printlogo


کد خبر: 212905تاریخ: 1398/8/30 00:00
یک فیلم و چندین مسأله!

میکائیل دیانی: سینمای کودک و نوجوان سال‌هاست که به خود «قهرمان» نمی‌بیند؛ قهرمانی که بجنگد، هدف داشته باشد و در موقعیت‌های مختلف کنش فعال از خود نشان دهد و دست آخر مخاطب از پیروزی آن لذت ببرد اما «منطقه پرواز ممنوع» بازگشت به دوران «قهرمان‌محوری» در سینمای کودک و نوجوان است؛ تلاشی برای آنکه قوه خیال و بلندپروازی کودکان را در بستر یک واقعیت بیرونی فعال کند؛ فیلمی که اولین تجربه سینمایی «امیر داسارگر» به حساب می‌آید.
فیلم برای مخاطب نوجوان جست‌وجوگر و کنجکاو؛ پرماجرا و هیجان‌آور است و این را می‌توان نقطه قوت آن دانست اما قصه در عین پرماجرا بودن از انسجام لازم برخوردار نیست.
ارتباط سکانس‌ها سخت اتفاق می‌افتد و سکانس‌های ابتدایی طولانی است. قلاب فیلم یا همان «موضوع داستان» برای مخاطب دیر هویدا می‌شود و نویسنده نتوانسته از آن 10 دقیقه طلایی ابتدای فیلمنامه برای میخکوب کردن مخاطب استفاده کند. مخاطب در نیمه راه به قصه اصلی داستان می‌رسد و در ادامه مسائل دیگری هم به آن اضافه می‌شود و این برای بیننده سوال ایجاد می‌کند که «واقعا داستان اصلی فیلم کدام است؟!»
دقیقا آنچه پاشنه آشیل فیلم شده چند ماجرا بودن آن است. فیلمنامه منسجم و دقیق برای یک مسأله؛ یک قصه؛ یک ماجرا و یک روایت فرصت کافی دارد اما وقتی مسأله‌ها ‌و به تبع آن قصه‌ها زیاد می‌شود؛ فرصت حلاجی و روایتگری کارگردان گرفته می‌شود.
«مسابقات دانش‌آموزی هواپیمایی»، «مدافعان حرم، سوریه و جنگ»، «یوز ایرانی و جاسوسان محیط‌زیستی»، «فعالیت‌های موشکی» و «مسأله افغان‌ها در ایران» هر کدام نه در خدمت پیشبرد یک قصه که قصه‌ای مجزا و روایتی متفاوت بوده که باعث سخت‌تر شدن ساخت فیلم شده است.
تهیه‌کننده و کارگردان در حقیقت می‌خواستند چند مسأله را بیان و حل کنند و درباره همه آن مسائل قضاوت صاحبان اثر هویدا باشد و این از نوع دست‌آویز قرار دادن مسائل در فیلمنامه مشحون است که با نگاه ایدئولوژیک جلو رفته است؛ حال آنکه مواجهه با یک مسأله اما با روایتی جذاب و عمیق قطعا بهتر از پرداختن به همه چیز و هیچ چیز بود.
در نگاه اول شاید مسیر قصه ماجراجویانه برای مخاطب جذاب باشد اما در ادامه چند سوال برای مخاطب کودک و نوجوان را به همراه دارد! آیا مسائل مطروحه در فیلم مسائل ما است؟! در حقیقت بعد از دیدن فیلم این نکته در ذهن شکل می‌گیرد که «فیلمنامه در ابتدا برای سینمای بزرگسال نوشته شده و به واسطه آن این موضوعات محوری در آن قرار گرفته است اما پس از آنکه شخصیت‌ها قوام یافته و فیلم‌ بر مبنای 3 نوجوان جلو می‌رود مدعای کودک و نوجوانی به خود گرفته است!»
«منطقه پرواز ممنوع» اما بازیگران نوجوان خوبی را به عرصه بازیگری معرفی کرده است؛ خاصه بازیگر افغانستانی فیلم که در جشنواره کودک و نوجوان هم موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نوجوان جشنواره شد.

Page Generated in 0/0054 sec