printlogo


کد خبر: 213023تاریخ: 1398/9/3 00:00
لفاظی‌های آمریکایی‌ها علیه کشورمان به هیلاری کلینتون رسید
حمایت مادر داعش از آشوب‌ها

گروه سیاسی: در شرایطی که پس از خروج آمریکا از برجام، برخی جریان‌ها در ایران به تداوم این توافق با 3 کشور اروپایی و بویژه فرانسه امید بسته بودند، مقامات این کشور برای دومین‌بار در هفته گذشته اظهاراتی مداخله‌جویانه در قبال ایران مطرح کردند.
به گزارش «وطن امروز»، نشست امنیتی منامه که از جمعه‌شب گذشته در بحرین آغاز به‌کار کرده، همچنان که انتظار می‌رفت، به بستری برای اتهام‌زنی و بیان ادعاهای ضدایرانی تبدیل شده است. این کنفرانس 3 روزه بوده و طبق بیانیه افتتاحیه قرار است در آن مسائلی از جمله امنیت دریانوردی، راه‌های مدیریت و حل بحران‌های منطقه و تاثیر ابرقدرت‌ها و ائتلاف‌های جدید بر تحقق ثبات در کشورهای منطقه بررسی شود. از جمله مقامات شرکت‌کننده در جلسات این کنفرانس می‌توان به «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه، «تارو کونو» وزیر دفاع ژاپن، «سادات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر و «عادل الجبیر» وزیر مشاور عربستان در امور خارجه اشاره کرد.
وزیر دفاع فرانسه در این کنفرانس با اشاره به برخی ادعاها درباره نقش ایران در منطقه، از اینکه آمریکا در امور منطقه بیش از این مداخله نکرده و با ایران مقابله نمی‌کند انتقاد کرد! فلورانس پارلی در اظهاراتی ضدایرانی، نسبت به آنچه خطرات عدم مداخله آمریکا در امور خاورمیانه عنوان شده هشدار داد.  وی با بیان اینکه خلیج‌فارس به فروکش کردن و طغیان دخالت آمریکا عادت کرده، گفت: آمریکا  پس از گذشتن از تنش‌های به‌وجود آمده در نتیجه خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، با ایران مقابله نکرده است. وی افزود: «هنگامی که حمله به کشتی‌ها بدون پاسخ باقی ماند، پهپاد مورد حمله قرار گرفت. وقتی به این موضوع نیز پاسخی داده نشد، تاسیسات مهم نفتی بمباران شد؛ [این حملات] کجا متوقف می‌شود؟»
پارلی در ادامه بیان کرد فرانسه همچنان به مذاکره با ایران ادامه خواهد داد اما تاکید کرد: «ما کنار متحدان‌مان می‌مانیم. شما (کشورهای عربی) می‌توانید روی ما حساب کنید».
انتقاد وزیر دفاع فرانسه از آمریکا به‌خاطر عدم مداخله بیشتر این کشور در خلیج‌فارس که همراه با اتهام‌زنی به ایران مطرح می‌شود، در حالی است که این کشور بر خلاف برخی ادعاهای ساده‌انگارانه توسط برخی جریان‌ها در کشورمان، از زمان روی کارآمدن ترامپ در اکثر موضوعات مرتبط با ایران همراهی حداکثری با آمریکا داشته است. چنانکه اردیبهشت‌ماه سال گذشته رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود کشورش معتقد است باید محدودیت‌‌های بیشتری هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه‌‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال شود. امانوئل مکرون همچنین گفته بود در کنار برجام باید یک توافق جدید نیز شکل بگیرد؛ توافقی که بر اساس اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه باید دارای 3 محور جدید باشد:
- مادام‌العمر شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران؛ مندرج در برجام
- محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران
- عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های منطقه‌ای خود
اظهارات مداخله‌جویانه وزیر دفاع فرانسه در قبال ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشور چند روز پیش نیز از اغتشاشات پس از گرانی  بنزین در ایران حمایت کرده بود. «اگنس فون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه 27 آبان در واکنش به رویدادهای اخیر در ایران، ضمن ابراز تاسف از جان باختن چند نفر در حوادث روزهای اخیر گفت: «پاریس بار دیگر بر تعهد خود  برای احترام به آزادی بیان و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید دارد».
فرانسه البته آنگونه که برخی مقامات نظامی کشورمان اعلام کرده‌اند، خود از بانیان آشوب‌های اخیر در ایران بود. از جمله 2 روز پیش، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه خبیث‌های عالم از اغتشاشات اخیر در ایران پشتیبانی کردند و گفتند به اغتشاشگران کمک می‌کنیم، گفت: «هیچ کشوری مانند فرانسه محرک این اغتشاشات نبود».
اقدامات خصمانه فرانسه در ایران البته همچنان با خوشبینی برخی جریانات نسبت به این کشور بویژه در موضوع برجام همراه شده است؛ خوشبینی‌ای که در جریان 18 ماه بی‌عملی این کشور در قبال تعهدات برجامی مشخص شده است که تا چه میزان دور از واقعیت است. مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با انتقاد از همین نگاه فرمودند: «در این سال‌ها بیان مسائلی از قبیل اینکه «ببینیم 6 ماه دیگر چه می‌شود» یا «برجام چه می‌شود» و حالا نیز «به امید ابتکار رئیس‌جمهور فرانسه ماندن»، هیچ مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد و این نگاه باید کنار گذاشته شود».
 
* حمایت مادر داعش از آشوب‌ها
پس از اینکه در 2 روز پنجشنبه و جمعه گذشته، 5 مقام ارشد دولت آمریکا از آشوبگران در ایران حمایت کردند، دیروز هم «هیلاری کلینتون» وزیر پیشین خارجه این کشور به صف حامیان آشوب پیوست. کلینتون که بارها توسط مقامات آمریکایی از جمله ترامپ به عنوان عامل ایجاد گروه تروریستی داعش و مادر داعش معرفی شده، دیروز در یک توئیت نوشت: «گزارش‌ها درباره سرکوب‌ معترضان، تجمع بیش از حد افراد در بیمارستان‌ها و قطعی اینترنت در ایران بسیار نگران‌کننده است. در وضعیت جاری [انجام] تحقیقات و پاسخگویی ضرورت دارد».
کلینتون البته تنها دموکرات حامی اغتشاشات در ایران نبود و نامزدهای حزب دموکرات هم طی روزهای اخیر همنوا با مواضع دولت جمهوری‌خواه آمریکا به حمایت از آشوبگران در ایران پرداخته‌اند. با نگاهی به مواضع اخیر نامزدهای مطرح و پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) این  نکته به وضوح قابل رویت است که اغلب رقبای احتمالی دموکرات ترامپ همانند او از اغتشاشات اخیر ایران حمایت کرده‌اند. از جمله «الیزابت وارن» سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ۲۰۲۰ مدعی شد: «ایرانی‌ها در اعتراض به فساد و اقتدارگرایی به خیابان‌ها آمده‌اند. این مبارزه‌ای است که باید مردم ایران در نهایت آن را انجام داده و پیروز شوند اما ما از درخواست آنها برای شرافت، آزادی ارتباط با جهان خارج و حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم». «برنی سندرز» دیگر سناتور و نامزد دموکرات انتخابات هم در حمایت از اغتشاشات ایران طی پیامی توئیتری نوشت: «همه مردم حق اعتراض برای رسیدن به یک آینده بهتر را دارند. من از دولت ایران می‌خواهم به قطع اینترنت و اعمال خشونت علیه معترضان پایان دهد».
 
* اعتراضات ربطی به ما ندارد!
دیروز همچنین وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در سخنانی مداخله‌جویانه از ناآرامی‌های اخیر در کشورمان اعلام حمایت کرد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو که کشورش سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ملت ایران اعمال کرده است، در گفت‌وگو با شبکه ایران اینترنشنال درباره اینکه آیا با توجه به سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در برابر ایران و اصلاح قیمت بنزین در ایران، انتظار بروز ناآرامی در ایران را داشته؟ گفت: ما باید این نکته را به یاد داشته  باشیم که چالش‌هایی که ایران در اقتصادش با آنها رو به رو بوده، نتیجه تحریم‌های آمریکا نیست و نتیجه سوءمدیریت در داخل بوده است. اقتصاد ایران در حال حاضر بیمار است و به همین دلیل شما شاهد تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور بودید. این اعتراض‌ها هیچ ربطی به هیچ‌کس در خارج از ایران ندارد که قصد به راه انداختن آن را داشته باشد و ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.
پمپئو بار دیگر در مداخله‌ای آشکار در امور داخلی ایران گفت: از همه مردم ایران می‌خواهیم با استفاده از رسانه‌های اجتماعی با ما تماس بگیرند و به مردم آمریکا درباره نقض این حقوق توسط حکومت اطلاع دهند. ما تلاش داشته‌ایم تا ارتباط مردم ایران با اینترنت را حفظ کنیم. پمپئو همچنین گفت آمریکا امیدوار است ایران از برنامه هسته‌ای خود و آنچه تامین مالی حزب‌الله خواند، دست بکشد.
دیروز همچنین «برایان هوک» مسؤول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با بلومبرگ، با تکرار ادعاهای همیشگی واشنگتن علیه ایران و همچنین تاکید بر حمایت دولت کشورش از اغتشاشات اخیر ایران، با اشاره به قطع اینترنت گفت: آمریکا از شرکت‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی خواسته حساب‌های کاربری مربوط به مقامات ایرانی را مسدود کنند. هوک در ادامه با اشاره به قطعی اینترنت در ایران در روزهای گذشته، سعی کرد به نوعی سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران را توجیه کند.

Page Generated in 0/0074 sec