printlogo


کد خبر: 213524تاریخ: 1398/9/16 00:00
دور دنیا

اعتصاب فلج‌کننده در فرانسه
در حالی که اعتصاب فلج‌کننده سراسری در فرانسه دیروز وارد روز دوم خود شد، خدمات اساسی و حمل‌ونقل عمومی در این کشور با اختلال شدید روبه‌رو شده است. روز پنجشنبه که روز نخست این اعتصاب سراسری بود، بیش از ۸۰۰ هزار نفر در اعتصابات و اقدامات اعتراضی در سراسر فرانسه شرکت کردند و درگیری‌های خشونت‌آمیز در چند شهر گزارش شد. به گزارش بی‌بی‌سی، کارگران معترض فرانسوی از برنامه‌های دولت این کشور درباره بازنشستگی که در نهایت منجر به بازنشستگی دیرهنگام‌ آنها یا کاهش حقوق‌شان می‌شود خشمگین هستند.
***
خط و نشان جدید ترامپ برای ناتو
رئیس‌جمهور آمریکا در صحبت‌هایی به برخورد تجاری با کشورهای عضو ائتلاف ناتو که به گفته او به اندازه کافی در هزینه‌های نظامی مشارکت نمی‌کنند، تهدید کرد. دونالد ترامپ در صحبت‌هایی در واشنگتن مقابل نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل گفت اخیرا با رهبران ۹ کشوری که توانسته‌اند شرط ناتو برای صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای بودجه دفاعی برآورده کنند، یک نشست سودمند داشته است.
***
نظر روس‌ها درباره اهداف ناتو
وزیر خارجه روسیه در سخنرانی‌ای در جریان اجلاس شورای وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در براتیسلاوا خاطرنشان کرد: ناتو به دنبال آن است نه فقط بر منطقه یورو آتلانتیک، بلکه بر خاورمیانه مسلط شود. سرگئی لاوروف گفت: ناتو به توسعه بی‌محابای خود ادامه داده و زیر‌ساخت‌های نظامی این بلوک به سرعت در حال گسترش به سمت شرق و به نزدیکی مرزهای روسیه است.
***
لغو رأی‌گیری بر سر قطعنامه نسل‌کشی ارامنه در سنای آمریکا
کوین کرامر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی جلوی برگزاری رأی‌گیری در مجلس سنای این کشور برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط ترکان عثمانی را به بهانه نامناسب بودن زمانبندی این رأی‌گیری و همزمانی‌اش با یکسری تعاملات حساس ترکیه با آمریکا گرفت. پیش‌تر در ماه اکتبر مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها‌ست، قطعنامه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را با ۴۰۵ رای موافق مقابل ۱۱ رای مخالف به تصویب رساند. با این حال در پی این رخداد همچنان مجلس سنا درباره این قطعنامه رأی‌گیری نکرده است.
***
فروش سامانه راداری اسرائیل به چک
رژیم صهیونیستی توافقنامه‌ای به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار برای فروش سیستم‌های راداری مورد استفاده در سامانه گنبد آهنین با چک امضا کرد. وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرد این توافقنامه در پراگ امضا شده و بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود. طبق اعلام این وزارتخانه، این رادارها در سامانه دفاع هوایی جمهوری چک نصب و از سکوهای پرتاب موشک‌های موجود در پراگ استفاده خواهد شد.
***
شروط انصارالله یمن برای آغاز مذاکرات
«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: هرگونه فراخوان برای آغاز رایزنی‌های جدید مستلزم توقف کلی تجاوزات و محاصره است. امروز معادله تغییر کرده و نمی‌توان دست‌بسته مقابل جنایات دشمن ایستاد. وی افزود: دشمن در تلاش برای تشدید اوضاع است و ما نمی‌توانیم سلطه آمریکا، عربستان و امارات را بپذیریم. دشمن باید بداند حاکمیت و کرامت ما بالاتر از هر چیزی است. دشمن به دنبال برانگیختن فتنه‌های طایفه‌ای و منطقه‌ای و نیز در دست گرفتن اماکن استراتژیک کشور است.
***
تنش دیپلماتیک بین روسیه و بلغارستان
دولت روسیه یک دیپلمات بلغارستان در این کشور را عنصر نامطلوب خواند. این اقدام مسکو در پی اخراج دیپلمات روس و عدم صدور ویزا برای وابسته نظامی روسیه توسط دولت بلغارستان انجام شد. وزارت خارجه بلغارستان گفت به سفیر این کشور در مسکو اطلاع داده شده بر اساس پروتکل‌های دیپلماتیک، این دیپلمات باید ظرف ۲۴ ساعت روسیه را ترک کند.
***
مخالفت آمریکا با آموزش دستگاه اطلاعاتی ریاض
وزارت خارجه آمریکا اخیرا طرح پیشنهادی شرکت پیمانکاری «دین‌کورپ» برای آموزش مأموران دستگاه امنیتی عربستان سعودی را رد کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست چیزی که مسؤولان وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به مخالفت با این پیشنهاد واداشته، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تداوم اقدامات آزاردهنده عربستان سعودی از جمله فشار بر مخالفان برای بازگشت به این کشور یا بازداشت فعالان حقوق بشری است. بر این اساس، مسؤولان آمریکایی نگرانند محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی هنوز یاد نگرفته است همزمان با انجام اصلاحات، پاسخگویی و مسؤولیت‌پذیری اطلاعاتی هم لازم است.
***
ترکیه باز هم «اس 400» می‌خرد
به‌رغم فشارهای آمریکا به ترکیه برای کنار گذاشتن سامانه‌های پدافندی روسی، آنکارا و مسکو در حال انجام مذاکراتی بر سر خرید یک سامانه «اس-400» دیگر هستند. دیمیتری شوگایف، رئیس شرکت خدمات همکاری‌های فنی و نظامی روسیه (FSMTC) دیروز به خبرگزاری اینترفکس گفت: بسیار محتمل است که روسیه و ترکیه قراردادی را برای خرید سامانه دیگری از «اس-400» در سال 2020 امضا کنند.

Page Generated in 0/0053 sec