printlogo


کد خبر: 212867تاریخ: 1398/8/29 00:00
دور دنیا

بررسی شهرک‌سازی‌ها در شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل امروز در نشست ماهانه خود درباره خاورمیانه، بیانیه اخیر آمریکا درباره «قانونی» بودن شهرک‌های واقع در کرانه باختری اشغالی را بررسی می‌کند.
دنی دانون، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد شورای امنیت قطعنامه آمریکا درباره اینکه شهرک‌های اسرائیلی برخلاف قوانین بین‌المللی نیستند را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی و با ارسال 3 نامه برای آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی، مخالفت فلسطین با اظهارات پمپئو درباره شهرک‌ها را اعلام و آن را محکوم کرد.
***
نمایندگان احزاب در دولت جدید لبنان
رئیس‌جمهوری لبنان به «یان کوبیس» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان گفت به محض پایان رایزنی‌هایی که پیرامون تشکیل دولت جدید با رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی ذی‌ربط در جریان است، زمان رایزنی‌ها با پارلمان را تعیین خواهد کرد.
میشل عون تصریح کرد دولت جدید دولتی متشکل از چهره‌های سیاسی خواهد بود و نمایندگان جنبش‌ها و احزاب در آن حضور خواهند داشت. اوضاع اقتصادی نیز کنترل و بتدریج بررسی می‌شود.
***
حضور ناوچه پاکستانی در رزمایش دریایی ترکیه
نیروی دریایی ترکیه رزمایشی بزرگ را در شرق دریای مدیترانه با شرکت یک ناوچه پاکستانی و با هدف تقویت همکاری‌های دریایی میان 2 کشور برگزار کرد.
انتظار می‌رود نیروی دریایی پاکستان در رزمایش «سپر مدیترانه» به همراه 8 کشور دیگر در آینده نزدیک شرکت کند. پیش‌تر نیروی دریایی ترکیه در رزمایش «امان- ۲۰۱۹» با میزبانی پاکستان شرکت کرده بود.
***
تشکیل کابینه جدید به ریاست وزیر خارجه کویت
صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت و معاون نخست‌وزیر این کشور مامور تشکیل کابینه جدید شد.
پیش‌بینی‌ها حاکی از بازگشت بیشتر اعضای کابینه مستعفی است.
این اقدام یک روز پس از استعفای جابر المبارک الصباح از پست نخست‌وزیری و مدت کوتاهی از ماموریت مجدد او برای تشکیل کابینه جدید انجام شد.
***
عبدالمهدی: اولویت دولت حفظ حقوق مردم است
نخست‌وزیر عراق گفت: اولویت برنامه دولت، حفظ حقوق همه مردم عراق در سایه حاکمیت قانون، امنیت و نظم است.
عادل عبدالمهدی افزود: برنامه دولت واضح و روشن است و هدف آن مبارزه با تروریسم، قرار گرفتن سلاح‌ها در انحصار دولت، حمایت از پتانسیل نیروهای مسلح و برقراری روابط خارجی با همه کشورهای همسایه، مطابق با منافع مشترک و خدمت به امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی است.
***
ونزوئلا: تحریم‌های یکجانبه آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است
«فلیکس پلاسنسیا» وزیر گردشگری و تجارت خارجی ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، تأکید کرد که «کاراکاس» به واسطه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، دسترسی به میلیاردها دلار از دارایی‌های خارجی خود را از دست داده است. وی در این‌باره گفت: «میلیاردها دلار از دارایی‌های مردم ما تحت تأثیر اقدامات تهدید‌آمیز یکجانبه دولت آمریکا قرار گرفته و این نقض قوانین بین‌المللی و تلاش برای تحمیل تصمیمات یکجانبه درباره یک کشور آزاد و مستقل است».
طبق این گزارش، دولت آمریکا در سال جاری میلادی، تلاش‌ها برای سرنگونی دولت ونزوئلا را از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی افزایش داده است.  
***
اردوغان: از خرید «اس۴۰۰» منصرف نمی‌شویم
رئیس‌‌جمهوری ترکیه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه گفت در جریان گفت‌وگوهای اخیر در واشنگتن به رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است ترکیه از خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس۴۰۰» روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد. رجب طیب اردوغان‌ افزود به دونالد ترامپ گفته است اگر ایالات متحده آمریکا «موضع سازش‌ناپذیر» خود درباره «اف‌۳۵‌»ها را دنبال کند، ترکیه به دنبال جایگزین‌هایی برای رفع نیازهای دفاعی میان‌مدت خود خواهد بود.

Page Generated in 0/0063 sec