printlogo


کد خبر: 213305تاریخ: 1398/9/10 00:00
همزمان با برگزاری جلسات مدیران شهری و دولتی برای حل مقطعی مشکل آلودگی هوا آسمان تهران ناگهان تمیز شد
باد تدبیر را برد
* سخنگوی سازمان اورژانس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: حدود 13 هزار نفر از سوم تا هشتم آذر با اورژانس تماس گرفتند که آمار کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود

اسدالله خسروی*:
گروه اجتماعی: بعد از ظهر روز گذشته در ساعاتی که مدیران شهری و دولتی داشتند درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا چانه می‌زدند، باد وزید تا میزان آلودگی هوای پایتخت در صبح و عصر تفاوت فاحشی یابد و آسمان تهران سرانجام آبی شود.
به گزارش «وطن امروز»، هوای تهران دیروز صبح آنقدر آلوده بود که استانداری اعلام کرد مدارس پایتخت و برخی مراکز آموزش عالی امروز یکشنبه هم تعطیل است. دولتی‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و دیدارهای حساس ورزشی را هم لغو کردند، غافل از اینکه باد بعد از ظهر خواهد وزید و هوای تهران را در وضعیت سالم قرار خواهد داد. بسیاری از شهروندان که آسمان آبی تهران را دیروز عصر دیدند با خنده خبرهای تعطیلی مدارس، آن هم در روزی که به احتمال فراوان سالم است را بازگو می‌کردند. «باد» باز هم به کمک تهرانی‌ها آمد تا مدیریت شهری «بادا باد» و تصمیمات غیرمعقولانه و تعجب‌برانگیز مسؤولان را به تمسخر بگیرد. همه دیگر پذیرفته‌اند هوای تهران فقط با «باد» سالم خواهد بود، اگرنه به سیاست‌های مدیریت شهری و دولتی چندان امیدی نیست.
هوای تهران صبح دیروز در شرایطی که مدارس و مراکز دانشگاهی تعطیل و محدودیت‌های ترافیکی نیز اعمال شده بود نفس کشیدن را برای شهروندان سخت کرد تا جایی که شعاع دید نیز بسیار کم شده بود. این آلودگی که بیش از یک هفته تهران را در بر گرفته است موجب شد دیروز اورژانس کشور به صورت آماده‌باش کامل درآید و آمبولانس‌های این سازمان در میادین شهر مستقر شدند. رئیس سازمان اورژانس کشور نیز دیروز از مراجعه 12 هزار و 838 نفر به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در پی بالا رفتن غلظت آلاینده‌های هوا خبر داد.
 
* مدارس استان تهران امروز هم تعطیل است
معاون امور عمرانی استانداری تهران گفت: تمام مقاطع تحصیلی استان تهران جز پردیس، فیروزکوه و دماوند به دلیل افزایش آلایندگی‌ها فردا(امروز) تعطیل است. محمد تقی‌زاده  اظهار داشت: به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها در استان تهران، روز یکشنبه تمام مقاطع تحصیلی استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل است. وی ادامه داد: پلیس باید نسبت به برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده اقدام کند و تردد کامیون‌ها نیز در سطح شهر ممنوع است. 
تقی‌زاده به فارس گفت: احتمالا از روز دوشنبه شاهد بارش باران و وزش باد در استان تهران و خروج آلاینده‌ها باشیم.
 
* پایتخت در نهمین روز متوالی همچنان آلوده بود
سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هوای پایتخت در هشتمین روز متوالی (9 آذر) همچنان آلوده بود، گفت: وزش باد امروز(شنبه) به صورت موقت آلودگی هوا را تا حدی کاهش داد. لیلا نظری‌ درباره آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: هوا همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم است. سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره کیفیت هوا طی 24 ساعت گذشته گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده کیفیت هوا در بیشتر مناطق پایتخت در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و احتمالا از روز دوشنبه بهبود کیفیت هوا را با تغییر شرایط جوی شاهد خواهیم بود. وی به فارس گفت: تهران طی 8 روز گذشته به صورت متوالی هوای ناسالم داشته است که پایداری جوی سبب استمرار آلودگی هوا در پایتخت شده است.
 
* «آلودگی هوا» بیش از 12 هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرد
رئیس سازمان اورژانس کشور از مراجعه حدود 13 هزار نفر با توجه به بالا رفتن غلظت آلاینده‌های هوا به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی خبر داد. پیرحسین کولیوند درباره آخرین وضعیت مراجعان بیماران تنفسی و قلبی به دلیل آلودگی هوا به مراکز اورژانس پیش‌بیمارستانی اظهار داشت: در پی بالا رفتن غلظت آلاینده‌های هوا از 3 تا 8 آذرماه حدود 13هزار نفر به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 5100 نفر مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و 7730 نفر بیماران قلبی بوده‌اند. وی با بیان اینکه استان‌های اصفهان، البرز و تهران به ترتیب بیشترین آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: با توجه به آلوده شدن هوا طی روزهای گذشته تمام پایگاه‌های اورژانس در مناطق بیست‌ودوگانه تهران  در حال آماده‌باش هستند همچنین در سایر نقاط کشور نیز پایگاه‌های اورژانس برای خدمت‌رسانی به هموطنان از آمادگی کامل برخوردارند. رئیس سازمان اورژانس کشور توضیح داد: با توجه به وضعیت آلودگی شدید هوا طی روزهای گذشته به شهروندان توصیه می‌شود از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند. همچنین تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کرده و برای سفرهای درون‌شهری از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. کولیوند تصریح کرد: به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم توصیه می‌شود در فضاهای باز هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل بمانند. وی با بیان اینکه ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود حتی‌المقدور کودکان را در منزل نگه دارند و همچنین به ورزشکاران و شهروندان نیز توصیه می‌شود از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در سطح شهر خودداری کنند. رئیس سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: نوشیدن کافی آب منجر به شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا خواهد شد. کولیوند به فارس گفت: مصرف شیر، میوه و سبزی‌های تازه و مصرف کمتر تنقلات از جمله چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در شرایط آلودگی هوا از ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی پیشگیری کند.
 
* خدمات سیار اورژانس روانه میادین شهر تهران شد
شاید باور آن سخت باشد اما فقط در مدت 5 روز آلوده در کشور حدود 13 هزار نفر با اورژانس تماس گرفتند که آمار قابل توجهی محسوب می‌شود. این خبر را خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس به خبرنگار ما اعلام کرده است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش تمام پایگاه‌های این سازمان در روزهای آلودگی هوا خبر داد و گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا در پایتخت، اقدامات سازمان اورژانس کشور بر داخل شهر متمرکز شده است تا با ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی سیار در قالب اورژانس پیش‌بیمارستانی، در سریع‌ترین زمان ممکن به بیماران قلبی و تنفسی رسیدگی شود. 
مجتبی خالدی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره اقدامات این سازمان به‌دنبال آلودگی هوا که این روزها نفس کشیدن را برای شهروندان سخت کرده است، گفت: از آنجایی که تشدید هوای آلوده، مشکلات زیادی را برای بیماران قلبی و تنفسی ایجاد کرده و آمار ورود شهروندان به مراکز درمانی را بیشتر می‌کند، بنابراین سازمان اورژانس کشور اقدامات خود را در راستای کمک به دسترسی آسان بیماران به خدمات فوریت‌های پزشکی به کار گرفته است تا آنها به‌راحتی و در اسرع وقت از این خدمات استفاده کنند.
وی افزود: استقرار180 دستگاه موتوسیکلت، 18 دستگاه آمبولانس و 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مراکز و میادین شهر تهران، نمونه خدماتی است که از سوی سازمان اورژانس کشور در این روزهای آلوده با هدف تسهیل امور بیماران و... در قالب اورژانس پیش‌بیمارستانی برای دسترسی مردم به خدمات فوریت‌های پزشکی در حال انجام است. وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از بیمارانی که توسط سازمان اورژانس کشور به مراکز درمانی و بیمارستانی انتقال داده می‌شوند به علت آلودگی هوا دچار مشکل شده‌اند، گفت: هرچند آلودگی هوا این روزها آمار بیماران مرجوعی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بالا برده است اما باید گفت تشخیص آنها سخت است و در این مورد بیمارستان‌ها باید آمارها را اعلام کنند، چرا که خیلی از بیمارانی که از اورژانس خدمات می‌گیرند، بیماری آنها بعضا ناشی از تاثیر آلودگی هوا نیست. البته باید گفت این روزها کار ما نسبت به روزهای عادی تا حدی سخت‌تر و بیشتر هم شده است.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه آلودگی هوا این روزها به قدری است که توصیه می‌شود شهروندان در خانه بمانند و فقط برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوند، گفت: خروج از منزل برای سالمندان، کودکان، خانم‌های باردار و افرادی که دارای سابقه قلبی و تنفسی هستند اشتباه است. علاوه بر این انجام فعالیت‌های ورزشی و انجام سفرهای غیرضرور در این روزها که هوا آلوده است توصیه نمی‌شود. خالدی در پایان افزود: شهروندان در صورت نیاز به اورژانس برای مراجعه به مراکز درمانی با شماره 115 تماس بگیرند.
 
* آماده‌باش تمام پایگاه‌های اورژانس تهران در پی تداوم آلودگی هوا
رئیس مرکز اورژانس تهران هم از آماده‌باش تمام پایگاه‌های اورژانس به دلیل آلودگی هوا خبر داد. پیمان صابریان افزود: تمام پایگاه‌های اورژانس در نقاط بیست‌ودوگانه تهران آماده‌باش هستند و هموطنان می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل به دلیل آلودگی هوا به این پایگاه‌ها مراجعه کنند. وی گفت: 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادین ونک و انقلاب استقرار یافته است. همچنین آمبولانس‌های زیادی در نقاط مختلف به هموطنان خدمت‌رسانی خواهند کرد.
 
* آسمان شهرهای صنعتی تا فردا غبارآلود است
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه تا دوشنبه هفته جاری در غالب مناطق کشور جو پایدار و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت همراه با غبار پیش‌بینی می‌شود، گفت: بارش باران برای تهران روز دوشنبه (۱۱ آذرماه) رخ می‌دهد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ‌فردا با ورود سامانه بارشی از غرب کشور بارش باران و برف و کاهش نسبی دما در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، سواحل شمالی و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی شروع می‌شود. وی افزود. آسمان پایتخت فردا (۱۱ آذرماه) نیمه ابری، بتدریج ابری، همراه با بارش باران خواهد بود.
 
* ورزش دانش‌آموزان در روزهای آلوده ممنوع
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های مربوطه ورزش در زمان آلودگی هوا ممنوع است، گفت: اگر تخلفاتی رخ داده و مدارس در فضای باز اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی کرده‌اند به ما اطلاع دهید؛ قطعا برخورد می‌کنیم. مهرزاد حمیدی در نشست خبری وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی درباره گلایه‌های متعدد اولیا از عدم تعطیلی مسابقات ورزشی در روزهایی که گرفتار آلودگی هوا هستیم، گفت: طبق دستورالعمل‌های مربوطه ورزش در زمان آلودگی هوا ممنوع است. وی افزود: مدارس و ادارات کل باید دستورالعمل‌های مربوطه را اجرا کنند. اگر تخلفاتی رخ داده و مدارس در فضای باز اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی کرده‌اند به ما اطلاع دهید، قطعا برخورد می‌کنیم. شوراهای اضطرار مناطق درباره تعطیلی مدارس و... تصمیم‌گیری می‌کنند. بنا به این گزارش، از ابتدای سال تا دیروز ۹ آذرماه ۹۸ در شهر تهران ۲۵ روز پاک، ۱۸۳ روز سالم، ۴۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم در حالی که طی مدت مشابه در سال  ۹۷ شاهد ۱۴ روز پاک، ۲۰۷ روز سالم ۳۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بودیم و روز ناسالم برای همه گروه‌ها نداشتیم.
 
خبرنگار*

Page Generated in 0/0598 sec