printlogo


کد خبر: 213126تاریخ: 1398/9/6 00:00
دور دنیا

*صادرات سلاح روسیه 4 برابر شد
مدیرکل شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه اعلام کرد این شرکت به‌رغم تحریم‌های اعمال‌شده، قصد دارد صادرات تسلیحات نظامی به سایر کشورها را در سطح بالای 13 میلیارد دلار در سال حفظ کند. «الکساندر میخی‌یف» گفت: «شرکت «راس آبارون اکسپورت» با وجود تحریم‌هایی که به عقیده ما صرفاً جنبه رقابت ناعادلانه دارد، موفق شده طی یکی دو سال اخیر سطح فروش تسلیحات خود را بالاتر از 13 میلیارد دلار در سال نگه دارد و اکنون هم قصد ندارد از این سطح پایین بیاید». به گفته وی، حجم صادرات تسلیحات نظامی روسی طی 19 سال گذشته بیش از 4 برابر افزایش داشته و از رقم 3/3 میلیارد دلار در سال 2001 به رقم 7/13 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است.
***
*کشته شدن 13 نظامی فرانسه  در مالی
دفتر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد ۱۳ نظامی این کشور در جریان یک عملیات در مالی کشته شده‌اند. کاخ الیزه اعلام کرد بالگرد حامل نظامیان فرانسوی در جریان عملیات در مالی دچار سانحه شد و ۱۳ نظامی فرانسوی کشته شدند. مرگ نظامیان فرانسوی در مالی در حالی است که یازدهم آبان‌ماه هم یکی از نظامیان ارتش فرانسه در این کشور آفریقایی جان خود را از دست داده بود.
***
*دومینوی استعفا در کاخ سفید
معاون رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید از سمت خود استعفا می‌کند. «دنیل والش» مسؤولیت برنامه‌ریزی سفرهای خارجی در دولت ترامپ و همچنین تصمیم‌گیری درباره استفاده مشاوران کاخ سفید از منابع دولتی را برعهده داشته است. طبق این گزارش، والش یکی از معدود مقامات فعلی کاخ سفید است که از زمان تحلیف ترامپ همچنان در دولت وی حضور داشته. او برای حدود 3 دهه به‌عنوان یکی از کارکنان دولت آمریکا فعالیت داشته است.
***
*«چشمه صلح» محدود به جدول زمانی نیست
رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با تعدادی از روزنامه‌نگاران حین بازگشت از قطر گفت: «چشمه صلح محدود به جدول زمانی نیست». چشمه صلح نام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است. ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه 22 اکتبر (30 مهر) بعد از دیداری 6 ساعته با یکدیگر در شهر سوچی به توافقی جدید درباره شمال سوریه دست پیدا کردند که بر اساس آن ترکیه با حمایت از گروه‌های مسلح معارض سوریه، بخشی از مرز مشترک با سوریه را تا عمق چند کیلومتر اشغال کرد.
***
*سبقت گانتس از نتانیاهو
نتایج یک نظرسنجی در اراضی اشغالی نشان داد در صورت برگزاری انتخابات، حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتس به ۳۷ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست دست خواهد یافت و در مقابل حزب لیکود به رهبری نتانیاهو صاحب ۳۰ کرسی خواهد شد. بر اساس این نظرسنجی، لیست مشترک عربی هم به ۱۲ کرسی دست خواهد یافت.  این نظرسنجی همچنین نشان داد احزاب یهودی تندرو مثل حزب «شاس» به 8 کرسی و «یهدوت هتوراه» نیز به 8 کرسی دست خواهند یافت. همچنین طبق نتایج این نظرسنجی حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری آویگدور لیبرمن هم به 8 کرسی دست می‌یابد.
***
* شهادت اسیر فلسطینی در زندان‌های صهیونیستی
دفتر رسانه‌ای اسرای فلسطین اعلام کرد «سامی ابودیاک» ۳۷ ساله، اسیر فلسطینی، در زندان‌های رژیم اشغالگر غاصب به شهادت رسیده و به دنبال آن، اوضاع زندان‌های این رژیم متشنج شده است. علی المغربی، سخنگوی دفتر رسانه‌ای اسرای فلسطین گفت شهادت ابودیاک جنایت جدیدی است، به این ترتیب به شهادت رساندن اسرا از طریق سهل‌انگاری‌های پزشکی به کارنامه سیاه این رژیم اشغالگر اضافه می‌شود؛ اقداماتی که نقض قوانین بین‌المللی و عرف انسانی است. سامی ابودیاک مبتلا به سرطان بود. 
***
* تغییر نیمی از کابینه عراق
سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق اعلام کرد اصلاح کابینه شامل تغییر نیمی از وزرای دولت عبدالمهدی است به گونه‌ای که وزرای جدید از اعضای فراکسیون‌های سیاسی عراق نخواهند بود. «سعد الحدیثی» با تاکید بر ادامه تلاش دولت عراق برای پاسخ به خواسته‌های معترضان بویژه با لوایحی که در زمینه‌های اقتصادی و خدماتی  به پارلمان ارائه کرده است، گفت: دولت در زمینه اصلاح نظام سیاسی و اقتصادی، دیدگاهی را ارائه کرده است که به خواسته‌های ملت پاسخ می‌دهد. وی افزود: دولت دستور داده ۱۲۰ هزار نفری که قراردادهای‌شان در وزارتخانه‌های کشور و دفاع به اتمام رسیده است، بازگردند.

Page Generated in 0/0047 sec