printlogo


کد خبر: 212853تاریخ: 1398/8/28 00:00
«وطن امروز» به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی به معرفی 7 اثر تازه بازار نشر می‌پردازد
خواندنیها

عباس اسماعیل‌گل: هفته کتاب و کتابخوانی امسال هر چند با برخی اتفاقات اجتماعی و سیاسی همزمان شد و به همین دلیل آنچنان که باید و شاید مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان قرار نگرفت ولی با این همه مسأله ترویج کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های عمومی است که نباید از آن غافل شد؛ بهانه‌ای که باعث شد این بار در گزارشی به معرفی و بررسی 8 مورد از کتاب‌هایی بپردازیم که در یک سال گذشته روانه بازار نشر شده‌اند و اتفاقا استقبال مخاطبان نیز از آنها قابل توجه بوده است؛ کتاب‌هایی در دسته‌بندی‌های مختلف مستندنگاری، رمان، شعر، ادبیات پایداری و... که در ادامه به معرفی کوتاه هر کدام می‌پردازیم.

***

پرچم صلح

 شاعر: شهریار شفیعی/ ناشر: شهرستان ادب
«پرچم صلح» کتابی است مثل روح و روحیه شاعرش لطیف و زلال؛ اثری از انتشارات شهرستان ادب که در چند سال اخیر حضور بسیار فعال و قابل توجهی در حوزه بازار نشر بویژه در زمینه انتشار مجموعه‌ شعرهایی خواندنی و پرمخاطب داشته است. از نام مجموعه در می‌یابیم مضمون شعرها ضد‌جنگ است. در این بین عاشقانه‌هایی دقیق و تاثیرگذار نیز دیده می‌شود که روح مخاطب را جلا می‌دهد. اگرچه شعر سپید خواندن و در مرحله بعد لذت بردن از آن کار هرکسی نیست اما شفیعی توانسته سپیدهایی بسراید که برای همه، حتی کسانی که به این سبک شعر بی‌علاقه‌اند جذاب باشد. در واقع همه علاقه‌مندان شعر نو می‌توانند در این مجموعه 42 شعر سپید درخور توجه را مطالعه کنند. 
***
نقاشی قهوه‌خانه
نویسنده: محسن کاظمی/ ناشر: سوره مهر
کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» به بیان خاطرات «کاظم دارابی» دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان و از متهمان اصلی حادثه تروریستی رستوران «میکونوس» یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی آلمان در شهریور 1371 می‌پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران شد. از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هر یک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته‌اند و هر یک نقش خود را بر دیوار میکونوس زده‌اند اما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد. او به‌عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه آنچه دیده و شنیده را در این اثر برای محسن کاظمی نویسنده «نقاشی قهوه‌خانه» روایت کرده است. این کتاب یکی از نامزدهای بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد امسال است. 
***
رؤیای بی‌قرار
 نویسنده: فاطمه مسعودی/ ناشر: کتاب نیستان
داستان بلند «رؤیای بی‌قرار» اثری اجتماعی از فاطمه مسعودی است که با مضمونی خانوادگی و درباره مسأله فرزندآوری و ناباروری در میان زوج‌های جوان تألیف شده است. این داستان بلند از ماجرای ناباروری یک زوج جوان آغاز می‌شود و تلاش آنها برای استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های تازه برای فرزندآوری که همگی آنها در نهایت به شکست می‌انجامد و در نهایت آنها را به سمت مسیر پذیرش واقعیت ناممکن بودن فرزنددار شدن‌شان پیش می‌برد. داستان بلند فاطمه مسعودی علاوه بر روایت کاملا رئالیستی خود، از باب توصیف‌های قابل قبول و باورپذیری که دارد، اثری قابل توجه به شمار می‌آید. نکته مهم دیگر در ارتباط با این داستان بلند آن است که هر چند روایت اثر، روایتی زنانه است ولی شیوه روایت آن برای همه مخاطبان می‌تواند جذاب باشد.
***
45 کهن‌الگوی شخصیت
مترجم: ابراهیم راه‌نشین/ ناشر: ساقی
«45 کهن‌الگوی شخصیت: الگوهای اسطوره‌ای برای خلق شخصیت‌های اصیل» نوشته «ویکتوریا لین اشمیت» و یکی از تازه‌ترین کتاب‌های کاربردی انتشارات ساقی در حوزه آموزش سینما برای علاقه‌مندان به این هنر است. به تعبیر نویسنده «45 کهن‌الگوی شخصیت، کتابی است که به طراوت اشتیاق و بصیرتی که در قلب هر نویسنده‌ای وجود دارد احترام می‌گذارد». او همچنین در توصیف اینکه اساسا چرا باید چنین کتابی نوشته می‌شد، می‌نویسد: «من این کتاب را برای تمام نویسندگانی که زیر بار قواعد داستان‌پردازی کمر خم کرده‌اند نوشته‌ام. تئوری‌ها و اطلاعاتی که در اینجا ارائه می‌شود در نظر دارد به نویسندگان مسیری پیشنهاد دهد ورای هزار‌توی خفقان‌آور ساختار، قالب و قواعدی که داستان‌پردازی را احاطه کرده است».
***
گرامافون
 نویسنده: علی مرادخانی/ ناشر: شهید کاظمی
«گرامافون» یک رمان عاشقانه با حال و هوای دانشجویی است که علی مرادخانی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب آن را به رشته تحریر درآورده است. داستان این رمان که اولین اثر داستانی مرادخانی به شمار می‌آید، قصه جوانی یزدی است که به واسطه چند فعالیت دانشجویی به یکی از هم‌دانشگاهی‌های خود علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند اما ماجرای عشق او حکایت همان شعر حافظ است که می‌گوید: «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها»! «گرامافون» اثری خوشخوان و روان است که می‌توان 242 صفحه آن را در کمتر از یک هفته خواند. نکته مهم در ارتباط با این اثر، توجه نویسنده به ریزه‌کاری‌های ارتباطات دانشجویی و حال و هوای غالب در آن دوره سنی و به تصویر کشیدن دقیق آن در «گرامافون» است.
***
ساجی
 نویسنده: بهناز ضرابی‌زاده/ ناشر: سوره مهر
بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده و خاطره‌نگار دفاع‌مقدس در تازه‌ترین اثرش، خاطرات «نسرین باقرزاده» همسر شهید «بهمن باقری» را در قالب «ساجی» روایت کرده است. ضرابی‌زاده در مقدمه این کتاب عنوان کرده راوی این اثر پس از اتمام نخستین دوره از بازگویی خاطراتش دچار افسردگی شده و تا مدت‌ها حاضر به دیدار و پذیرش ضرابی‌زاده برای گفت‌وگو نمی‌شده است! با این همه او به دلیل علاقه‌اش به خرمشهر شروع به پژوهش و تکمیل کتاب کرده و در نهایت به کمک پسر وی توانسته بار دیگر او را برای گفت‌وگو راضی کند و کتاب را سر و شکلی تازه ببخشد. ساجی بتازگی روانه بازار نشر شده است اما بسیاری از مخاطبان بازار نشر ضرابی‌زاده را به واسطه نگارش آثاری همچون «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» در خاطر دارند.
***
قدر مطلق یک توطئه
 نویسندگان: شاداب عسکری / ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
قطعا برای علاقه‌مندان به آثار تاریخ معاصر ایران و رویدادهای تاریخی، کتاب «قدر مطلق یک توطئه» (کودتای نقاب به روایت اسناد) که بتازگی روانه بازار نشر شده، پیشنهادی وسوسه‌انگیز است. کودتای نقاب یا همان کودتای نوژه، حرکتی نظامی بود که چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط چند تن از افسران ارتش شاهنشاهی و با حمایت دولت آمریکا برای بازگرداندن شاپور بختیار طرح‌ریزی شده بود. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «طرح‌ریزی و اقدام برای «کودتای نقاب» در بالاترین حد ممکن می‌توانست تامین‌کننده منافع دولتمردان آمریکایی باشد، چرا که اگر فقط قسمت اول طرح که شامل بمباران منزل امام بود، انجام و مابقی طرح کودتا نیز با شکست روبه‌رو می‌شد، بخش اصلی و اعظم خواسته‌های آنها مبتنی بر حذف یک زعیم بزرگ و تاثیرگذار از صحنه سیاست ایران و جهان محقق شده بود».
 
 
 
 
 

Page Generated in 0/0074 sec