printlogo


کد خبر: 213053تاریخ: 1398/9/4 00:00
گمانه‌زنی‌ها درباره حضور مجدد برانکو در تیم ملی فوتبال ایران به جای ویلموتس
و اینک ایرانکوویچ

خبری که از روز شنبه بین اهالی رسانه به‌ عنوان شایعه نزدیک به حقیقت رد و بدل می‌شد، دیروز با اظهارات فدراسیون فوتبال رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و حالا شاید فاصله برانکو و تیم ملی فوتبال ایران تنها یک قدم باشد. نتایج ضعیف مارک ویلموتس، مبلغ کلان قراردادش، مشکل در پرداخت این هزینه و از همه مهم‌تر پروازی بودن این مربی باعث شد فدراسیون فوتبال با کسب اجازه از وزارت ورزش سراغ گزینه آلترناتیو برود. برانکو همان فردی است که کی‌روش بارها اصرار می‌کرد بعد از او به کمک وزارت ورزش سرمربی ایران خواهد شد اما وقتی ویلموتس بلژیکی آمد، خیلی‌ها حرف کی‌روش را تنها یک بدبینی مفرط دانستند ولی گویا 2 شکست کافی بود تا پیش‌بینی قدیمی کی‌روش حالا به واقعیت نزدیک شود. البته نباید این نکته را هم از قلم انداخت که باشگاه پرسپولیس هم به‌صورت موازی به‌دنبال جلب نظر سرمربی سابقش است اما بدون شک اگر انتخاب به دست برانکو باشد، او ترجیح می‌دهد برای دومین‌بار در زندگی‌اش جام‌جهانی را تجربه کند.  بر اساس منابع خبری نزدیک به برانکو و فدراسیون فوتبال، 2 طرف توافق کرده‌اند قبل از هرگونه اعلام نظر رسمی ابتدا تکلیف قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال مشخص شود. فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اطلاعیه‌اش درباره سرنوشت مربی آینده تیم ملی نوشته است: ‌«نتایج پیگیری‌ها و مذاکرات صورت گرفته در باب مباحث مرتبط با سرمربی تیم ملی در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید» این اظهارنظر، «ظن‌»ها در موضوع سیاست تغییر سرمربی تیم ملی از سوی مسؤولان فدراسیون فوتبال را به «قطع» تبدیل می‌کند؛ سیاستی که به نظر می‌رسد همچون انتخاب ویلموتس بلژیکی به دور از تحلیل فنی و نگاه استراتژیک باشد. پس از شکست تیم ملی فوتبال در برابر عراق و بازگشت مارک ویلموتس به بلژیک، شایعات زیادی در مورد فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد مبنی بر اینکه این فدراسیون از عملکرد مربی بلژیکی رضایت ندارد و در پی فسخ قرارداد او است و جدی‌ترین گزینه هم برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس است. اکنون بر اساس اطلاعات از منابع موثق مشخص شده طی یکی دو روز گذشته مذاکراتی با واسطه بین 2 ‌طرف (فدراسیون و برانکو) انجام شده و طرفین نیز توافق قطعی کرده‌اند که اگر فدراسیون فوتبال بخواهد در عمل سرمربی بلژیکی را اخراج و مربی دیگری را جایگزین کند، ابتدا قرارداد سرمربی حال حاضر تیم ملی را تعیین تکلیف کند و آنگاه دست به مذاکره رسمی بزند. پیش از این اعلام شد فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای رسمی به مارک ویلموتس او را ملزم کرده طبق قراردادش عمل کند، در غیر این صورت پیشنهاد پایان همکاری به‌صورت توافق دو طرفه را بپذیرد.
تا اینجای کار سئول‌نشینان توانسته‌اند نظر مثبت برانکو ایوانکوویچ را برای حضور در تیم ملی فوتبال ایران بگیرند و به احتمال زیاد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، بعد از فسخ رسمی قرارداد پرهزینه مارک ویلموتس، مذاکرات نهایی با برانکو انجام خواهد شد. در این میان باشگاه پرسپولیس هم مذاکراتی را با برانکو برای بازگشت به پرسپولیس انجام داده اما هنوز تکلیف نهایی قرارداد کالدرون و آینده همکاری‌اش با سرخ‌های پایتخت مشخص نیست.
 
* واکنش وزارت ورزش
در همین حال سخنگوی وزارت ورزش درباره اخبار برخی رسانه‌ها درخصوص تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: در این باره فدراسیون فوتبال مسؤولیت کامل دارد. به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مازیار ناظمی، مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش درباره تحولات کادر فنی تیم ملی فوتبال گفت: برای ابقا یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال مسؤولیت کامل دارد و تصمیم نهایی و فنی با فدراسیون است. سخنگوی وزارت ورزش گفت: نتایج تیم ملی در راه جام‌جهانی قطر تاکنون مورد رضایت مردم و هواداران پرشمار فوتبال نبوده است و امیدواریم  فدراسیون فوتبال با تصمیمات لازم و موثر، شرایط امیدبخش را برای ششمین حضور ایران در جام‌جهانی مهیا کند.
 
* اطلاعیه عجیب فدراسیون فوتبال در پی طرح نام برانکو برای تیم‌ملی
فدراسیون فوتبال بالاخره برای نخستین‌بار بعد از مطرح شدن نام برانکو برای سرمربیگری تیم ملی به جای ویلموتس به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد این موضوع را تایید یا تکذیب نمی‌کند! سایت فدراسیون فوتبال نوشت: «با توجه به انتشار برخی مطالب درباره نیمکت تیم ملی فوتبال بزرگسالان، فدراسیون فوتبال با تاکید بر سیاست خود مبنی بر ضرورت برنامه‌ریزی همه‌جانبه و تداوم پشتیبانی لازم جهت حضوری موفق در دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی مطالب ذیل را به اطلاع عموم می‌رساند:
۱- انتظارات فدراسیون فوتبال از سرمربی محترم تیم ملی وفق جزئیات قرارداد در مذاکرات اخیر میان طرفین مورد تاکید دوباره قرار گرفته است. تاکید فدراسیون بر ضرورت انجام برنامه جامع و متمرکز تیم ملی در ماه‌های باقیمانده تا آغاز دور برگشت، از تصریحات مکاتبات و مذاکرات صورت گرفته است.
۲- با توجه به شرایط به وجود آمده در جدول و اینکه سرنوشت صعود به دست تیم ملی است، بستر فعلی در موضوع همگرایی آحاد مردم، رسانه‌ها و حمایت تام و تمام از ملی‌پوشان در ۴ بازی مهم پیش رو، بیش از پیش حائز اهمیت به نظر می‌رسد.
۳- فدراسیون فوتبال در حال حاضر در موقعیت تایید یا تکذیب گمانه‌زنی‌های مطرح شده قرار ندارد.
 ۴- نتایج پیگیری‌ها و مذاکرات صورت گرفته در باب مباحث مرتبط با سرمربی تیم ملی در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید».
 
* برانکو: با هیچ مقام ایرانی صحبت نکرده‌ام
برانکو ایوانکوویچ هم به احتمال حضورش در تیم ملی و احتمال بازگشت به تیم پرسپولیس واکنش نشان داد. در روزهای اخیر بحث بازگشت برانکو ایوانکوویچ به فوتبال ایران یک بار دیگر مطرح شده و گفته می‌شود هم فدراسیون فوتبال تمایل دارد او سرمربی تیم ملی شود و هم مسؤولان باشگاه پرسپولیس بی‌میل نیستند یک‌بار دیگر این مربی کروات را روی نیمکت خود ببینند. این در حالی است که برانکو پس از اخراج از الاهلی عربستان این روزها در هیچ تیمی مشغول کار نیست و به کارهای شخصی خود رسیدگی می‌کند. برانکو در گفت‌وگو با فارس، درباره احتمالاتی مبنی بر حضورش در تیم ملی و اینکه دیدار او با سفیر ایران در کرواسی این احتمال را تقویت کرد، اظهار داشت: من و آقای سفیر با هم رابطه خوبی داریم و فقط با هم یک ناهار خوردیم. این دیدار ما برای روز سه‌شنبه بود و با یکدیگر به صرف ناهار پرداختیم. وی درباره اینکه در ایران صحبت از سرمربیگری او در تیم ‌ملی شده؛ آیا این موضوع را تایید می‌کند؟ گفت: من به هیچ عنوان با هیچ مقام مسؤولی از ایران صحبت نکرده‌ام. سرمربی سابق پرسپولیس درباره اینکه آیا از سوی پرسپولیس پیشنهادی برای همکاری دریافت کرده هم گفت: من پیام‌های زیادی از سوی پرسپولیسی‌ها دریافت کردم. فقط این را می‌توانم بگویم. برانکو درباره اینکه آیا به‌طور خاص با مسؤولی از باشگاه پرسپولیس درباره بازگشت به این تیم صحبت کرده است، تصریح کرد: من بیشتر از این نمی‌توانم صحبت کنم، معذرت می‌خواهم.
 

Page Generated in 0/0061 sec