printlogo


کد خبر: 212852تاریخ: 1398/8/28 00:00
تجارت تسلیحات، عرصه جدید تقابل روسیه و آمریکا
حمله به آمریکا با اس 400

گروه بین‌الملل: تحولات نظامی چند سال اخیر در غرب آسیا و منطقه شبه‌قاره برای کشورهای این دو منطقه روشن کرد که اتحاد استراتژیک با آمریکا در حوزه نظامی بویژه برای کشورهای عربی معنایی ندارد. این اتفاق بویژه پس از حمله به آرامکو شدت گرفت و در نتیجه آن تمایل به تسلیحات روسی در آسیا گسترش یافت. 
«ماریا وروبیوفا» سخنگوی سازمان همکاری فنی- نظامی فدرال روسیه اعلام کرد چندین کشور در غرب آسیا تمایل خود را برای خرید سامانه دفاع هوایی اس400 روسی اعلام کرده‌اند.  وی افزود: روسیه و عربستان سعودی در حال حاضر در حال گفت‌وگو درباره اجرای مفاد توافق سال 2017 هستند که دو طرف درباره تحویل سامانه اس400 به ریاض امضا کرده‌اند. 
ماریا وروبیوفا اضافه کرد: «ما در حال حاضر در حال رایزنی در زمینه شرایط این توافق هستیم تا وارد فاز اجرایی شود».
به گزارش «وطن امروز» اگرچه سخنگوی این سازمان جز عربستان از کشورهای دیگری نام نبرد اما به نظر می‌رسد اکثر کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس، هند، مصر و برخی کشورهای اروپای شرقی نیز از مشتریان اس 400 هستند.  این در حالی است که روسیه تاکنون به چین و ترکیه اس 400 را فروخته و گزارش‌هایی نیز پیرامون استفاده ارتش سوریه از این سامانه منتشر شده است. 
اس۴۰۰ یا تریومف با کاربرد دفاع متمرکز و قوی از مناطق حساس از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان به شمار می‌رود که در ارتش روسیه نیز استفاده می‌شود و می‌تواند همزمان چندین پرنده دشمن از جمله موشک‌های بالستیک را ردیابی، هدف‌گیری و نابود کند و حتی علیه اهداف زمینی به کار گرفته شود. این سامانه در طبقه‌بندی ناتو، اس.ای-۲۱ نامیده می‌شود و پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد. در رسانه‌های روسی مباحثی مبنی بر تولید سامانه اس۵۰۰ برای ارتش این کشور مطرح است. ماه گذشته خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارشی پیرامون آخرین مانور این سامانه منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نیرو‌های رزمی روسیه از نیروی هوایی لنینگراد و نیروی پدافند هوایی ارتش این کشور در منطقه نظامی غربی روسیه، با موفقیت سامانه موشکی زمین به هوای اس۴۰۰ را به صورت آزمایشی شلیک کردند. این آزمایش در میدان تمرینی «کاپوستین یار» انجام شد. تولید‌کننده موشک‌های اس ۴۰۰ این نوع موشک‌ها را در اختیار نیرو‌های رزمی یاد شده روسیه قرار داده بود تا آنها را مورد آزمایش دقیق قرار دهند.
ایتارتاس افزود: سامانه اس ۴۰۰ به نحوی طراحی شده است که موشک‌های زمین به هوای آن قادرند اهداف مورد نظر را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری در هوا مورد هدف قرار دهند و نابود کنند. حتی اگر سامانه پدافندی اس ۴۰۰ خودش تحت آتش شدید دشمن یا آماج حملات سایبری و الکترونیکی برای مختل کردن سامانه‌های ردیابی‌اش قرار داشته باشد، می‌تواند بخوبی عمل کند.  سامانه اس ۴۰۰ قادر است هواپیما‌های دشمن و همچنین موشک‌های کروز و بالستیک را در هوا ردیابی و آنها را منهدم کند. حتی از این سامانه برای هدف قرار دادن تأسیسات زمینی دشمن نیز می‌توان استفاده کرد.
به نظر می‌رسد روسیه براساس یک برنامه بلندمدت قصد دارد با افزایش تعاملات نظامی خود در قالب برگزاری مانورها و صادرات تسلیحات، مناسبات امنیتی خود را با دیگر کشورها از جمله کشورهایی که در 2 دهه اخیر متحد آمریکا محسوب می‌شدند گسترش دهد. این موضوع بشدت مورد انتقاد آمریکایی‌ها قرار گرفته است. 
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به خبر خرید اس 400 از سوی ترکیه به شبکه سی‌بی‌اس گفت: آمریکا بشدت از ترکیه به‌خاطر خرید سامانه اس۴۰۰ روسیه خشمگین است. اگر ترکیه از این سامانه دست نکشد، احتمالا با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.  اوبراین گفت: سامانه اس۴۰۰ هیچ جایی در ناتو ندارد. همچنین مشتری‌های تجهیزات بزرگ نظامی روسیه جایی در ناتو ندارند اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا ترکیه را در ناتو نگه داریم. آمریکا معتقد است که سامانه اس۴۰۰ روسیه با فعالیت نیروهای ناتو همخوانی ندارد و برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ را با خطر مواجه خواهد کرد.
ترکیه به‌عنوان یکی از متحدان قدیمی آمریکا بعد از چین دومین کشوری است که این سامانه را از روسیه تحویل گرفته است. اگرچه این اقدام ترکیه انتقادات جدی آمریکا را به همراه داشت اما مقامات آنکارا برخورداری از این سامانه و استقلال در خرید تجهیزات دفاعی را حق خود دانسته‌اند.  ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به موضع واشنگتن گفت: همکاری ما  در سطح دوجانبه است نه هماهنگی در قالب ناتو. ما می‌توانیم سامانه اس ۴۰۰ را به صورت مستقل به کار گیریم. علاوه بر ترکیه و عربستان سعودی، دولت هند نیز در حال رایزنی برای خرید این سامانه دفاع هوایی از مسکو است.  ولادیمیر پوتین در این‌باره در اجلاس سران بریکس تاکید کرد که اس 400 را به هندی‌ها خواهد فروخت. نکته جالب توجه اینکه دولت هند اعلام کرده ‌است خرید اس 400 با هدف مقابله و توازن نظامی در برابر تهاجمات احتمالی چین است. 
در همین حال «سرگئی شیمیزوف»، رئیس شرکت «روستک» روسیه از آغاز تولید سامانه موشکی اس ۴۰۰ برای هند خبر داد. شیمیزوف در نمایشگاه هواپیمایی دوبی در جمع خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم مبلغ را تعیین کنم اما بخشی از آن در ابتدا پرداخت شده و ما ساخت سامانه‌های موشکی را آغاز کرده‌ایم. این قرارداد بر اساس جدول زمانی اجرا خواهد شد و سال ۲۰۲۵ به عنوان سال پایان اجرای آن تعیین شده است».
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز گزارش داد که‌ دهلی‌نو یک بار دیگر در سال ۲۰۱۵ از قصد خود برای خرید سامانه اس ۴۰۰ خبر داده بود. همچنین قرارداد واردات سامانه‌های موشکی تریومف به ارزش 5 میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در اثنای دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه از هند در سال گذشته امضا شد.
 
* عراق هم در فکر خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» روسیه
نماینده پارلمان عراق هم ماه قبل اعلام کرد: برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» روسیه تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. منصور البعیجی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که آمریکا بر عراق قیمومت ندارد و دولت عراق آزادانه می‌تواند کشوری را که تمایل دارد از آن سلاح بخرد یا سامانه‌های دفاعی عراق را به واسطه آن مجهز کند، انتخاب کند.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات شامل نیازهای دولت و وزارت دفاع برای تسهیل خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» روسیه و از بین بردن موانعی می‌شود که آمریکا در مسیر این قرارداد ایجاد می‌کند.
 
* چرا آمریکا دشمن اس 400 است؟
اس 400 دشمنان بزرگی هم دارد. آمریکایی‌ها مهم‌ترین دشمن آن هستند. این دشمنی و رقابت به واسطه تاثیر اس 400 در بی‌اثر کردن تسلیحات آمریکایی فروخته‌شده به کشورهای دنیاست. داستان پرماجرای فروش اف 22‌های آمریکایی به ترکیه که شروع شد، ماجرا به‌خوبی و خوشی پیش رفت تا آنکه ترک‌ها هوس خرید اس 400 روسی هم به سرشان زد و تصمیم گرفتند، تکنولوژی آمریکا و روسیه را با هم داشته باشند.  تا ترک‌ها از علاقه خود به خرید اس400 روسی سخن گفتند آمریکایی‌ها به میدان آمده و گفتند از فروش اف 22‌های خود به این عضو ناتو پشیمان شده‌اند. ماجرا از این قرار بود که آمریکایی‌ها معتقدند اگر اس 400‌های روسیه در ترکیه نصب شوند و ترکیه بخواهد اف 22‌های آمریکایی را هم استفاده کند، آن زمان باگ سیستم‌های اف 22 به واسطه آپدیت شدن مدام اس 400‌های روسی درمی‌آید و آن زمان برتری هوایی جنگنده‌های آمریکایی در این حوزه کاملا از بین می‌رود. حالا تصور کنید آمریکا با تبلیغات کاذب موفق شده در سال‌های گذشته ده‌ها فروند از این جنگنده را به کشورهای متحد خود در دنیا بفروشد و با لو رفتن باگ‌های سیستمی در مقابل سیستم‌هایی مثل اس 400 عملا دیگر این بازار از میان می‌رود.

 


Page Generated in 0/0073 sec