printlogo


کد خبر: 213382تاریخ: 1398/9/12 00:00
ائتلاف جدید برای تعیین نخست‌وزیر عراق

با ادامه بلبشوی سیاسی در عراق، برخی گروه‌های عراقی از دیروز رایزنی‌های گسترده‌ای را برای تعیین جایگزین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق آغاز کرده‌اند.  به گزارش «وطن امروز»، در همین ارتباط مهم‌ترین این جلسات، جلسات گروه‌های اکثریت عراق است که با حضور نمایندگان جریان فتح، دولت قانون، حکمت و نصر (شاخه فالح فیاض) تشکیل شده است.  نکته قابل تامل این جلسات، تشکیل آنها بدون حضور نمایندگان جریان سائرون است که فعلا به جلسات دعوت نشده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع مواضع عجیب و غریب «مقتدا صدر» رهبر معنوی این جریان در تخریب عادل عبدالمهدی و دمیدن بر آتش فتنه عراق باشد. نکته دیگر اینکه در جریان نصر هم با دوشاخه شدن این جریان، شاخه حیدرالعبادی از حضور در این جلسات حذف شده و صرفا شاخه فالح فیاض در جلسات حضور دارد. در همین حال رئیس پارلمان عراق بر ضرورت انتخاب شخصی به عنوان نخست‌وزیر که بتواند مرحله آتی را مدیریت کند تاکید کرد. به گزارش النشره، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در جریان دیدار با «اسامه النجیفی» رئیس جبهه نجات و توسعه این کشور تاکید کرد باید شخصی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق انتخاب شود که بتواند مرحله آتی را مدیریت کند.
 
* مکانیزم انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق
نحوه انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق یکی از مهم‌ترین مباحث نمایندگان عراقی در روزهای گذشته بوده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (INA) عالیه نصیف، عضو مجلس نمایندگان این کشور از ائتلاف دولت قانون، دیروز در رابطه با مکانیزم انتخاب نخست‌وزیر جدید کشورش اعلام کرد ابتدا زمینه لازم برای نامزدی افرادی که در خود کارآیی اداره کشور در یک سال و نیم آینده را می‌بینند، فراهم می‌شود، سپس این مسأله به تصویب جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس خواهد رسید. نصیف ضمن تاکید بر اینکه جریان‌های سیاسی عراق در حال حاضر در اندیشه فعالیت به عنوان اپوزیسیون یا بخشی از دولت نیستند، چرا که چالش بزرگ‌تری وجود دارد و همگان باید آن را بر عهده بگیرند، خاطرنشان کرد نخست‌وزیر آینده این کشور و همه وزرای کابینه وی از افراد مستقل خواهند بود. عضو مجلس نمایندگان عراق همچنین تاکید کرد ائتلاف دولت قانون و دیگر جریان‌های سیاسی در حال حاضر در اندیشه تلاش برای بهبود وضعیت و رساندن این کشور به ساحل امنیت هستند. گفتنی است مجلس نمایندگان عراق بعدازظهر یکشنبه در یک جلسه فوق‌العاده با حضور نزدیک به سه‌چهارم اعضا، با استناد به ماده ۷۵ قانون اساسی این کشور با درخواست استعفای عادل عبدالمهدی از منصب نخست‌وزیری و ریاست دولت موافقت کرد و به دنبال آن نیز «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس اعلام کرد بزودی با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری کشورش برای معرفی نامزد تصدی منصب نخست‌وزیری با استناد به ماده ۷۶ قانون اساسی مکاتبه خواهد کرد.
 
* فرصت‌طلبی داعش
در فضای غبارآلود سیاسی عراق، جریان داعش که در یک سال گذشته تمرکز عملیاتی و توان بسیج نیروهای خود را از دست داده بود، دوباره جان گرفت و همانند سال‌های پیش نیروهای حشدالشعبی به میدان نبرد با این جریان افراطی رفتند. هیات حشدالشعبی دیروز بیانیه‌ای درباره حمله روز گذشته تروریست‌های داعشی و آمار قربانیان صادر کرد و درباره تحرکات فزاینده داعشی‌ها در برخی مناطق هشدار داد. در بیانیه حشدالشعبی آمده است: برخی مناطق آزاد شده (از اشغال تروریسم) از چند روز پیش در معرض حملات مکرر باندهای تروریستی داعشی قرار دارد که تلاش می‌کنند از وضعیت وخیم و نابسامان امنیتی و سیاسی سوءاستفاده کنند که مهم‌ترین این مناطق، استان دیالی است که روز گذشته شاهد نبرد سخت و شدیدی میان حشدالشعبی و تروریست‌ها بود که برای رخنه به شهر و سقوط نظامی دیالی تلاش می‌کنند. این بیانیه می‌افزاید: این نبرد به شهادت 6 نیروی قهرمان حشدالشعبی و زخمی شدن 17 نفر دیگر از جمله فرمانده تیپ بیستم منجر شد.
 

Page Generated in 0/0064 sec