؛ و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ ما است، مسؤولان کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند.
بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه‌ سران سه قوه، بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوه‌ کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند؛ به یک پشتوانه‌ کارشناسی هم متکی است. گفتم من صاحب‌نظر نیستم در این قضیه لکن به‌عنوان یک آدمی که می‌بیند مسؤولان کشور تصمیم گرفتند؛ زمان امام رضوان‌الله‌علیه هم همین جور بود؛ یک کارهایی را مسؤولان، سران سه قوه تصمیم می‌گرفتند و اجرا می‌شد، حالا هم همین جور است. امیدواریم ان‌شاء‌الله به کمک مردم، به هم‌فکری و هم‌افزایی مسؤولان و دلسوزی و پیگیری آنها و لطف الهی، ان‌شاء‌الله این کار به بهترین وجه پیش برود.
******
آشـوب مشکلی را حل نمی‏‌کند
آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی‌آملی روز گذشته در پایان درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی اعتراضات مردم در روزهای اخیر اظهار داشت: الان که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسؤولان یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما درباره دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند. وی تأکید کرد: مسؤولان ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظفند امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند فعلاً مصلحت مملکت چیست و اگر در این‌باره کوتاهی یا اشتباهی کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست. استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: وظیفه‏‌ای که مردم دارند همان است که دین به ما می‌گوید: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَهَ» به بهترین روش جلوی اشتباهات مسؤولان را بگیریم، این وظیفه ما است! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمی‏‌کند. وی اظهار داشت: نکته سوم که باید به آن توجه داشت- که هم مسؤولان باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند- این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسؤولان این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می‏‌دهند و به انجام آن رضایت می‏‌دهند. نظام را باید با تخصص حفظ کرد، این به تعبیری اوجب واجبات است. آیت‌الله جوادی‌آملی ابراز داشت: حفظ نظام اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با «وَ أَمْرُهُمْ شُورَی» باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت. وی در پایان تأکید کرد: در نتیجه مسؤولان باید وظیفه‌شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند اما مردم نیز شرعاً وظیفه‏ دارند به بهترین وجه از نظام دفاع کنند، چرا که دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس اله می‎خواهیم به برکت خون‎های پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا به دست صاحب اصلی‎اش برسد.
******
نظارت قوه‌قضائیه بر درآمد افزایش قیمت بنزین
رئیس قوه‌قضائیه درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به‌وجود آمده درباره آن بیانیه‌ای خطاب به مسؤولان قضایی صادر کرد. آیت‌الله رئیسی در این بیانیه از مسؤولان قضایی خواست نکات زیر را مورد توجه و اهتمام قرار دهند:
۱- نسبت به پیشنهاد دولت محترم برای اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعلام نرخ جدید بنزین که با استناد به تکالیف قانونی، به منظور ایجاد هماهنگی در شورای اقتصادی سران قوا مطرح و مصوب شد، فارغ از نظرات مختلف کارشناسی موجود پیرامون این طرح و شیوه اجرای آن که می‌توان در فضای دور از التهاب و غیرهیجانی به آن پرداخت، دستگاه قضایی خود را موظف می‌داند برای رفع مشکلات احتمالی در فرآیند اجرا، به وظایف قانونی خود عمل نماید.
۲- نظام، تجربه اجرای تصمیمات مشابه را داشته. در این مورد هم سخن گفتن با مردم و تشریح دلایل این تصمیم قبل و بعد از اجرای تصمیم ضروری می‌نماید. لذا از طریق استانداران و مسؤولان مربوط پیگیری نمایید تا دلایل این تصمیم به صورت شفاف برای مردم بویژه اثرگذاران جامعه و نخبگان تبیین شود و دیدگاه‌های نخبگان و دلسوزان مورد توجه قرار گیرد. 
 ۳- به دادستان‌های محترم در سراسر کشور تاکید می‌شود ضمن مراقبت نسبت به حفظ حقوق شهروندی و کرامت مردم در برابر هرگونه تعرض، درباره اشرار، وابستگان به جریانات ضدانقلاب و نفوذی‌هایی که با اقدامات خرابکارانه در راستای خواست دشمنان، امنیت مردم و جامعه را هدف قرار داده‌اند با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی با قاطعیت اقدام قانونی را معمول دارند.
۴- سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم از جمله پرداخت بموقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری نماید تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم گردد.
******
عوامل اصلی اغتشاشات شناسایی و دستگیر می‌شوند
وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای درباره مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اعلام کرد: عوامل اصلی اغتشاشات 2 روز گذشته در حال شناسایی‌اند و اقدام مناسب در حال انجام است.متن بیانیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است: 
با توجه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، به آگاهی ملت شهیدپرور می‌رساند: این وزارتخانه ضمن نصب‌العین قرار دادن منویات معظم‌له و توجه دادن همه مسؤولان امر به وظایف خود، برخورد با اشرار را وظیفه خود می‌داند و با هرگونه عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش ملت شریف، برخورد قاطع می‌نماید. ضمناً، عوامل  اصلی اغتشاشات 2 روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است که نتیجه آن، متعاقباً به آگاهی ملت شریف خواهد رسید. یقیناً دشمنان دلبسته به این اغتشاشات همچون گذشته دستاوردی جز شرمندگی و سرافکندگی نخواهند داشت. برقراری امنیت و آرامش مردم شریف و ملت عزیز ایران را وظیفه دینی و ملی خویش می‌دانیم و به رهبر فرزانه و مردم سربلند کشور اطمینان می‌دهیم در این راه از هیچگونه مجاهدتی دریغ نخواهیم کرد. سخنگوی نیروی انتظامی نیز گفت: پلیس بر اساس وظایف قانونی خود در برخورد با ناامن‌کنندگان و اخلالگران نظم و امنیت هیچ‌گونه مماشاتی ندارد. سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر گفت: در شرایط فعلی عناصری با هدایت معاندان خارج از کشور و منفعت‌طلبان داخلی اقدام به سوءاستفاده از مطالبات مردم کرده و با برهم زدن نظم و امنیت عمومی و با رفتارهای تخریب‌گرایانه، به اموال عمومی و خدمات شهری همچنین کسب‌وکار مردم آسیب رسانده‌اند. نوریان بیان داشت: در پی تماس‌های مکرر و مطالبات مردمی از پلیس مبنی بر بازگشت آرامش به جامعه و برخورد با ناامن‌کنندگان و اخلالگران نظم و امنیت، نیروی انتظامی بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خود با این تحرکات مذبوحانه به طور قاطع برخورد خواهد کرد.
******
ایفای نقش منافقین و ضدانقلاب در اغتشاشات
روز گذشته مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی طرح افزایش قیمت به صورت غیرعلنی تشکیل جلسه داد. محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با فارس، در این‌باره گفت: در این جلسه موضوع افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون این مسأله مطرح کردند. وی افزود: تعدادی از نمایندگان نسبت به مقدار افزایش قیمت و نحوه اجرای طرح اعتراض داشتند و عده‌ای هم نسبت به این موضوع که چرا مجلس در جریان افزایش قیمت قرار نگرفته، معترض بودند. پورمختار خاطرنشان کرد: علاوه بر این در جلسه دیروز رئیس مجلس نیز به تشریح جزئیات روند اتخاذ تصمیم برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین پرداخت و عنوان کرد این موضوع در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات کارشناسان در این‌باره استماع شد و در نهایت حاضران در جلسه اعم از سران سه قوه و دیگر حضار تصمیم گرفتند طرح افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین به شکلی که امروز شاهد آن هستیم اجرایی و منابع حاصل از این افزایش قیمت به حساب افراد واجد شرایط به عنوان یارانه واریز شود. پورمختار در ادامه اظهار داشت: در این جلسه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در گزارش خود عنوان کرد اعضای شورای عالی امنیت ملی در نشست شنبه‌شب خود با توجه به تحریم‌های دشمن و هدف قرار دادن معیشت مردم در این تحریم‌ها و تصمیم شورای هماهنگی سران 3 قوه برای تخصیص منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقشار آسیب‌پذیر، از این تصمیم شورای اقتصادی سران 3 قوه حمایت کرد. احمد امیرآبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز درباره اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون اغتشاشات اخیر گفت: آقای شمخانی به اسنادی اشاره کرد که در طول 2 روز اخیر گروه‌های سازماندهی‌شده از طرف منافقین و ضدانقلاب به مأموران انتظامی حمله کردند، بعضاً سلاح گرم داشتند و به بانک‌ها و اموال عمومی و خصوصی مردم آسیب رساندند. 
 
 
***
 توصیه رهبر انقلاب به روحانی درباره پرداخت نقدی یارانه 
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون موضع رهبر حکیم انقلاب درباره وقایع اخیر پس از 2 نرخی کردن بنزین گفت: در حاشیه دیدار مسؤولان در روز ولادت (جمعه)، رهبر انقلاب یک توضیح کارشناسی به آقای روحانی داشتند که خوب است زودتر اجرایی شود. وی ادامه داد: آقای روحانی در حاشیه جلسه گزارشی مختصر از روند اجرای طرح سهمیه‌بندی به رهبر انقلاب ارائه  کرد. توکلی در ادامه با اشاره به سوال رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور گفت: رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور گفتند مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز صورت می‌گرفت، ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید.

 


Page Generated in 0/0161 sec