printlogo


کد خبر: 213025تاریخ: 1398/9/3 00:00
وزیر راه و شهرسازی در واکنش به گران‌ بودن طرح مسکن ملی:
برای خانه‌دار شدن به خود فشار بیاورید!
محمد اسلامی در جواب سؤال «وطن امروز»: منابع اقساط بازگشتی مسکن مهر در تکمیل مسکن مهر هزینه می‌شود معاون وزیر در پاسخ به پرسش «وطن امروز»: نمی‌توانیم زمین‌های گران‌قیمت دولتی را به عده‌ای با قیمت کمتر واگذار کنیم

سیدمهدی موسوی‌حسینی*: دیروز وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه مراسمی در واکنش به گران بودن طرح مسکن ملی گفت مردم برای خانه‌دار شدن به خود فشار بیاورند!

باید یادآور شد که سیاست‌های ناکام دولت‌های یازدهم و دوازدهم در عرصه مسکن همچون سیاست نادرست تحریک تقاضا به‌جای افزایش عرضه، ادامه ندادن طرح مسکن مهر، بی‌توجهی به مالیات بر عایدی سرمایه و پیگیری نکردن طرح جامع مسکن باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن شد.  در پاسخ به اظهارات وزیر راه‌و‌شهرسازی باید گفت جناب وزیر! کار از فشار گذشته و خانه‌دار شدن برای مردم به آرزو بدل شده است.
به گزارش «وطن امروز»، صبح دیروز تفاهمنامه همکاری در حوزه مسکن بین وزارت راه‌و‌شهرسازی و وزارت آموزش‌وپرورش در مراسمی با حضور محمد اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه، 170 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی با اولویت کارمندان وزارت آموزش‌وپرورش به امضا رسید.
 
* جزئیات ساخت 170 هزار مسکن برای فرهنگیان
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اینکه سنگ بنای دیگری برای پیشبرد نهضت خانه‌سازی در کشور پایه‌گذاری شد، گفت: همواره فرهنگیان در برنامه‌ها و سیاست‌ها مورد توجه بوده‌اند اما این بار این اقدام کاملا متفاوت و به صورت گسترده برای فرهنگیان صورت خواهد گرفت. وی افزود: تلاش می‌کنیم یک بار برای همیشه برای خانه‌دار شدن فرهنگیان اقدام کنیم، بنابراین در این اقدام گسترده تمام دستگاه‌ها باید از این طرح پشتیبانی و نقش خود را بخوبی ایفا کنند تا با تحقق این برنامه که 3 سال به طول می‌انجامد، فرهنگیان از نعمت مسکن بهره‌مند شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگیانی که در استان‌ها و در سامانه طرح اقدام ملی تا امروز ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت هستند، اظهار داشت: 2 هفته فرصت است تا وزارت آموزش‌وپرورش اسامی خود را به وزارت راه‌و‌شهرسازی ارائه کند تا ما بتوانیم توزیع جغرافیایی را انجام و آن را انطباق دهیم. پس اگر در برخی استان‌ها ظرفیت‌هایی که در نظر گرفته شده کفاف بدهد هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر کفاف ندهد باید پیش‌بینی لازم و ظرفیت جدید ایجاد شود. وی تأکید کرد: اگر در شهرهایی که 400 هزار واحد مسکونی ثبت‌نام شده است فرهنگیان جزو آن دسته باشند مشکلی وجود ندارد اما اگر تعداد آنها از سقف 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی بیشتر شود مجبور هستیم مابه‌التفاوت ‌آن را به سقف 400 هزار واحد مسکونی اضافه کنیم. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام در 10 استان کشور که انجام شده خوب بوده و لازم است در قریب به 10 کلانشهر کشور نیز ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کنیم، چرا که در برخی شهرها متقاضیان بیشتر از پیش‌بینی‌ها بودند و باید برای این شهرها که تعداد آنها 10 شهر بود ثبت‌نام مجدد انجام شود.
 
* 170 هزار معلم فاقد مسکن تا 3 سال آینده صاحبخانه می‌شوند 
وزیر آموزش‌وپرورش هم در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان، با اشاره به اینکه خوشبختانه این امکان امروز فراهم شد تا گام مهمی برای مسکن‌دار شدن فرهنگیان برداشته شود، گفت: بر اساس این تفاهمنامه قرار است در طول 3 سال آینده 170 هزار واحد مسکونی احداث شود. تعبیر ما این است که معلم‌ها جانشین تمام نداشته‌های ما هستند، وی افزود: اگر در مشاغل دیگر موضوعات متنوعی مطرح است، باید گفت برای معلمان موضوع مهم انسان‌ها هستند، پس معیشت معلمان در دستور کار دولت است، چرا که معلمان از اهمیت زیادی در جامعه برخوردار هستند. حاجی‌میرزایی تأکید کرد: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری درباره معیشت معلمان، طرح رتبه‌بندی معلمان در دستور کار است، همچنین برای بیمه معلمان اقدامات مهمی در دستور کار داریم تا امسال بدون هیچ افزوده‌ای بتوانند از بیمه بهره‌مند شوند. وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: تلاش ما این است تا بر اساس این تفاهمنامه 170 هزار معلم فاقد مسکن را در طول 3 سال صاحب مسکن کنیم. به گفته وی، 357 تعاونی مسکن فرهنگیان وجود دارد که در این طرح به میدان خواهند آمد و برای این کار بسیج خواهند شد.
 
* نمی‌شود خانه‌دار شویم اما به خودمان فشار نیاوریم!
در حاشیه امضای این تفاهمنامه، وزیر راه‌و‌شهرسازی در واکنش به گران بودن طرح مسکن ملی گفت: این طرح ویژه دهک‌های ۴ تا ۷ بوده و خانه‌دار شدن دهک‌های یک تا 3 با دستگاه‌های حمایتی است. اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: «نمی‌شود خانه‌دار شویم اما به خودمان فشار نیاوریم». وی ادامه داد: «خود ما نیز این مراحل را طی کرده‌ایم تا صاحب مسکن شویم، پس باید از خدا بخواهیم وسیله آسایش را فراهم کند».
به گزارش «وطن امروز»، سیاست‌های اشتباه تحریک تقاضا به‌جای افزایش عرضه، کنارگذاشتن طرح مسکن مهر، تعلل در ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و فرافکنی در اجرای طرح جامع مسکن بخشی از کارنامه پراشتباه دولت روحانی در عرصه مسکن است. قیمت سرسام‌آور خانه نتیجه این سیاست‌هاست و طرح جامع مسکن با تسهیلات 18 درصدی و آورده 50 تا 70 میلیونی هم نمی‌تواند با کمی فشار قشر متوسط را خانه‌دار کند.
 
* چرا مسکن مشارکتی؟
محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار «وطن امروز» مبنی بر اینکه دولت چرا مسکن مشارکتی را همانند مسکن ویژه به‌صورت زمین اقساطی ارائه نکرده است، گفت: «به نکته خوبی اشاره کردید. طرح اقدام ملی برای دهک‌های 4 تا 7 است و مسکن مشارکتی بین 8 تا 10 درصد از  کل طرح مسکن ملی بوده و در واقع بخش کمی از کل طرح است و زمین‌های گران‌قیمت‌تر دولتی را نمی‌توانیم به عده‌ای با قیمت کمتر واگذار کنیم. مسکن تهرانسر هم مسکن ویژه بود و پول زمین از مردم گرفته ‌شد».
محمودزاده به این نکته اشاره نکرد که در مسکن مشارکتی هزینه زمین به قیمت روز و به‌طور یکجا از متقاضیان دریافت می‌شود اما در مسکن ویژه متقاضی پس از تحویل گرفتن خانه هزینه زمین را به‌صورت اقساط پرداخت خواهد کرد. در شیوه مشارکتی بخش زیادی از خانوارهای دهک‌های 4 تا 7 هم از خرید خانه‌ ناتوان هستند به این دلیل که نمی‌توانند به‌طور همزمان از پس هزینه‌های اجاره خانه و اقساط ساخت و زمین برآیند.
 
روزنامه‌نگار*
******
    [اقساط بازگشتی مسکن مهر به کجا رفت؟]    
وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار «وطن امروز» درباره اینکه آیا دولت نمی‌تواند از اقساط بازگشتی مسکن مهر استفاده کند و تسهیلات با سود بالای مسکن ملی را با سود کمتری ارائه کند، گفت: «این منابع در مسکن مهر هزینه می‌شود».
بیش از 25 هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر بازگشته است که 5 هزار میلیارد تومان آن صرف افزایش مبلغ وام مسکن مهر شد ولی سرنوشت 20 هزار میلیارد تومان آن هنوز مشخص نیست. طبق اعلام بانک مسکن قرار بود این مبلغ به صندوق وام یکم مسکن اختصاص داده شود که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و ناتوان بودن مردم از خرید خانه، دیگر استقبالی از این صندوق نمی‌شود و بانک مسکن هم از این منابع برای تسهیلات با سود 18 درصد استفاده می‌کند.
 

Page Generated in 0/0202 sec