printlogo


کد خبر: 212851تاریخ: 1398/8/28 00:00
آتش ناآرامی‌های اخیر چگونه بر پیکر فرهنگ و هنر کشور نشست
شبیه حمله مغول‌ها!

گروه فرهنگ و هنر: گره خوردن اعتراضات مردمی به افزایش ناگهانی قیمت بنزین با شرارت برخی اشرار و افراد فرصت‌طلب باعث شد این هفته علاوه بر بانک‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، رویدادهای فرهنگی و محیط‌های هنری نیز تحت تاثیر این اتفاقات قرار بگیرند. علاوه بر لغو بسیاری از رویدادهای فرهنگی که قرار بود در روزهای آینده برگزار شوند و موکول شدن زمان برگزاری آنها به هفته‌های آینده، یکی از ناگوارترین پیامدهای حمله اشرار به برخی مراکز فرهنگی در این روزها که یادآور حمله مغول‌ها به کتابخانه‌های ایرانی بود، به آتش کشیده شدن کتابخانه تفکر شهرستان شهریار در پی اغتشاشات اخیر بود، کتابخانه‌ای که یکی از بهترین کتابخانه‌های این بخش محسوب می‌شد و شنبه‌شب در آتش اغتشاش اشرار سوخت. مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه تمام بنا و محتویات مکانی این کتابخانه از بین رفته است، گفت: «در جریان این آتش‌سوزی تمام قفسه‌ها، کامپیوترها، کتاب‌ها و لوازم موجود تماما سوخت و از بین رفت! در بازدید روز گذشته دوستان مشخص شد به این کتابخانه حدود ۲ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و ۱۳ هزار جلد کتاب آن کاملا از بین رفته است. در حال حاضر این ساختمان قابل استفاده نیست و باید بازسازی کامل انجام شود».
این اتفاقات بر فروش سینماها هم تاثیر بسیاری داشته است. خبرگزاری مهر روز گذشته در گزارشی در ارتباط با این ماجرا نوشت: «مطابق ارقام ثبت شده از فروش فیلم‌های روی پرده سینماها در سامانه رسمی سازمان سینمایی، گیشه سینمای ایران متأثر از ناآرامی‌های اخیر با افت جدی فروش مواجه شده است که زیان آن متوجه کلیت سینمای ایران خواهد بود. بنا بر اطلاعات سامانه رسمی فروش سینماها، مجموع فروش فیلم‌های روی پرده در روز گذشته تنها ۱۳۵ میلیون تومان و مجموع مخاطبان سینماها در سراسر کشور کمتر از ۱۲ هزار نفر ثبت شده است. در این میان فیلم سینمایی «مطرب» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم در حال اکران که طی هفته گذشته حداقل مخاطب روزانه‌اش ۲۶ هزار نفر بوده و این آمار در پایان هفته به مرز ۷۸ هزار مخاطب فقط در روز جمعه رسیده بود، در روز شنبه ۱۰ هزار نفر و در روز یکشنبه تنها ۶ هزار نفر مخاطب داشته است. فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» دیگر فیلم کمدی روی پرده هم طی هفته گذشته حداقل ۶ هزار نفر را در یک روز به سینماها کشانده و آمار مخاطبانش در روز پایانی هفته قبل به مرز ۱۸ هزار نفر رسیده بود،‌ روز گذشته تنها ۳۶۰ نفر مخاطب داشته است!»
این البته مشتی نمونه خروار از بلایی است که اغتشاشات اخیر بر سر وضعیت فروش سینماهای کشور آورده است؛ در شرایطی که 2 فیلم اصلی گیشه سینماها تا این اندازه کم‌مخاطب شده‌اند، خودتان می‌توانید متوجه شوید چه بلایی سر سایر آثار در حال اکران آمده است. همچنین بسیاری از سینماداران از قطعی اینترنت که حتی اطلاع‌رسانی را مختل کرده، گله‌ دارند. در این‌باره علی سرتیپی که هم پخش‌کننده فیلم است و هم سینمادار، در گفت‌وگویی با ایسنا از مساعد نبودن شرایط برای خرید اینترنتی بلیت و اطلاع‌رسانی به مخاطبان گله‌ کرده است.

Page Generated in 0/0130 sec