printlogo


کد خبر: 213410تاریخ: 1398/9/13 00:00
خلاصه‌ای از آنچه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت گذشت
سینماحقیقت به دنبال سود تجاری نیست

نشست خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روز گذشته در شرایطی برگزار شد که دبیر این رویداد سعی کرد نسبت به برخی حواشی ایجاد شده در ارتباط با این دوره از جشنواره سینماحقیقت شفاف‌سازی کند. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست محمد حمیدی‌مقدم دبیر و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این رویداد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخگویی سوالات اهالی رسانه بودند. 
 
* «کارآفرینی» بخش ویژه سینماحقیقت امسال
در بخش ابتدایـــی نشســت، حمیـــدی‌مقدم به ارائه گزارشی از این دوره از جشنواره پرداخت و عنوان کرد: امسال آمار فیلم‌های جشنواره ۸ درصد رشد داشته است. جالب است بر اساس آمار ارائه شده از ۷۳ شهر فیلم ارسال کرده‌اند. امسال بخش ویژه ما «کارآفرینی» است که برای دومین‌بار اتفاق می‌افتد و با مشارکت اتاق بازرگانی پویاتر شده است. امسال جشنواره در بخش بین‌الملل مروری بر مستندهای بلژیک، بالکان و... خواهد داشت، ضمن اینکه تنوع کشورهای متقاضی بسیار جالب است که همین امر رنگ دیگری به بخش بین‌الملل داده است. همچنین بازار فیلم پویایی با حضور ۱۶ میهمان خواهیم داشت.
 
*شفاف‌سازی درباره وضعیت بلیت‌فروشی جشنواره 
دبیر جشنواره در ارتباط با دغدغه برخی مستندسازان و مخاطبان در ارتباط با فرآیند بلیت‌فروشی جشنواره امسال اظهار کرد: فضای محدود و فراگیری مخاطبان باعث شده بود مخاطبان اصلی گله‌مند باشند. شلوغی بیش از حد در ورودی‌ها آنها را دچار آسیب کرده بود. ما الگوی جدید نبودیم و این اتفاقی است که در همه جشنواره‌های جهان رخ می‌دهد. خیلی از دوستان می‌گویند شاید سینماحقیقت می‌خواهد بلیت‌فروشی کند در صورتی که اینطور نیست. خبرنگاران، فیلمسازان و مرتبطان به آن، جزو مخاطبان اصلی جشنواره هستند. از همین رو قرار شد صنف‌های مرتبط هم اعضای خود را آگاه و در سامانه ثبت‌نام کنند. همچنین قرار شد علاقه‌مندان به سینمای مستند در باشگاهی که ما ایجاد کرده‌ایم ثبت‌نام کنند. ما جلساتی برای این امر برگزار کردیم و قرار شد باشگاه مستند ایجاد شود، البته ممکن است جای آن تغییر کند. این باشگاه حداکثر ۱۵۰ عضو دارد، بنابراین اهالی رسانه و فیلمسازان به‌صورت رایگان ولی تا یک ساعت قبل از شروع نمایش فیلم، می‌توانند بلیت دریافت کنند.
 
*درآمد فروش بلیت به‌طور کامل به مالک فیلم می‌رسد
حمیدی‌مقدم در ادامه تأکید کرد: یک اتفاق مهم دیگر هم این است که با تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره که از هر دو صنف اصلی نماینده‌ای در آن حضور دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزارکننده، کامل و خالص به مالک فیلم داده شود، البته با تایید تهیه‌کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم اما خواستیم این امر سامان یابد. مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلم‌هاست اما مرکز این حقوق را به صاحبان فیلم‌ها می‌دهد. بلیت‌فروشی این امکان را ایجاد می‌کند تا علاقه‌مندان به سینمای مستند با حداقل قیمت بتوانند به این حوزه دست پیدا کنند. این یک فرآیند نظم‌دهی است و اصلا بحث تجاری آن مطرح نیست، چون پول چندانی با این قیمت بلیت‌ها حاصل نمی‌شود. بحث این است که فیلم‌ها عرضه شوند و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند.
 
* چرا «پرتره» کیارستمی پخش نمی‌شود؟
دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره دلایل پخش نشدن مستند «پرتره» بهمن کیارستمی در جشنواره حقیقت امسال بیان کرد: در وزارت ارشاد یک نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه تمام فیلم‌هایی که برای مجامع هنری به نمایش در می‌آیند، باید مجوز داشته باشند. ما امسال هیچ مورد ردی نداشتیم جز مستند «پرتره» بهمن کیارستمی. در باقی آثار هیچ‌گونه مشکلی نداشتیم. بحث عمده این فیلم به حجاب معطوف می‌شود و بی‌پردگی در حوزه حجاب دارد. از همین رو این فیلم قابل نمایش نیست، چرا که این مشکل دوسوم فیلم را در بر می‌گیرد، بنابراین هیچ‌گونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد. بحث محتوایی در فیلم وجود ندارد، بلکه بحث پوشش و حجاب مانع اکران آن می‌شود.

Page Generated in 0/0187 sec