printlogo


کد خبر: 212968تاریخ: 1398/9/2 00:00
دور دنیا

اعتراض پکن به حضورآمریکا در دریای چین
همزمان با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، ناوگان نظامی آمریکا طی چند روز گذشته حداقل 2 بار به جزایر مورد مناقشه چین در دریای چین جنوبی نزدیک شده‌ که این موضوع با واکنش چین روبه‌رو شده است. سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش چین با تایید عبور کشتی‌های نظامی آمریکا، این اقدامات را تحریک‌آمیز توصیف کرد و خواستار توقف آن شد.
***
دستورالعمل پمپئو برای انتخابات بولیوی
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق بولیوی و اطرافیان او خواست در انتخابات آینده بولیوی حضور پیدا نکنند. در تحولات دیگری مرتبط با بولیوی، وزیر فرهنگ این کشور در دولت مورالس نیز بازداشت شد. منابع امنیتی بولیوی اتهاماتی را به وزیر سابق فرهنگ بولیوی منتسب کرده‌اند.
***
حمله اسرائیل به کشاورزان غزه
العهد گزارش داد که نظامیان صهیونیست به روی فلسطینیان در شرق غزه آتش گشودند. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود هدف صهیونیست‌ها از آتش گشودن در شرق غزه، کشاورزان فلسطینی بوده‌ است.
***
مرگ سالانه 100 هزار کودک یمنی
وزیر بهداشت یمن از مرگ ۱۰۰ هزار کودک یمنی طی هر سال به دلیل حملات ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد.
***
تظاهرات انتخاباتی الجزایری‌ها
صدها الجزایری پنجشنبه‌شب برای دومین شب متوالی و در فاصله باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۲ دسامبر آینده دست به اعتراض زدند. تظاهرات‌کنندگان خواستار لغو انتخابات شدند و شعارهایی در این زمینه سر دادند.
***
دستور اسد برای افزایش حقوق‌ها
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه طی دستوری حقوق و دستمزد ماهانه نظامیان و غیرنظامیان را ۲۰ هزار لیر سوریه (حدود ۲۸ دلار) افزایش داد.
***
سخت‌ترین کار دوران ریاست‌جمهوری ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با شرکت در مراسم ویژه ادای احترام به 2 سرباز کشته شده آمریکایی در روزهای اخیر در افغانستان گفت مشاهده انتقال اجساد این سربازان «سخت‌ترین» کاری است که تاکنون به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده است.
***
آمریکا به مصر هشدار داد
مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور برای منصرف کردن مصر از خرید جنگنده‌های روسیه تلاش می‌کند و دولت مصر به تحریم تهدید شده است. آمریکا از چند سال پیش به مصر کمک‌های نظامی و اقتصادی می‌دهد. مصر در سال ۲۰۱۹ توافقی را با روسیه به ارزش 2 میلیارد دلار برای خرید بیش از ۲۰ جنگنده سوخو ۳۵ امضا کرد. 
***
پمپئو استعفا نمی‌کند
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی درباره قصد مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور برای استعفا را رد کرد. رسانه‌های آمریکایی اخیرا اخباری را به نقل از 3 مسؤول درباره احتمال استعفای پمپئو منتشر کرده بودند.
***
آمریکا: ترکیه اس 400 را مرجوع کند
مقامات آمریکایی از ترکیه خواسته‌اند در صورت تمایل به بازگشت به توافقات قبلی‌ با آمریکا از جمله در زمینه برنامه مربوط به خرید جنگنده اف ۳۵ باید سیستم‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ خود را که تاکنون از روسیه دریافت کرده از بین برده یا مرجوع کند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: اینکه ترکیه از اس ۴۰۰ صرف‌نظر کند پیش‌شرط پیوستن دوباره این کشور به برنامه خرید جنگنده‌های اف ۳۵ است.
***
انتقاد از بی‌اخلاقی ترامپ
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به موضوع رسوایی سال ۱۹۷۲ «واتر گیت» که ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا درگیر آن شد و به خاطرش استعفا کرد، گفت: اتفاقاتی که ما درباره مسأله ترامپ دیده‌ایم بسیار جدی‌تر از موضوع سرقت اسناد درجه 3 از مقر حزب دموکرات است که محور رسوایی واترگیت بود. وی تاکید کرد: هیچ چیز خطرناک‌تر از «رئیس‌جمهوری بی‌اخلاق که خود را ورای قانون بداند» نیست.
***
دعوت مجدد میشل عون از معترضان لبنانی
رئیس‌جمهوری لبنان روز پنجشنبه بار دیگر از معترضان در این کشور برای مذاکره جهت مهار بحران سیاسی در این کشور دعوت کرد. لبنان از 17 اکتبر شاهد اعتراضات بی‌سابقه است که به استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان انجامید. رئیس‌جمهور لبنان همچنین از تظاهرات‌کنندگان خواست نمایندگانی را برای مذاکره با دولت تعیین کنند اما این درخواست از سوی معترضان رد شد.

Page Generated in 0/0297 sec