printlogo


کد خبر: 212894تاریخ: 1398/8/29 00:00
سیاست خارجی

حمایت دوباره مقامات آمریکایی از اغتشاشگران
رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا از مطالبات مردم ایران حمایت می‌کند. برایان هوک که تاکنون زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های زیادی علیه ملت ایران بوده، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت: اولویت دولت دونالد ترامپ منزوی کردن نظام ایران و نمایندگان آن در منطقه و وضع سلسله تحریم‌هایی علیه تهران است. وی در رابطه با ناآرامی‌ها‌ و اغتشاشات اخیر ایران هم گفت: آمریکا از مطالبات ملت ایران حمایت می‌کند، ملت ایران از نظامی که نتوانست وظایف خود را انجام دهد خسته شده‌اند.برایان هوک مدعی شد: ما از مطالبات ملت ایران حمایت می‌کنیم زیرا ایران اموالش را در راستای ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای دیگر خرج می‌کند و ما از آنها می‌خواهیم این اموال را در راستای بهبود اوضاع معیشتی مردم خرج کنند.پیش از این نیز علاوه بر هوک، کاخ سفید و دیگر مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از ناآرامی‌های اخیر و آشوب در ایران حمایت کرده بودند.
******
ظریف: اعلام حمایت مقامات آمریکایی از مردم ایران دروغی شرم‌آور است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی درباره ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اظهار داشت: اعتراض قانونمند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم‌هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضدقانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی- حتی در حوزه غذا و دارو- بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد. محمدجواد ظریف  اعلام حمایت مقامات آمریکایی از مردم ایران را دروغی شرم‌آور خواند و افزود: رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می‌شود هیچگاه نمی‌تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران را داشته باشد. آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام‌شده تروریستی و جنایت علیه بشریت و ضد مردم ایران باشد. ظریف تصریح کرد: کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌کنند، مسؤولیت تمام عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.
******
انتقاد دوباره مقامات وزارت خارجه از بدعهدی اروپا
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سومین دور مذاکرات سیاسی ایران و هلند در لاهه ضمن انتقاد از بی‌عملی اروپا درباره اجرای تعهدات خود در برجام و تبیین گام‌های چهارگانه ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام تاکید کرد: اگر اروپا خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد. سیدعباس عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: حق ایران برای توقف تمام یا بخشی از تعهداتش در برجام به رسمیت شناخته شده است و آنچه ایران تاکنون انجام داده است، نقض برجام به شمار نمی‌رود. همچنین مجید تخت‌روانچی در جلسه افتتاحیه کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد: نظام بین‌المللی باید آمریکا و اسرائیل را به رفتار مسؤولانه و پذیرش و اجرای تعهدات هسته‌ای وادار کند. 

Page Generated in 0/0082 sec