printlogo


کد خبر: 213389تاریخ: 1398/9/12 00:00
باد جنوب به شمال متهم اصلی بوی بد پایتخت
بوی نامطبوع دوباره به تهران آمد

گروه اجتماعی: 11 ماه پس از اینکه استاندار تهران اعلام کرد پسماندهای صنعتی لبنیات در تهران موجب شیوع بوی نامطبوع در پایتخت شده، بار دیگر بوی نامطبوع در تهران شهروندان را آزار داد.
به گزارش «وطن‌امروز»، شیوع دوباره بوی نامطبوع در تهران روز گذشته پایتخت‌نشینان را غافلگیر کرد و مسؤولان، باد جنوب به شمال را عامل اصلی این اتفاق دانستند.
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران درباره علت انتشار بوی نامطبوع در پایتخت به «وطن امروز» گفت: تیم‌های پایش این سازمان برای شناسایی منشأ بوی بد در تهران در حال گشت‌زنی هستند اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
مسعود زندی با بیان اینکه دامنه بوی بد در تهران بسیار وسیع است، گفت: این بوی نامطبوع همه نقاط شهر تهران را در برگرفته و مشخص نیست منشأ آن کجاست. وی با اعلام اینکه ساکنان مناطق 2، 3، 5، 9 و10  شهرداری تهران درگیر این بوی بد هستند، افزود: پس از نتیجه‌گیری رصد نیروهای پایشگر در سطح شهر، سازمان محیط‌زیست درباره علل این بو اطلاع‌رسانی می‌کند.
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران در پاسخ به این سوال که سال گذشته نیز در این فصل، تهرانی‌ها همین تجربه را داشتند و بوی بسیار بدی شهر را فرا گرفته بود که در نهایت معلوم نشد منشأ آن کجا و علتش چه بود، گفت: درست است، سال گذشته نیز تهرانی‌ها با بوی بسیار بدی مواجه شدند که پس از بررسی‌ها و پایش‌های لازم بالاخره منشأ آن مشخص نشد. 
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم درباره بوی نامطبوع به فارس گفت: دوشنبه شکایت‌هایی درباره انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران واصل شد. متعاقب این شکایت‌ها گروه‌هایی از سوی اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران برای پیگیری موضوع و همچنین مشخص شدن منشأ بو، مسؤولیت پیدا کردند.
شینا انصاری با بیان اینکه انتشار این بو در مناطق 2، 6، 9، 10، 11، 13 و 17 گزارش شده، گفت: مشغول بررسی علت انتشار این بو و پیدا کردن منشأ آن هستیم و به محض مشخص شدن علت، به شهروندان درباره آن اطلاع خواهیم داد.
وی ادامه داد: گروه‌های اعزامی با خود دستگاه‌هایی برای جمع‌آوری آثار بو به محل‌های انتشار بوی نامطبوع برده‌‌اند اما عموماً به دلیل فرار بودن بو و وزش باد، جمع‌آوری آثار بو کار سخت و تا حدودی ناممکن است.
در این میان شب گذشته یکی از مسؤولان سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد هر وقت باد از جنوب به سمت شمال تهران بوزد چنین بویی متصاعد می‌شود.
مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی علت بوی بد تهران را جهت باد جنوبی دانست و گفت: بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب همراه رطوبت است.
رضا شهبازی افزود: هر زمان جهت باد در تهران به سمت شمال تغییر کند این بو به مشام می‌رسد!
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران هم در جمع خبرنگاران درباره انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران که از عصر دیروز آغاز شد، گفت: این پدیده مصادف شد با زمانی که سال گذشته هم چنین بویی در شهر تهران استشمام شد. این همزمانی و وجود پدیده اینورژن (وارونگی دما) می‌تواند این احتمال را قوت ببخشد که شاید به دلیل تغییرات آب و هوایی و وجود پدیده اینورژن یکسری از بوهای موجود در مناطق خارج از شهر تهران در این فصل از سال به داخل شهر آمده و استشمام می‌شود.
ناهید خداکرمی گفت: قرار بود سازمان محیط‌زیست یک دستگاه سنجش میزان بو و تشخیص ترکیبات بو خریداری کند تا در چنین مواقعی به شناسایی دقیق منشأ بو کمک کند اما بر اساس آنچه ما کسب اطلاع کردیم این اتفاق نیفتاده است.
برای بررسی صحت این خبر «وطن امروز» با محمدحسین بازگیر که سال گذشته در زمان شیوع بوی بد، مدیر اداره محیط‌زیست شهر تهران بود، تماس گرفت که وی گفت: سال گذشته نیز ساکنان مرکز شهر تهران برای ساعاتی با بوی بسیار بدی مواجه شدند اما خوشبختانه این بو پس از ساعاتی از بین رفت. بازگیر افزود: پارسال نیز با وجود پایش‌ها و بررسی‌های فراوان نتوانستیم علت انتشار و مکان این بو را شناسایی کنیم.
با وجود اظهارات بازگیر درباره مشخص نبودن بوی بد پایتخت، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران سال گذشته اعلام کرده بود: متأسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مستقر هستند مانند صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ که حداقل استانداردهای محیط‌زیستی را رعایت نمی‌کنند. فاضلاب ناشی از شیرابه پسماندهای آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و بر اثر وزش باد پراکنده می‌شود.
البته بندپی سال گذشته قول داد این موضوع را پیگیری کند تا این اتفاق بودار تکرار نشود اما دیروز مشخص شد وعده استاندار، عملی در پی نداشته است.

Page Generated in 0/0085 sec