printlogo


کد خبر: 213032تاریخ: 1398/9/3 00:00
تعلل دولت در تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه پالایشگاه‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بعد از اینکه قانون توسعه پالایشگاه‌ها را در مجلس تصویب کردیم، وزارت نفت 2 ماه فرصت داشت آیین‌نامه اجرایی این طرح را بنویسد. متاسفانه اما هنوز این آیین‌نامه اجرایی به تصویب دولت نرسیده و در این زمینه تعلل شده است. مقام معظم رهبری هم در این زمینه گلایه دارند. باید در طرح‌هایی که می‌‌تواند مشکل را حل کند، به صورت جهادی‌تری عمل کرد.
علی بختیار با اشاره به تبصره 14 پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه این طرح گفت: در تبصره ذیل ماده 14 این آیین‌‌نامه در صورتی که مجموعه ظرفیت درخواستی متقاضیان با این شرایط بیشتر از 2 میلیون بشکه در روز شود، علاوه بر اعمال اولویت‌های مذکور در این ماده، وزارت نفت مجاز است به منظور بهره‌مندی تعداد بیشتری از متقاضیان تسهیلات، قانون و رعایت بازده اقتصادی طرح‌ها، سقف ظرفیت خوراک مصرفی هر طرح را به 200 هزار بشکه در روز محدود ‌کند. این در شرایط خاص است که اگر در واقع مجموع درخواست‌ها زیاد شود، بتواند محدودیت در خوراک ایجاد کند.
وی ادامه داد: مثلاً یک طرح 300 هزار بشکه ظرفیت دارد. اینجا پیش‌بینی شده اگر درخواست متقاضی افزایش یابد و از 2 میلیون بشکه تجاوز کند، وزارت نفت مجاز است اگر واحدی بازدهی اقتصادی‌اش پایین بود، ظرفیت خوراکش را به 200 هزار بشکه محدود کند. این منظورش این نیست که ما سالانه تا 200 هزار بشکه مجوز داریم. مجوزی که ما در مجلس دادیم مجوز برای ایجاد 2 میلیون بشکه است نه 200 هزار بشکه. یعنی وزارت نفت باید بتواند ظرفیت 2‌میلیون بشکه را مدیریت کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در آیین‌نامه همه جهات لازم برای تحول در اقتصاد کشور ایجاد شود، به این صورت که بتواند نقدینگی را از طریق مکانیسم‌های بورس و بازار سرمایه به سمت پالایشگاه‌سازی بیاورد و از این طریق ظرفیت پالایشی کشور افزایش یابد. ما اگر همین مسیر را دنبال کنیم دیگر مسأله‌ای به نام تحریم نفت نخواهیم داشت. تبدیل نفت‌خام و نفت کوره به محصولات با ارزش افزوده هم می‌تواند ایجاد اشتغال کند و هم افزوده بالاتری برای کشور به وجود آورد.
 

Page Generated in 0/0055 sec