printlogo


کد خبر: 212981تاریخ: 1398/9/2 00:00
مجلس احتمالا دوشنبه درباره میزان سهمیه‌ها تصمیم می‌گیرد
ادامه چانه‌زنی‌ها برای افزایش سهمیه بنزین خودروهای عمومی

گروه اجتماعی: چانه‌زنی مدیران شهری با مسؤولان دولتی بر سر سهمیه خودروهای عمومی ادامه دارد و همچنان مشخص نیست سهمیه نهایی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری چقدر است.
به گزارش «وطن‌امروز»، دولت در ابتدا سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز را ماهانه 200 لیتر در نظر گرفته بود اما چند روز بعد و با چانه‌زنی مدیران شهری این سهمیه به 250 لیتر افزایش یافت اما همچنان چانه‌زنی‌ها ادامه دارد.
مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران درباره تغییرات سهمیه سوخت تاکسی‌ها توضیحاتی ارائه کرد. علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه سهمیه بنزین برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز ابتدا ۲۰۰ لیتر در ماه بود که آن را به ۲۵۰ لیتر رساندیم، گفت: در حال حاضر تاکسی‌هایی که فقط از بنزین استفاده می‌کنند ۴۰۰ لیتر سهمیه دارند و تاکسی‌های ون هم ۷۰۰ لیتر در ماه سهمیه می‌گیرند. او با بیان اینکه کارشناسان ما پیشنهاد داده بودند برای خودرو‌های دوگانه‌سوز ۳۰۰ لیتر و برای خودرو‌های تک‌سوز ۵۰۰ لیتر بنزین در ماه سهمیه اختصاص یابد، گفت: سهمیه‌ای که در حال حاضر داده شده به طور متوسط کفایت می‌کند اما روش آن درست نیست، چون سهمیه باید بر اساس پیمایش اختصاص یابد. قنادان با تأکید بر اینکه بنزین باید به تاکسی‌هایی برسد که خدمات‌دهی می‌کنند، گفت: پیشنهاد پیمایشی کردن سهمیه بنزین تاکسی‌ها را به وزارت نفت و وزارت کشور دادیم که با این موضوع موافقت کردند. وی افزود: اکنون در حال ارسال طرح پیمایشی کردن سهمیه سوخت تاکسی‌ها به وزارت کشور هستیم و تلاش می‌کنیم از ماه آینده این سهمیه بر اساس پیمایش اختصاص یابد. مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: با پیمایشی شدن سهمیه سوخت تاکسی‌ها امکان سوءاستفاده از کارت سوخت رانندگان هم کاهش می‌یابد.
 
* ۸۵ درصد تاکسی‌های شهر تهران دوگانه‌سوز هستند
مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران گفت: همه خودروهای ورودی به تاکسیرانی در چند سال اخیر دوگانه‌سوز هستند. علیرضا قنادان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ۸۵ درصد تاکسی‌های شهر تهران دوگانه‌سوز هستند و از گاز یا بنزین استفاده می‌کنند، گفت: تنها ۱۵ درصد تاکسی‌های تهران فقط از بنزین استفاده می‌کنند. قنادان با بیان اینکه از چند سال پیش، فقط خودروهای دوگانه‌سوز وارد ناوگان تاکسیرانی شده‌ است، گفت: در حال حاضر برخی خودروهای ون بنزین‌سوز هستند که در حال مذاکره با خودروسازان هستیم تا برای ما تاکسی ون دوگانه‌سوز تولید کنند. او درباره تاکسی آریو و برلیانس که توسط سایپا تولید می‌شود، گفت: دوگانه‌سوز کردن این دو خودرو امکان‌پذیر نیست و تنها ۵۰۰ دستگاه برلیانس و ۱۲۰۰ دستگاه آریو وارد تاکسیرانی خواهد شد. قنادان با تأکید بر اینکه تعداد خودروهای تک‌سوز در تاکسیرانی بسیار اندک است، گفت: این خودروها بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و تبدیل آنها به دوگانه‌سوز مقرون به صرفه نیست.
 
* احتمال ارائه وام 200 میلیون تومانی به رانندگان اتوبوس‌‌های فرسوده
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از احتمال ارائه وام 200 میلیون تومانی به رانندگان اتوبوس‌‌های فرسوده بخش خصوصی خبر داد. پیمان سنندجی در گفت‌وگو با فارس، درباره تغییر قیمت سوخت و تأثیر آن برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بویژه اتوبوس، اظهار داشت: قطعاً با افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی می‌شود استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بویژه اتوبوس افزایش یابد که البته میزان استفاده بستگی به شرایطی حمل‌ونقل، تعداد ایستگاه‌ها و دسترسی آن دارد. وی افزود: در حال حاضر پایتخت 5500 ایستگاه اتوبوسرانی، 240 خط معمولی و 10 خط بی‌آر‌تی دارد که جهت ارائه خدمات بیشتر به شهروندان لازم است برنامه‌های بیشتری اجرایی شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: بر اساس شواهد میدانی در حال حاضر در برخی خطوط مانند خطوط یک و 7 افزایش تعداد مسافران مشهود بوده، البته باید یک ماه از افزایش نرخ بنزین بگذرد تا برآورد دقیق مسافران اتوبوس را داشته باشیم و به دلیل اینکه شرایط برای اتوبوسرانی متفاوت‌ از مترو است و ورود و خروج مسافران به طور آنلاین ثبت نمی‌شود نمی‌توانیم اکنون آمار دقیقی داشته باشیم. 
 
* دوشنبه سرنوشت
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اعلام کرد احتمالا دوشنبه در مجلس سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محمد محمودی در این‌باره گفت: مجلس آماده است دولت را در رفع مشکلاتی نظیر افزایش قیمت کرایه‌ها و نیز نارضایتی فعالان حوزه حمل‌ونقل همراهی کند. این طرح ضعف‌های فراوانی دارد که باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با حضور دستگاه‌های مرتبط مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گیرد، چرا که امرار معاش بخش عمده‌ای از خانوارها از طریق حمل‌ونقل انجام می‌شود. وی با اشاره به فعالیت خودروهای شخصی که سهمیه سوخت ندارند اما در امر حمل‌ونقل مسافر دخیل هستند، افزود: چنانچه فکری به حال آنها نشود، قیمت کرایه‌ها با توجه به محدودیت ناوگان تاکسیرانی کشور خواه‌ناخواه افزایش می‌یابد که این روند به زیان شهروندان خواهد شد. حال در چنین شرایطی فعالان حمل‌ونقل مسافر و بار درون‌شهری باید شناسایی شوند تا برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته شود، البته این تسهیلات باید از محل فروش آزاد بنزین حاصل و به آنها داده شود. وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات اجرای طرح افزایش قیمت بنزین باید به مجلس طرح ارائه دهد، گفت: قرار است دوشنبه [هفته جاری] مجلس برای رفع مشکلات ناشی از افزایش قیمت سوخت تصمیم‌گیری کند تا فعالان حوزه حمل‌ونقل و مردم در خلال اجرای این طرح با مشکل خاصی مواجه نشوند.

Page Generated in 0/0136 sec