printlogo


کد خبر: 212846تاریخ: 1398/8/28 00:00
رئیس قوه‌قضائیه با انتقاد از نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین:
اصل طرح قانونی است اما ضرورت داشت افکار عمومی قانع شود

با گذشت 72 ساعت از آغاز اغتشاشات و آشوب‌های میدانی که به بهانه اعتراض به افزایش نرخ بنزین در تعدادی از شهرها کلید خورد، تقریبا تمام نقاط کشور به جز تعداد معدودی از شهرها بویژه شیراز و اصفهان به آرامش و ثبات نسبی رسیدند و شب آرامی را پشت ‌سر گذاشتند. با این حال هرچند هنوز آمار دقیق و کاملی از میزان تلفات (تعداد کشته‌شدگان) به دست نیامده است اما اطلاعات جدید حاکی از میزان بالای این تلفات در مقایسه با حوادثی همچون دی 96 است که بیشتر این تلفات مربوط به حمله آشوبگران مسلح به انبار‌های نفتی و مقر‌های نظامی بوده است که در جریان جلوگیری از انفجار انبار‌های نفتی و خلع سلاح مقر‌های نظامی به‌وقوع پیوسته است. البته تعدادی از نیرو‌های پلیس و مردمی نیز در این حملات به شهادت رسیدند. تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر کل کشور بازداشت شده‌اند. شیوه عملکرد هسته اصلی حوادث اخیر نشان می‌دهد این افراد کاملا آموزش‌دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند. در همین زمینه اسدالله عباسی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون حضور شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس به نقل از وی گفت تعدادی از افراد که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌ها می‌کردند، شناسایی شدند و مشخص شد که آنان با سازمان منافقین در ارتباط هستند. آنان برخی افراد شرور بودند که پول گرفتند تا ایجاد آشوب کنند. 
روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز هم در بیانیه‌ای از شناسایی و دستگیری ۱۵۰ نفر از لیدرهای مخل امنیت در این استان خبر داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته در واکنش به حوادث و رخدادهای پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، طی بیانیه‌ای با قدردانی از تیزهوشی و بصیرت مردم در تشخیص و افشای نقشه شوم دشمن و جداسازی مطالبات و صف اعتراض از اغتشاش تاکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با نصب‌العین قرار دادن منویات حکیمانه و نافذ مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مدظله‌العالی در ماجرای اخیر و قدردانی از تیزهوشی و بصیرت شما مردم شریف در تشخیص و افشای نقشه شوم دشمن و جداسازی مطالبات و صف اعتراض خود از اغتشاشگران و آشوب‌طلبان و کمک به برقراری امنیت و آرامش شهری و تاکید بر اهمیت وحدت، یکپارچگی و عزم همه قوا برای روشنگری، شفافیت و پاسخ به مطالبات بحق مردمی، حفظ امنیت کشور و حراست از گوهر آرامش و ثبات جامعه را در تعامل، همکاری و هم‌افزایی با سایر نیروهای مقتدر مسلح، انتظامی و امنیتی، وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و عنداللزوم با ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آرامش و آسایش مردم برخورد قاطعانه و انقلابی خواهد کرد». 
اما در میان واکنش‌ها نسبت به حوادث روزهای اخیر که در سایه اعتراض به افزایش 200درصدی نرخ بنزین رخ داد، آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه نیز با اشاره به چگونگی اتخاذ این تصمیم به بیان نکات مهمی پیرامون طرح مذکور پرداخت. وی در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، تصریح کرد: اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در ۵ سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحث‌های کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و در نهایت تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود. وی با بیان اینکه اصل طرح قانونی است اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است، افزود: از مقدمات ضروری اجرای این طرح، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی است و هر چه بیشتر باید ابعاد این طرح تبیین شود. درباره چنین طرحی طبعا نمایندگان، نخبگان، صاحب‌نظران و عموم مردم باید در جریان ابعاد گوناگون آن باشند. رئیس قوه‌قضائیه ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح، نگرانی مردم را ناشی از عدم اقناع افکار عمومی دانست و اظهار کرد: ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه‌ها، اقتصاددانان، وزرای مربوط، مسؤولان اجرایی و مسؤولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند، زیرا یکی از جلوه‌های مهم شفاف‌سازی، همین است.

Page Generated in 0/0080 sec