printlogo


کد خبر: 212868تاریخ: 1398/8/29 00:00
استارت جدید در اغما
استانداردهای دوگانه آمریکا در کنترل تسلیحات

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: سیستم کنترل تسلیحات به طور کلی در حال فرسایش شدید است و ادامه این روند به معنای افزایش بی‌ثباتی و کاهش پیش‌بینی‌پذیری خواهد بود. این چشم‌اندازی بسیار منفی است. زمان دستیابی به توافق بر سر پیمان استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه) در حال اتمام است و هیچ گام عملی‌ در این راستا برداشته نشده است. مسلما چنین چشم‌اندازی (عدم تمدید این پیمان) واقع‌گرایانه‌تر به نظر می‌رسد.
پیمان استارت جدید آخرین پیمان کنترل تسلیحات باقیمانده میان روسیه و آمریکاست. به موجب این پیمان شمار پرتاب‌کننده‌های موشک‌های هسته‌ای باید به نصف کاهش یابد و شمار کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک نیز به ۱۵۵۰ عدد محدود شود. اولیانوف همچنین گفت: گفت‌وگوها درباره خروج احتمالی آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» سال‌ها در جریان بوده و گهگاه اطلاعاتی در این زمینه مطرح شده است اما نمی‌توان صحت آنها را مشخص کرد، زیرا در حال حاضر هیچ گام عملی‌ از سوی آمریکا برای خروج از این پیمان برداشت نشده است.
چندی قبل آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد: مسکو برای گفت‌وگوهای سازنده و برابر حقوقی با آمریکا درباره مسائل مربوط به کنترل تسلیحات آماده است. روسیه به نشان دادن راهکارهای مسؤولانه و اعلام آمادگی برای گفت‌وگوهای سازنده و برابر حقوقی با آمریکا ادامه می‌دهد.
آنتونوف در این‌باره افزود: پس از لغو پیمان منع موشک هسته‌ای میان‌برد (INF) توسط آمریکا به عنوان عنصر بنیادی در ساختار کنترل تسلیحات، تلاش  برای حفظ پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت جدید) دارای اهمیت خاصی است. مقام روس اظهار کرد: آمریکا نیز همچون روسیه و انگلیس مسؤول ایجاد منطقه‌ای بدون تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است. این مساله نشانگر دشواری اعتماد به آمریکا در زمینه تعهداتش است و اینکه آنها می‌توانند از این تعهدات کنار بکشند. تجاری‌سازی امنیت در دولت ترامپ سبب شده تا حداقل‌هایی که پیش از این بر اساس حفظ وجهه بین‌المللی در زمینه کنترل تسلیحات از سوی دولت‌های قبلی آمریکا در دستور کار قرار می‌گرفت کنار گذاشته شود و این کشور با خروج از همه پیمان‌های کنترل تسلیحاتی با روسیه و عدم اجرای تعهدات خود در چارچوب رژیم منع تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای به گسترش نا‌امنی در سطح جهان دامن زده است.  چندی قبل نیز نمایندگان کشورهای خاورمیانه در مقر سازمان ملل گرد هم آمدند تا در نشستی 5 روزه درباره توافقی برای ایجاد منطقه‌ای خالی از تسلیحات کشتار جمعی مذاکره کنند که  آمریکا این نشست را بایکوت کرد. علاوه بر آمریکا، اسرائیل نیز در این نشست شرکت نکرد، چراکه این رژیم تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است و مطمئنا از خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی حمایت نخواهد کرد.  آمریکا همواره در سیاست کنترل تسلیحاتی خود از استانداردهای دوگانه استفاده کرده و گسترش عرضی و اشاعه تسلیحات اعم از متعارف و غیرمتعارف را در کشورهایی که به اصطلاح در «گروه غرب» قرار نمی‌گیرند، مغایر با امنیت جهانی می‌داند. نمونه بارز این رویکرد دوگانه نیز تحریم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و سکوت در برابر ده‌ها کلاهک اتمی رژیم صهیونیستی است. 
 

Page Generated in 0/0051 sec