printlogo


کد خبر: 212967تاریخ: 1398/9/2 00:00
دموکرات‌ها در حال انجام بزرگ‌ترین قمار سیاسی چند دهه اخیر خود هستند
استیضاح ترامپ؛ شاید در جشن کریسمس

جنگ دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پرونده ویژه استیضاح ترامپ در 2 روز گذشته وارد فازهای نهایی خود شد. برخی اعضای حزب دموکرات آمریکا گفته‌اند شاید روز جشن کریسمس برای استیضاح ترامپ رای‌گیری کنند. 
کاخ سفید همچنان مانع شهادت مقامات این کاخ در جلسه استماع کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا می‌شود و از این طریق می‌کوشد عرصه را بر دموکرات‌ها برای نهایی کردن استیضاح ترامپ تنگ‌تر کند.
با این وجود اما شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند اقدام کاخ سفید در جلوگیری از ادای شهادت مقامات کاخ در جلسات استماع کمیته اطلاعاتی این مجلس آنها را مأیوس نکرده و فعالانه در حال آماده شدن برای پیشبرد مرحله بعدی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند.
چندین منبع در حزب دموکرات به سی‌ان‌ان گفته‌اند پیش‌بینی می‌کنند در ماه دسامبر به واسطه تحقیق روی پرونده ترامپ، تقویم پرمشغله‌ای داشته باشند. اعضای حزب دموکرات ممکن است روز جشن کریسمس در صحن عمومی مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ رأی‌گیری کنند. طبق این گزارش، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه 2 کمیته دیگر در حال تدوین گزارشی از یافته‌های به دست آمده در مرحله تحقیقات درباره استیضاح ترامپ هستند. این گزارش ممکن است به عنوان مبنایی برای آغاز روند استیضاح مورد استفاده قرار گیرد.
نمایندگان دموکرات هنوز در حال بررسی درباره بندهای قانونی‌ای هستند که می‌توانند با استناد به آنها استیضاح ترامپ را آغاز کنند. سی‌ان‌ان نوشته این بندها ممکن است بر اتهاماتی نظیر سوءاستفاده از قدرت، ممانعت از اجرای عدالت، ممانعت از کار کنگره و رشوه متمرکز باشد.
***
* روند استیضاح چگونه باید باشد؟
استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا روندی پیچیده دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متقن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد. فرآیند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد. در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دوسوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.
نمایندگان دموکرات پیش از این، با علم به اینکه در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است از آرای کافی برای عزل ترامپ برخوردار نیستند، درباره آغاز استیضاح علیه ترامپ تردید داشتند. آنها بویژه نگران این بودند که تبرئه ترامپ در سنا آن هم در آستانه آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند خطایی فاحش باشد که ممکن است پیروزی او در این انتخابات را تضمین کند.
 
* بازی پیچیده ترامپ برای شکست دموکرات‌ها
دونالد ترامپ هم بازی پیچیده‌ای را برای شکست دموکرات‌ها پیش می‌برد و آنگونه که اشاره شد، خلاصی ترامپ از روند استیضاح برگ برنده بزرگ وی در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکاست. 
ترامپ در بخشی از این بازی خود خواستار شرکت در سنای آمریکا برای استیضاح است. کاخ سفید در توضیح موضع دونالد ترامپ درباره استیضاحش اعلام کرد، او خواستار شرکت در فرآیند محاکمه مربوط به استیضاحش در مجلس سنای آمریکاست، زیرا معتقد است که تنها در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان می‌تواند از فرآیندی درست و عادلانه برخوردار شود و انتظار دارد جو بایدن نیز به عنوان شاهد احضار شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، هوگان گیدلی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد در سنا محاکمه شود، زیرا به وضوح این مجلس تنها جایی است که او می‌تواند انتظار انصاف و برخورداری از یک فرآیند درست طبق قانون اساسی آمریکا را داشته باشد.
او گفت: ما انتظار داریم سرانجام صحبت‌های شاهدانی را بشنویم که عملا شهادت داده و احتمالا در فساد نیز مشارکت داشته‌اند، همچون آدام شیف (رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان)، جو بایدن (نامزد ریاست‌جمهوری پیشتاز دموکرات‌ها)، هانتر بایدن (پسر جو بایدن) و به‌اصطلاح عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا.
این بیانیه کاخ سفید بعد از آن مطرح شد که مشاور سابق امور روسیه رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان یکی دیگر از شاهدان پرونده تحقیقات برای استیضاح ترامپ، در شهادت‌های علنی در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از قانونگذاران دخیل در این تحقیقات در این مجلس خواست دروغ‌هایی را که با انگیزه سیاسی در راستای ایجاد تردید درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا  مطرح شده‌ است، نپذیرند.
در آخرین روز از هفته نخست جلسات علنی تحقیق درباره استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا، فیونا هیل، مقام ارشد پیشین کاخ سفید همچنین از نگرانی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نسبت به فعالیت‌های وکیل دونالد ترامپ صحبت کرد.
او به جمهوری‌خواهان هشدار داد که گرفتار تبلیغات روسیه نشده و دنبال ردپای اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ نگردند؛ ادعایی که رئیس‌جمهوری آمریکا بارها مطرح کرده است. یک شاهد دیگر هم با جزئیات از صرف یک ناهار کاری با سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی گفت که در آن، این سفیر گفته رئیس‌جمهوری آمریکا جز تحقیق درباره بایدن و پسرش از اوکراین چیز دیگری نمی‌خواهد.
تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی خود در جولای گذشته رقم‌زننده تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا شد. در آن گفت‌وگوی تلفنی، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین سراغ کمک‌های نظامی آمریکا به کشورش را می‌گیرد و دونالد ترامپ از او می‌خواهد که 2 کار انجام دهد: یکی تحقیق درباره دخالت اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دیگری تحقیق درباره شرکتی در اوکراین که پسر جو بایدن در آنجا مشغول به کار بوده است.
فیونا هیل که کارشناس ارشد سابق امور روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید بوده، در سخنان روز پنجشنبه خود به جمهوری‌خواهانی که مثل رئیس‌جمهوری آمریکا، اوکراین را شریک روسیه در دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا می‌بینند، گفت این خواست روسیه است که با این «روایت‌های داستانی» بین آمریکایی‌ها اختلاف بیندازد.
هیل همچنین شاهد دخالت رئیس دفتر موقت ترامپ و سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی در سیاست‌گذاری‌های مربوط به اوکراین بوده است. او گفت که چطور رئیس پیشین او یعنی جان بولتون، از دخالت این دو نفر نگران بوده و آن را به قاچاق مواد مخدر تشبیه کرده است و اینکه بولتون در تشبیهی دیگر وکیل شخصی دونالد ترامپ را به نارنجک دستی شبیه دانسته که هر آن ممکن است منفجر شده و همه را به هوا بفرستد!
هیل شهادت داد که در جلسه‌ای با اوکراینی‌ها، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی خیلی بی‌پرده از آنها خواسته برای دریافت کمک نظامی و حضور در دیداری در کاخ سفید، اعلام کنند که قصد شروع تحقیقات درباره بایدن‌ها و دخالت اوکراین در انتخابات را دارند. این صحبت‌های بی‌پروا ظاهراً جان بولتون را که در آن زمان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا بوده به خشم می‌آورد و جلسه را خاتمه می‌دهد. فیونا هیل گفت که بولتون پیش از خروج از اتاق از او خواسته که در آنجا بماند و شاهد گفت‌وگوها باشد.

 


Page Generated in 0/0158 sec