printlogo


کد خبر: 213245تاریخ: 1398/9/9 00:00
بررسی عملکرد مدیریت شهری تهران پس از روی کار آمدن شورای شهر پنجم
نامدیریتی شهری

در کش و قوس یک انتخاب!

شورای شهر پنجم اولین مواجهه جدی با مسائل شهر را در انتخاب شهردار داشت. هر چند پیش از انتخابات، مهم‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران «محسن هاشمی» معرفی می‌شد؛ اما اعضای اصلاح‌طلب آن حاضر به پذیرش استعفای محسن هاشمی از شورا و آمدن مهدی چمران نبودند، اگر چه این لایه ‌رویی مسأله بود و اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دادند در دسته‌بندی‌های درونی خود، از نزدیک‌ترین لایه به خاتمی برای شهرداری تهران گزینه انتخاب کنند تا نزدیک به دولت و کارگزاران! این اولین نقطه شکاف درونی جریان اصلاحات بود. آنها با همه مخالفت‌ها و با وجود استعلام‌های منفی بر انتخاب «محمدعلی نجفی»، گزینه همیشگی‏شان برای ریاست‌جمهوری را بر مدیریت شهر تهران گذاشتند؛ گزینه‌ای که پایانی تلخ برای کل اصلاحات به‌وجود آورد. نجفی خیلی زود به‌خاطر بیماری استعفایش را به شورای شهر تقدیم کرد و بعد از آن ماجرای تلخ «شلیک به قلب اصلاحات» را رقم زد و لقب «سیاستمدار قاتل» را برای خود ثبت کرد.
پس از یک ماه سرپرستی «سمیع‌الله حسینی‌مکارم»، انتخاب دوم شورای پنجم نیز «سیدمحمدعلی افشانی» بود که از ابتدا بر بازنشسته بودنش اتفاق نظر وجود داشت اما شورای شهر با لجبازی بسیار بر این انتخاب تاکید کرد که نتیجه آن 6 ماه تنش در شهرداری تهران و در نهایت کنار رفتن افشانی بود. یک سال و چند ماه به طول انجامید تا در نهایت شهر تهران توانست یک شهردار ثابت را به خود ببیند.
***
حذف عنوان «شهید» از تابلوی خیابان‌ها!
شهرداری تهران در دوره «پیروز حناچی» هم کم‌حاشیه نبود. تابستان امسال بود که خبر حذف عنوان «شهید» از تابلوهای شهری تهران [و چند شهر دیگر] منتشر شد؛ خبری که ابتدا از سوی شهرداری تهران تکذیب می‌شد اما بعد از انتشار عکس‌های آن در فضای مجازی، شهرداری تهران بحث تخلف پیمانکاران و کوتاهی نام‌ها برای جلوگیری از حواس‌پرتی راننده‌ها(!) را مطرح کرد. دست آخر شورای شهر تنها به این موضع سخنگوی خود بسنده کرد که «این احتمال وجود دارد در برخی بخش‌های اجرایی کوتاهی شده باشد و ما حتما برخورد می‌کنیم». اما پیش از آنکه شهرداری بخواهد اقدامی کند، دانشجویان در اقدامی خودجوش نام شهیدان را با شابلون به تابلوهای شهر اضافه کردند که بازتاب رسانه‌ای بسیاری داشت.
***
بازی سیاسی با خط 7 مترو!
مترو در تهران امروز مهم‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل عمومی به حساب می‌آید؛ پروژه‌ای که عمده توسعه و پیشرفت خود را مدیون مدیریت عملگرای قالیباف است. 
افزایش سرعت در گسترش خطوط متروی شهری در دوره مدیریت سابق شهر تهران انتظارات را برای تکمیل نقشه متروی تهران بالا برد، به گونه‌ای که تا پایان سال83 مجموعا 35 کیلومتر از متروی تهران که بخش عمده آن روی زمین بود به بهره‌برداری رسیده بود و در حدفاصل سال‌های 84 تا 96 این رقم به 221 کیلومتر رسید. قالیباف آخرین اقدام خود را پیش از رفتن از شهرداری تهران، تکمیل و افتتاح خط 7 متروی شهری قرار داد اما این طرف شورای شهر پنجم اولین اقدام خود را تعطیل کردن خط 7 مترو قرار داد. 
نجفی ابتدا شب عید 96 را موعد راه‌اندازی مجدد خط 7 مترو اعلام کرد اما این وعده تا تیر‌ماه 97 چند بار تمدید شد تا در نهایت 23 تیر مجدد بازگشایی شود. از زمان افتتاح خط 7 تا شهریور امسال تنها 8 کیلومتر به این خط افزوده شده است که آن هم با انتقادات بسیاری درباره نبود ایمنی و تهویه مترو همراه بوده است. این روند البته در عملکرد 2ساله شورای شهر تهران ادامه یافته است؛ شورا در این 2 سال آنقدر حاشیه داشته که به متن کار خود نپرداخته است.
***
بازی اسم و فامیل

شورای شهر پنجم اما از روز اول یکی از برنامه‌های منظم خود را تغییر نام خیابان‌ها و کوچه‌های پایتخت گذاشته بود؛ تغییر نامی که آنقدر برای شورایی‌‌ها مهم بود که برایش «کمیسیون نامگذاری» تشکیل دادند. کمیسیون نامگذاری اما شاید موفق‌ترین کمیسیون شورای شهر تهران باشد، چنانکه در 9 ماه نخست فعالیت شورای شهر پنجم طبق اظهارات حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران 46 مصوبه داشته و بیش از نیمی از آنها در صحن مطرح شده و رأی آورده است. شورای پنجم از همان ابتدا قید مدیریت شهری را زد و ترجیح داد برای خود یک برندسازی سیاسی کند، لذا روی پروژه تغییر نام خیابان‌های تهران بر شخصیت‌های پرحاشیه تاریخ معاصر تمرکز کرد. تصمیم‌‌‌گیری برای انتخاب نام «مصدق» برای یکی از خیابان‌‌های تهران نخستین‌بار در توئیت یکی از نمایندگان شورای شهر اعلام شد و چندی بعد به‌عنوان پیشنهادی به صحن علنی شورای شهر آمد. شورای شهر برای این کار ابتدا بر خیابان «کارگر شمالی» تمرکز کرد اما با مخالفت‌های بسیار، خیابان «نفت» به مصدق تغییر نام یافت. خیلی زود تعداد نام‌های مطرح برای تغییر نام بسیار شد اما یکی از جنجال‌آفرین‌ترین موارد که خیلی زود نیز به فراموشی سپرده شد، نامگذاری خیابانی به نام «محمدرضا شجریان» بود؛ اقدامی که مخالفان بسیاری داشت و همچنان بلاتکلیف مانده است. اما پروسه سیاسی شورای شهر به همین جا هم ختم نشد و به سمت نامگذاری ساختمان شورای شهر به نام «سعید حجاریان» حرکت کرد؛ اقدامی کاملا سیاسی که در دل شورای شهر نیز مخالف جدی داشت. حق‌شناس، عضو شورا همان ایام اعلام کرد: «به عیادت دکتر شیبانی عضو پیشین شورای شهر رفتیم و در آن مراسم پیشنهاد شد به دلیل جایگاه این فرد، ساختمان شماره یک شورا به نام دکتر شیبانی نامگذاری شود و در همان جلسه برخی پیشنهاد دادند صحن شورا به نام دکتر شیبانی نامگذاری شود که رد شد. در همان جلسه برخی دیگر پیشنهاد کردند ساختمان شماره 2 هم به نام سعید حجاریان نامگذاری شود».

***

مدیریت شهری همیشه در غفلت

غافلگیری، گزاره «تکراری» این روزهای رئیس شورای شهر، شهردار و حتی روزنامه همشهری است؛ غافلگیری‌ای که فقط برای این روزها نیست، 2 سال پیش پس از اولین بارش برف در دوره شهرداری نجفی در تهران که پل‌های عابر پیاده یخ زده بود، تنها توصیه شهرداری این بود که کسی از پل‌های عابر پیاده که منجر به خطر است رفت و آمد نکند. آن روزها همه منتظر ماندند تا یخ‌ها را آفتاب آب کند و بتوانند از پل‌های عابر پیاده رد شوند. نجفی شهردار وقت تهران در آن اتفاق، در واکنش به انتقادات در توئیتر خود نوشته بود: «مردم و بویژه جوانان هنگام بازگشت از مدرسه و... شاخه‌های درختان را بتکانند که برف روی آنها بریزد و به درختان آسیبی نرسد». اتفاقی که بعدها در ماجرای بارش باران در زمان افشانی هم تکرار شد و آبگرفتگی معابر با توصیه‌های نروید، ماشین نیاورید و... حل و فصل شد. در بزنگاه سیل ابتدای سال نیز غافلگیری شورای شهر تکرار شد. هفته‌های قبل که آلودگی هوا زیاد شده بود تنها موضع شهرداری انتظار از وزیدن باد بود. حناچی در این باره گفته بود: «اگر باد بوزد وضعیت آلودگی هوا خوب می‌شود» اما در همین هنگامه وزیدن باد که کمی هم با خود ابر و باران و برف آورد آخرین مرحله غافلگیری مدیریت شهری تهران به‌وقوع پیوست تا مردم تهران مسافت‌های چند کیلومتری را چند ساعته طی کنند. طنز ماجرا اینجاست که مدیریت شهری تهران از اتفاقات قابل پیش‌بینی رکب خورده و همواره در مواجهه با پدیده‌های آب و هوایی که از یک هفته قبل قابل پیش‌بینی است ضربه می‌خورد.

***

پروژه‌هایی که تمام نشدن‌شان سوژه  شده است!

مدیریت شهری تهران از ابتدای شورای پنجم آنچه را که رها کرد، پروژه‌های عمرانی شهری بود؛ پروژه‌هایی که برخی تا 90 درصد پیشرفت داشت و تنها کمی همت منجر به استفاده شهروندان تهران می‌شد.
«پل روگذر ابتدای اتوبان امام علی» و «دوربرگردان غیرهمسطح تقاطع آفریقا و صدر» جزو ساده‌ترین پروژه‌های شهری بود که هر کدام تا یک سال بعد از تغییر در مدیریت شهری تهران همچنان نیمه‌کاره مانده بود.
مدیریت شهری تهران اما آنقدر ضعیف بود که برای راه‌اندازی و بازسازی میدان هفت‌تیر تمام مدیریت شهری و شورای شهر جمع شده بود یا برای تعویض آسفالت پل کریم‌خان فضای خبری ایجاد شده بود؛ که اینها خود سوژه طنز رسانه‌ای برای دست انداختن شهرداری و شورای شهر شده بود.

 


Page Generated in 0/0249 sec