printlogo


کد خبر: 213051تاریخ: 1398/9/4 00:00
دور دنیا

بازگشت عناصر القاعده به جنوب یمن
وزارت کشور دولت نجات ملی یمن از بازگشت عناصر گروهک‌های القاعده و داعش به برخی شهرهای جنوب یمن و ایجاد اردوگاه‌های جدید آموزشی در این مناطق خبر داد. وزارت کشور دولت نجات ملی یمن افزود، ۷۵ نفر از خارجی‌های وابسته به القاعده و داعش وارد تعدادی از شهرهای 2 استان شبوه و ابین در جنوب یمن شده‌اند.
***
اتهام فساد به پسر رئیس‌جمهوری برزیل
دفتر دادستانی دولتی برزیل اعلام کرد، پسر رئیس‌جمهوری این کشور از سوی دادستان‌های ایالت ریودوژانیرو به اتهام استخدام کارمندان صوری در زمانی که قانونگذار ایالتی بوده، تحت بازجویی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این دومین باری است که فلاویو بولسونارو، پسر ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل تحت بازجویی قرار می‌گیرد؛ پسر بولسونارو سال جاری میلادی سناتور فدرال شده است. در پرونده قبلی مرتبط با بی‌نظمی احتمالی بر سر پرداخت به کارمندان سطح بالا، پسر رئیس‌جمهوری برزیل منتظر تصمیم دادگاه عالی این کشور است. 
***
وخامت حال 500 هزار سودانی
مقامات محلی سودان اعلام کردند در پی سیل شدید اخیر در این کشور، حدود 500 هزار نفر همچنان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. جان آبولا، معاون فرماندار استان بوما در جنوب شرق سودان به خبرگزاری آناتولی گفت که از ماه اکتبر به دلیل وقوع سیل 70 نفر که اکثر آنها کودک و سالمند بودند، جان خود را از دست داده و نیم میلیون نفر نیز نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. سودان همچنان تحت تاثیر باران‌های شدید اوایل ماه آگوست (مرداد‌ماه) قرار دارد.
***
سقوط هواپیما در کنگو با ۱۷ مسافر
مقامات کنگو خبر دادند یک هواپیما با ۱۷ مسافر در شهر «گوما» واقع در شرق این کشور سقوط کرد و در نتیجه آن تعدادی کشته شدند. به گفته مقام‌های محلی کنگو، این هواپیما در زمان تلاش برای بلند شدن از زمین دچار سانحه شد و سقوط کرد.
***
اردوغان به قطر می‌رود
رئیس‌جمهور ترکیه امروز برای مشارکت در پنجمین نشست راهبردی بین ترکیه و قطر به دوحه سفر می‌کند. اردوغان در این سفر قرار است با تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر دیدار کند. طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان و امیر قطر طی 2 سال اخیر (2019-۲۰۱8) 9‌دیدار داشتند که دیدار اخیر آنها نیز ۲۴ سپتامبر در شهر نیویورک بود.
***
پایتخت لیبی منطقه پرواز ممنوع شد
نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر که در شرق لیبی قدرت را به دست دارند و هفته‌هاست تلاش می‌کنند طرابلس، پایتخت را به کنترل خود درآورند، شنبه‌شب ممنوعیت پرواز بر فراز این شهر اعلام کردند. بر اساس این بیانیه، این ممنوعیت پرواز برای تمام هواپیماهای محلی، مسافری خارجی و نظامی اعمال می‌شود.
***
رایس: پیروزی دوباره ترامپ کابوس است
سوزان رایس، مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا اختلافات داخلی را مهم‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا خوانده و می‌گوید حتی در صورت شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات سال آینده، باز هم سال‌ها باید بگذرد تا واشنگتن به وضعیت پیشین خود بازگردد. او گفت: این چنان کابوسی برای جایگاه جهانی و رهبری ماست که حتی نمی‌خواهم به آن فکر کنم.
***
شورش لیکودی‌ها علیه نتانیاهو
تنها چند روز پس از آنکه دادستان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را به دریافت رشوه و سوء‌استفاده از اعتماد عمومی متهم کرد، تحرکاتی در داخل حزب لیکود برای کنار ‌زدن وی از ریاست این حزب آغاز شده است. 
روز شنبه گیدون سعر که از او به‌عنوان جدی‌ترین رقیب نتانیاهو در داخل حزب لیکود یاد می‌شود، برای نخستین‌بار به صراحت و به‌طور علنی خواستار کنار رفتن نتانیاهو شده و ادعا کرده است که بر خلاف نتانیاهو، او قادر است به سرعت تشکیل کابینه دهد. به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، سعر در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، با انتقاد از نتانیاهو به دلیل حمله به مقام‌های قضایی و «کودتا» خواندن روند رسیدگی به پرونده قضایی‌اش، برگزاری فوری انتخابات درون‌حزبی برای تعیین رئیس جدید حزب را خواستار شده است.
***
اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی مصر
علی عبدالعال، رئیس پارلمان مصر گفت: دوره پارلمان فعلی نهم ژانویه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و مدت آن 5 سال از تاریخ اولین جلسه پارلمان است و انتخابات پارلمانی قطعا ۶۰ روز پیش از این موعد یعنی نوامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد. عبدالعال گفت: پارلمان فاسدان را حمایت نمی‌کند و در روزهای آتی شاهد در پیش گرفتن اقداماتی درباره نمایندگانی خواهیم بود که حکم‌های قضایی علیه آنها صادر شده‌ است.
 

Page Generated in 0/0055 sec