printlogo


کد خبر: 213407تاریخ: 1398/9/12 00:00
وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر بر همسویی اروپا با کشورش در مقابل ایران تأکید کرد
مخرج مشترک

گروه سیاسی: چند روز پس از آنکه 6 کشور اروپایی با ادعای الحاق به اینستکس تلاش داشتند از اروپا چهره‌ای حامی برجام و متعهد به وعده‌های یازده‌گانه این اتحادیه به ایران نشان دهند، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر بر همراستایی این کشور با اتحادیه اروپایی در مقابل ایران تاکید کرد.
به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز به کار روسای جدید کمیسیون و شورای اروپا و «جوزپ بورل» به‌عنوان مسؤول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، «ایران، روسیه و چین» را چالش‌های مشترک اروپا و آمریکا خوانده است. مایک پمپئو شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای به اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا آغاز به کار آنها را تبریک گفت و افزود: آمریکا منتظر همکاری با تیم جدید رهبری اتحادیه اروپایی همسو با پارلمان اروپا، دیوید ساسولی رئیس آن و دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی است تا اهداف مشترک‌مان را به پیش ببریم. وی این اهداف مشترک را شامل تقویت روابط تجاری، ارتقای استقلال انرژی اروپایی و مقابله با چالش‌های مشترک امنیت و ارزش‌های دموکراتیک‌شان دانست که تهدیدهای ناشی از روسیه، حزب کمونیست چین و ایران را هم دربر می‌گیرد.
تاکید دوباره وزیر خارجه آمریکا بر همصدایی این کشور با اروپا در مقابل ایران در حالی اعلام می‌شود که طی 19 ماه گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، شاهد هماهنگی حداکثری آمریکا و اروپا علیه کشورمان بوده‌ایم. هرچند برخی جریان‌ها در ایران مدعی شکاف انداختن برجام در روابط آمریکا و اروپا بوده و بر همین مبنا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مذاکرات موسوم به برجام اروپایی را راه‌حل مشکلات معرفی می‌کردند اما اروپا در بازه‌های متعددی هماهنگی خود با ایالات‌متحده را بروز داده است.
از جمله اینکه اروپا برخلاف 11 تعهدی که اردیبهشت‌ماه به مقامات دیپلماسی ایران داده بود، هیچ تلاشی برای تضمین فروش نفت ایران و بازگشت پول حاصل از آن به کشورمان انجام نداده است. تنها اقدام -نمایشی- اروپا در این زمینه ادعای راه‌اندازی سازوکار موسوم به اینستکس بود که آن هم بعد از گذشت 10 ماه همچنان روی کاغذ مانده است. اروپا البته به این حد نیز اکتفا نکرد و با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق نشان داد تا چه میزان مایل به پیگیری سیاست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران است. راهبرد دامن زدن به آشوب‌ها در ایران محور دیگر همراهی اروپا با آمریکا در سال‌های اخیر بود. با وجود اینکه دولت جدید آمریکا از روزهای نخست آغاز به کار خود حمایت گسترده از معارضان و گروهک‌های تروریستی در ایران را در دستور کار خود قرار داده بود، کشورهای اروپایی نیز با دادن اقامت و تامین امنیت سرکرده‌های این گروهک‌ها در پایتخت‌های اروپایی و همچنین بسترسازی برای فعالیت تروریست‌ها علیه ایران، نشان دادند تا چه اندازه راهبردهای ضدایرانی دولت آمریکا را اجرایی می‌کنند. حضور سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پارلمان فرانسه و همچنین حضور آزادانه سرکرده گروهک الاحوازیه در هلند از جمله این حمایت‌هاست. کشورهای اروپایی در ماجرای تحریم‌های ضدایرانی نیز عملا با آمریکا در یک جبهه نقش‌آفرینی کردند. به عنوان مثال، در شرایطی که موعد بازگشت دور دوم تحریم‌ها در سال گذشته 13 آبان تعیین شده بود، اروپا نیز اجرای تعهدات ادعایی خود در قبال ایران را تا آن تاریخ عقب انداخت. به عقیده برخی کارشناسان، دلیل این اقدام اروپا غافلگیری و انفعال ایران در مقابل تحریم‌های جدید بوده است تا به وسیله آن کشورمان با دستان بسته برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه شود. هرچند اروپا حتی به آن وعده خود نیز عمل نکرد! همراهی اروپا با آمریکا در تعمیم موضوعات مورد مناقشه در قبال ایران را هم باید به این موارد افزود. دولت ترامپ از روزهای نخست آغاز به‌کار خود بر تعمیم توافق هسته‌ای به موضوعاتی چون مسائل منطقه‌ای و موشکی تاکید داشت و جالب اینکه اروپایی‌ها نیز بارها و بارها همین خواسته را به صورت علنی مطرح کرده‌اند. از جمله اردیبهشت‌ماه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار و مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش معتقد است باید محدودیت‌‌های بیشتری هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه‌‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال شود.

Page Generated in 0/0071 sec