printlogo


کد خبر: 213152تاریخ: 1398/9/6 00:00
با اعلام پیوستن فرهاد اصلانی به پروژه «سلمان فارسی» بحث درباره این سریال دوباره گرم شد
بهار سلمان در زمستان 98
خبر «وطن‌امروز» درباره بازیگران جدیدی که به سریال سلمان فارسی پیوستند

احسان سالمی: «سلمان فارسی» پروژه‌ای است که تلویزیون باید سال‌ها پیش از این می‌ساخت؛ زمانی که سید داوود میرباقری هنوز جوان‌تر بود و انرژی بیشتری داشت؛ درست همان‌ روزهایی که تازه «مختارنامه» را تمام کرده بود و مخاطبان تلویزیون که شیفته تماشای سریال‌های تاریخی هستند، عطش تماشای اثری جدی و مهم در رابطه با تاریخ صدر اسلام و یکی دیگر از شخصیت‌های مهم تاریخی را داشتند اما از قدیم گفته‌اند «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است». حکایت ساخت سلمان فارسی بعد از سال‌ها جابه‌جایی و فراهم نشدن امکان ساخت آن، حکایت همان ماهی تازه است که حالا تلویزیون فرصت از آب گرفتن آن را پیدا کرده است و باید قدر این فرصت طلایی را بداند.

***

* خبری که حال مخاطبان تلویزیون را خوب کرد
«این روزها حالم خوب است و بالاخره سازمان صداوسیما بعد از سال‌ها انتظار پا در رکاب است که بتوانیم هرچه زودتر تولید مجموعه سلمان را شروع کنیم»؛ این جملاتی بود که داوود میرباقری، کارگردان سریال «سلمان فارسی» در حاشیه مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در ارتباط با سرنوشت پروژه تاریخی سلمان فارسی گفت. سخنانی که بسیاری از دوستداران سریال‌های تاریخی تلویزیون را امیدوار کرد بالاخره سرنوشت پروژه عظیم «سلمان فارسی» قرار است پس از چند سال معطلی مشخص شود. ایده اولیه ساخت سلمان فارسی حدود 17 سال پیش یعنی در سال 81 و درست 2 سال پیش از آغاز پروژه بزرگ «مختارنامه» از سوی داوود میرباقری به مدیران تلویزیون ارائه شد اما به دلایلی مدیران سیما در آن دوره شرایط ساخت این سریال را مهیا نمی‌دانستند و به همین خاطر بود که پیشنهاد ساخت سریال «نهضت توابین» را به میرباقری دادند؛ پیشنهادی که در نهایت خروجی آن، ساخت سریال تاریخی «مختارنامه» توسط میرباقری بود؛ سریالی که در وصف کیفیت آن همین بس که تلویزیون سال‌هاست در مناسبت‌های مختلف این مجموعه را نشان می‌دهد و هر بار هم مثل دفعه قبل مخاطبان بسیاری به تماشای آن می‌نشینند. پس در این شرایط قطعا شنیدن خبر ساخت اثری تازه توسط میرباقری خبری است که نه فقط حال او، بلکه حال همه مخاطبان تلویزیون را خوب خواهد کرد. 
 
* از بی‌پولی تا بیماری قلبی؛ عواملی که ساخت «سلمان» را عقب انداخت
طی همه سال‌هایی که میان ساخت «مختارنامه» و «سلمان فارسی» فاصله افتاد، مطالبه بسیاری از کارشناسان از تلویزیون این بود که فرصتی مثل همکاری با داوود میرباقری را از دست ندهد؛ فرصتی که از دست رفتن آن باعث شد میرباقری به ساخت پروژه‌هایی ضعیف مثل «شاهگوش» و «دندون طلا» مشغول شود؛ پروژه‌هایی که اصلا در حد و اندازه آثار قبلی میرباقری نبود ولی حکم «کاچی به از هیچی» را برای یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخی‌ساز تلویزیون داشت. دلیل اصلی به اما و اگر خوردن ساخت «سلمان فارسی» در همه این سال‌ها بیش از هر چیز مشکلات مالی صداوسیما و تغییر و تحولات گسترده سازمان طی این چند سال بود؛ اتفاقی که نه فقط «سلمان فارسی»، بلکه سایر پروژه‌های الف ویژه تلویزیون از جمله پروژه «حضرت موسی(ع)» را هم تحت‌الشعاع قرار داد. البته در این میان بیماری قلبی میرباقری نیز مدتی باعث به تعویق افتادن ساخت «سلمان فارسی» شد.
 
* پیش به سوی بزرگ‌ترین پروژه تاریخ تلویزیون
«سلمان فارسی» نیامد و نیامد ولی وقتی آمدنش قطعی شد، همه فهمیدند چرا ساخت این پروژه چند سالی به تاخیر افتاد؛ پروژه‌ای که معاونت سیما در گفت‌وگویی از آن به عنوان بزرگ‌ترین طرح ساخت سریال در جمهوری اسلامی ایران یاد کرد؛ پروژه‌ای که به 12 هزار دست لباس نیاز دارد و ساخت آن قرار است در 3 فصل و از لحظه تولد تا درگذشت سلمان فارسی را به تصویر بکشد. بخش اول مربوط به زادگاه سلمان در ایران و دوران پیش از اسلام است که برای ضبط این بخش باید شهرک‌سازی شود. به عبارتی شهرهای جی و تیسفون که پایتخت‌های ایران دوره ساسانی بودند، ساخته می‌شود. بخش دوم این سریال مربوط به منطقه روم و امپراتوری بیزانس می‌شود که سلمان فارسی مدتی به آنجا مهاجرت کرد و داستان‌ها و اتفاقات بسیاری در آنجا به‌وقوع پیوست. بخش سوم مجموعه که در واقع اصلی‌ترین بخش آن است، مربوط به دوره ظهور اسلام و حضور سلمان در شهرهای مکه و مدینه و همراهی او با پیامبر اسلام(ص) است. هر چند پیش‌تولید هر 3 فصل به شکل همزمان آغاز می‌شود ولی بر اساس برنامه اعلام شده، پیش‌تولید سریال سلمان با ضبط بخش میانی یعنی مهاجرت سلمان به امپراتوری بیزانس آغاز می‌شود.
 
* همه جای ایران سرای سلمان می‌شود!
سلمان فارسی نمادی از همه مسلمانان ایران‌زمین است و قطعا نمی‌شود او را به زادگاهش در یک استان خاص محدود کرد و این واقعیت که او به همه ایرانی‌ها تعلق دارد قرار است در فرآیند ساخت سریال «سلمان فارسی» هم مورد توجه قرار بگیرد! ماجرا از این قرار است که برای ساخت «سلمان فارسی» 20 هزار بازیگر از سراسر کشور شناسایی شده‌اند که قرار است ایفاگر 1500 شخصیتی باشند که در این سریال حضور دارند! البته که در کنار این بازیگران داخلی که از استان‌های مختلف ایران انتخاب شده‌اند، به فراخور اینکه بخشی از قصه سریال در خارج از ایران ضبط می‌شود، طبعا باید از بازیگران خارجی نیز برای آن استفاده شود. پروژه «سلمان فارسی» البته به‌واسطه ابعاد بزرگش، گروه بسیاری از عوامل را هم در پشت صحنه خود درگیر کار کرده است. با توجه به تاریخی بودن سریال، از طراحی خاص صحنه، ابزارآلات و لباس‌ها برای نشان دادن اصالت تاریخی اثر استفاده شده و قرار است لوکیشن‌های تیسفون، جی و حجاز در قالب ۳۰ کارگاه دکورسازی از طراحی کشتی گرفته تا تمام ظرافت‌های هنری دوران ساسانی، بیزانس و پیامبر اسلام(ص) ساخته شود. 
 
* «سلمان فارسی» کی و کجا کلید می‌خورد؟
گروه سازنده سلمان قرار است با آماده‌سازی مقدمات و دکورها و شرایط تولید این اثر از اواخر آذرماه در مناطق جنوبی کشور کار را آغاز کنند. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار «وطن امروز»، این پروژه قرار است از حدود 22 آذر ماه ضبط خود را از قشم و کرمان آغاز کند و بخش جدی فیلمبرداری این مجموعه در خارج از کشور، در لوکیشن‌هایی در ترکیه فیلمبرداری خواهد شد تا بهار پروژه «سلمان فارسی» در زمستان 98 محقق شود. همچنین روز گذشته در رسانه‌ها اعلام شد فرهاد اصلانی که پیش از این سابقه همکاری با میرباقری را در پروژه مهم «مختارنامه» در نقش «ابن زیاد» داشت، قرار است در «سلمان فارسی» نقش یک تاجر را ایفا کند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد با توجه به شخصیت منحصربه‌فرد سلمان و سیری که در جغرافیای آن زمان اسلام داشته و البته سابقه ساخت سریال‌های تاریخی توسط داوود میرباقری، از همین حالا باید منتظر دیدن پروژه‌ای تاریخی و جذاب باشیم.

***

خبر «وطن امروز» از 2 بازیگر جدیدی که به پروژه میرباقری پیوستند
 * دهکردی و هدایتی در «سلمان فارسی»  
از همان روز اولی که بحث ساخت پروژه «سلمان فارسی» جدی شد، یکی از اصلی‌ترین سوال‌ها مربوط به بازیگری بود که قرار است ایفاگر نقش «سلمان فارسی» باشد؛ از سید شهاب حسینی تا بازیگران گمنام تئاتری در میان گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها دیده می‌شد اما در نهایت قرعه به نام علیرضا شجاع ‌نوری افتاد تا ایفاگر نقش «سلمان فارسی» باشد. شجاع‌نوری که سابقه حضور در پروژه‌‌های تاریخی را با «روز واقعه» و پروژه عظیم «محمد رسول‌الله» به دست آورده، یک بار دیگر قرار است ایفاگر نقش یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام باشد. در کنار این خبر اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار «وطن امروز»، علاوه بر علیرضا شجاع‌نوری و فرهاد اصلانی که به شکل رسمی خبر پیوستن‌شان به پروژه «سلمان فارسی» رسانه‌ای شده، تاکنون 2 بازیگر سرشناس دیگر نیز به این پروژه پیوسته‌اند؛ «علی دهکردی» و «محمدرضا هدایتی». دهکردی که عموم مخاطبان او را به واسطه نقش‌آفرینی در سریال‌های تلویزیونی و همچنین بازی درخشانش در فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر می‌آورند، سابقه حضور در سریال‌هایی تاریخی همچون سریال «شیخ بهایی» و «جلال‌الدین» را در کارنامه‌اش دارد. او البته در سینما نیز با حضور در فیلم سینمایی «شیخ مفید» به کارگردانی فریبرز صالح، ایفاگر نقش «شیخ مفید» شده بود.محمدرضا هدایتی نیز هر چند بیشتر به واسطه نقش‌آفرینی در سریال‌های طنز تلویزیون در ذهن مخاطبان ماندگار شده است ولی او نیز تجربه بازی در سریال تاریخی «در چشم باد» را در کارنامه‌ کاری‌اش ثبت کرده است و به نظر می‌رسد نقش سپرده شده به او در سریال «سلمان فارسی» تجربه‌ای تازه و مهم در سابقه کاری‌اش باشد.

Page Generated in 0/0066 sec