printlogo


کد خبر: 212819تاریخ: 1398/8/28 00:00
دور دنیا

تخلیه سفارت آمریکا در عراق
ایرنا نوشت: کاربر معروف عراقی به نام «سیده الاولی» (بانوی اول) که معمولا گزارش‌های ویژه از داخل هیات حاکمه عراق می‌دهد، در تازه‌ترین توئیت خود نوشت بعد از شلیک 3 گلوله کاتیوشا به منطقه سبز بغداد، سفارتخانه آمریکا تقریبا تخلیه شده و فقط نیروهای محافظ در آن باقی مانده‌اند و همه کارکنان از جمله سفیر آمریکا ساختمان سفارت را ترک کرده‌اند.
***
تاریخ دور بعدی مذاکرات آستانه
قزاقستان خبر داد پیشنهاداتی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات حل بحران سوریه موسوم به «آستانه» در اوایل ماه دسامبر (اوایل تا اواسط آذر) وجود دارد. مختار تیلوبردی، وزیر خارجه قزاقستان از احتمال برگزاری دور تازه مذاکرات حل بحران سوریه موسوم به مذاکرات آستانه ظرف چند هفته آینده خبر داد.
***
کشته شدن 2 نیروی نظامی سعودی در مرز یمن
دولت سعودی کشته شدن 2 نیروی نظامی خود در درگیری با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را تأیید کرد. دولت سعودی در روزهای دوم و سوم نوامبر نیز کشته شدن 5 نفر از نیروهای خود را در منطقه جیزان در مرز با یمن تأیید کرد. اول آبان‌ماه گذشته نیز خبرگزاری رسمی عربستان(واس) از کشته شدن 6 نظامی این کشور در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز جنوبی عربستان خبر داد.
***
سفر معاون وزیر خارجه کره‌شمالی به روسیه
معاون وزیر خارجه کره‌شمالی دیروز به مسکو سفر کرد و احتمالا درباره مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا بحث و گفت‌وگو می‌کند. «چو سون هویی» در صدر مذاکراتی قرار دارد که آمریکا امیدوار است در آن، برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را در ازای رفع تحریم‌ها از بین ببرد. این در حالی است که رسانه‌های دولتی کره‌شمالی درباره سفر چو  به روسیه هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.
***
ثبت‌نام رسمی نامزدهای انتخابات پارلمانی ازبکستان
ستاد مرکزی انتخابات ازبکستان نامزدهای احزاب سیاسی معرفی‌شده برای مجلس عالی را به طور رسمی ثبت‌نام کرد. بر اساس گزارش این مرکز، از 750 نامزد 440 نفر یا 7/58 درصد مردان و 310 نفر یا 3/41 درصد زنان هستند. 43 نفر از نامزدهای تایید شده به عنوان نماینده در ترکیب فعلی مجلس عالی قانون‌گذاری فعالیت می‌کنند.
***
رئیس‌جمهور جدید سریلانکا سوگند خورد
گوتابایا راجاپاکسه به عنوان رئیس‌جمهور جدید سریلانکا ادای سوگند کرد. او از اقلیت‌های این کشور از جمله مسلمان‌ها و اقلیت تامیل که از مخالفان او محسوب می‌شوند خواست از دولتش حمایت کنند. گوتابایا راجاپاکسه، وزیر دفاع اسبق سریلانکاست که به‌خاطر تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ داخلی طولانی‌مدت این کشور در چند سال پیش، شناخته می‌شود. او برادر ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهور اسبق است و 10 سال پیش در دوران ریاست‌جمهوری برادرش، نظارت بر پیروزی ارتش بر جدایی‌طلبان تامیل را بر عهده داشت. او متعهد به نشان دادن یک رهبری قدرتمند برای تضمین امنیت در این کشور 22 میلیون نفری شد؛ کشوری که اکثر جمعیت آن را بوداییان تشکیل می‌دهند.
***
هشدار پکن به واشنگتن درباره دریای چین
یک سخنگوی وزارت دفاع چین دیروز پس از دیدار مقام‌های ارتش چین و آمریکا در حاشیه گفت‌وگوهای دفاعی در بانکوک تاکید کرد‌ پکن هیچ‌گونه تحولاتی مرتبط با استقلال تایوان را «تحمل» نمی‌کند و از ایالات‌متحده خواست با این مساله برخورد مناسبی داشته باشد. چین در جریان مذاکرات دفاعی در بانکوک از ارتش آمریکا خواست در دریای چین جنوبی قدرت‌نمایی نکرده و از ایجاد تردیدهای جدید بر سر تایوان خودداری کند. «وی فنگی» وزیر دفاع چین از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا خواست «از قدرت‌نمایی در دریای چین جنوبی خودداری کرده و تنش‌ها در دریای چین جنوبی را تحریک و تشدید نکند». ایالات متحده هنوز واکنشی نداشته است اما همواره چین را به نظامی‌سازی دریای چین جنوبی متهم می‌کند. مارک اسپر یکشنبه گفت، پکن «مرتبا به ارعاب و ترساندن برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود در این منطقه» متوسل می‌شود.
***
سود روسیه از فروش سلاح
مدیر آژانس فدرال همکاری نظامی و فنی روسیه در نمایشگاه هوایی دوبی تاکید کرد کشورش سالانه بیش از 2 میلیارد دلار به کشورهای خاورمیانه سلاح صادر می‌کند. دیمیتری شوگایف خاطرنشان کرد سهم منطقه از مجموعه درخواست‌های تولیدات تجهیزات و جنگ‌افزارهای روسیه، ثابت یعنی از ۱۰ تا ۲۰ درصد است. سلاح‌های روسی در خاورمیانه از وجهه خوبی برخوردارند و به نظر می‌رسد این موضوع دلیل افزایش صادرات این سلاح‌ها به منطقه است. شوگایف قبل از این گفته بود، حجم فروش سلاح‌های روسی به آفریقا احتمالا به ۴۰ درصد از کل صادرات سلاح برسد. در حال حاضر ارزش صادرات وزارت دفاع روسیه حدود ۵۰ میلیارد دلار است.
 

Page Generated in 0/0071 sec