printlogo


کد خبر: 212869تاریخ: 1398/8/29 00:00
پشت پرده موضع جنجالی پمپئو در رابطه با شهرک ‌سازی رژیم صهیونیستی
نتانیاهو تحت حمایت کامل ترامپ

وطن امروز: سال‌هاست رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های بی‌چون و چرای ایالات متحده با زیر پا گذاشتن موازین بین‌المللی و حقوق سرزمینی مردم فلسطین به تجاوزگری و اشغال دست می‌زند. هرچند آخرین صحبت‌های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت این کشور دیگر شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند نشان‌‌دهنده یک رویکرد جدید در حمایت آمریکا از اسرائیل است اما نمی‌توان آن را یک موضع متفاوت و ساختارشکنانه در دولت‌های آمریکا قلمداد کرد. 
مساله عدم مغایرت شهرک‌سازی با حقوق  فلسطینیان و قوانین بین‌المللی در دولت جیمی کارتر نیز مطرح شده بود و دولت‌های بعدی نیز اگرچه صراحتاً  از این کار رژیم صهیونیستی دفاع نکردند اما سکوت ضمنی آنها در قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل در عمل اثبات می‌کرد که آنها نیز جدیتی در مقابله با این سیاست صهیونیست‌ها ندارند. 
در واکنش به این موضع دولت آمریکا، بنیامین نتانیاهو طی تماس تلفنی از ترامپ قدردانی کرد. آمریکا مدعی شده که شهرک‌سازی‌های این رژیم در فلسطین اشغالی قانونی و این اراضی «وطن یهودیان» بوده است.
این درحالی است که سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این اراضی را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغا‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.
در عین حال شواهد امر نشان می‌دهد دولت‌ آمریکا به‌رغم اینکه پمپئو اعلام کرده است «این موضع‌گیری ارتباطی به مسائل داخلی اسرائیل ندارد» به دنبال این است که در پشت این مواضع ضمن تقویت موضع نتانیاهو، در جهت تحقق ایده از پیش شکست‌خورده داماد ترامپ درباره «معامله قرن» گام بردارد. 
در عرصه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی، دولت ترامپ قصد دارد با باز گذاشتن دست نتانیاهو در سیاست‌های تهاجمی خود علیه رقبای داخلی و توسعه شهرک‌ها، این متحد قدیمی را از موضع انفعالی خارج کند. نتانیاهو، این دوست صمیمی ترامپ با چالش انتخابات دست و پنجه نرم می‌کند، او در تشکیل ائتلاف دولتی شکست خورده و اکنون خود را مقابل رقیبی به نام بنی‌گانتس می‌بیند که احتمال دارد با نمایندگان عرب کنست برای تشکیل دولت اقلیت ائتلاف کند که تصورش هم برای نتانیاهوی راست‌گرا غیرممکن است.
در رابطه با طرح «معامله قرن» نیز باید گفت موضع‌ جدید آمریکا حمایت غیرمستقیم از اجرای طرح جرد کوشنر است؛ طرحی که در آن نیز شهرک‌سازی‌ها مساله‌ای حل‌شده و پذیرفته‌شده و به‌عنوان مناطق اسرائیلی تصور شده است. براساس جزئیات افشاشده از این طرح، شهرک‌سازی‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول شهرک‌های بزرگ و مهم که به اسرائیل ملحق خواهد شد، گروه دوم شهرک‌های دوردست که اجازه توسعه پیدا نمی‌کند و گروه سوم شهرک‌های ساخته‌شده به صورت بی‌هدف و بدون مجوز که باید تخلیه و تخریب شود. شهرک‌ها و محله‌های صهیونیستی دوازده‌گانه در قدس نیز که ۲۲۰ هزار یهودی در آنها زندگی می‌کنند در دست اسرائیل و حاکمیت آن باقی خواهد ماند.

Page Generated in 0/0057 sec