printlogo


کد خبر: 213536تاریخ: 1398/9/16 00:00
شهرداری تهران در اقدامی عجیب بیلبوردهای «با جوانان کارها دشوار نیست» را از سطح شهر جمع کرد
اقدام تابلوی شهرداری علیه بیلبوردهای جوانگرایی

میکائیل دیانی: شهرداری تهران در اقدامی عجیب بیلبوردهای حاوی عبارت «با جوانان کارها دشوار نیست» را شبانه از سطح شهر پایین کشید. به گزارش «وطن امروز»، چهارشنبه‌شب خبر «جمع‌آوری بیلبوردهای خانه طراحان توسط شهرداری تهران» به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. داستان از این قرار بود که در اقدامی غیرمنتظره و عجیب، طرح‌های گرافیکی و بیلبوردهای کمپین «فردای روشن» توسط ماموران این نهاد شهری از سطح شهر تهران جمع‌آوری شد. این بیلبوردها که کمتر از 24 ساعت بر دیوار شهر تهران بود، محصول «خانه طراحان انقلاب اسلامی» (یکی از موسسات زیرمجموعه سازمان هنری- رسانه‌ای اوج) بود. صفحه مجازی این سازمان درباره اقدام شهرداری نوشت: «مسؤولان سازمان زیباسازی شهرداری دلیل حذف این آثار را شائبه سیاسی بودن شعار «با جوانان کارها دشوار نیست» دانسته و اذعان دارند این شعار تبلیغ حضور جوانان برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس است!»اقدام شهرداری در حالی است که «خانه طراحان انقلاب اسلامی» در سال‌های اخیر کمپین‌های موفق و تاثیرگذاری چون «ملت قهرمان»، «فرصت همدلی»، «عیدی برای همه»، «فقط به عشق علی»، «با هم قهرمانیم»، «الحسین یجمعنا» و... را در سطح شهرهای ایران برقرار کرد که با استقبال مردم همراه شد. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در توئیتر خود در پاسخ به موج اعتراض‌هایی که برای پایین کشیدن این بیلبوردها در توئیتر به‌وجود آمده بود، نوشت: «‌بدون هماهنگی، عده‌ای شبانه بر بیلبوردهایی که در اختیار پیام‌های دیگران است، تبلیغات خود را اکران می‌کنند. حقوق سایرین را پایمال می‌کنند و بعد هم به‌جای تعذر، با فرار به جلو، در فجازی به دروغ پای ‎انتخابات را وسط می‌کشند. ‎شهرداری حافظ حقوق شهروندان است. رفقا، با مال غیر، اطعام و نذر باطل است». مواجهه محمدی در حالی است که محمد ذوقی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج در پاسخ به او نوشته است: «اگر مایلید حضورا مستندات واتس‌اپی مدیر ارشد شهرداری را تقدیم کنیم که صریحا همین‌ها را می‌گوید! و البته بارها تاکید می‌کند که «دارند از بیرون به ما فشار می‌آورند!» ‏همیشه با هماهنگی سازمان زیباسازی عمل کرده‌ایم. ‏سخن از پایمالی حق، فرار به جلو است!» بازی انتخاباتی که جریان اصلاحات برای پایین کشیدن بیلبوردهای جوانگرایی راه انداخته، در حالی است که روی این بیلبوردها، تصاویری از دانشمندان جوان علوم مختلف نقش بسته بود و آنها در حال تماشای پرتاب یک ماهواره‌بر ایرانی به فضا بودند و این تصویر از چند روز گذشته روی دیواره‌نگاره میدان ولیعصر، بیلبوردهای سطح شهر تهران و دیگر شهرهای کشور با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و دغدغه رهبر انقلاب برای حضور جوانان در عرصه‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی اکران شد. 
مدیریت شهری تهران در دوره جدید خود به دوران «کارهای نکرده» معروف است؛ بسیاری از پروژه‌های بزرگ نیمه‌کاره باقی مانده و قرار هم نیست ابرپروژه‌ای در دوران فعلی اجرا شود. چندی پیش پیروز حناچی، شهردار تهران گفته بود: «از این به بعد پروژه‌های بزرگی مثل اتوبان صدر به طور قطع نخواهیم ساخت اما به این معنا نیست که هیچ کاری نخواهیم کرد». در حالی که یکی از شهرداران به دلیل بازنشستگی برکنار شده است، مدیریت شهری حالا با «جوانگرایی» در جامعه مخالف است و اتفاقا مخالفتش نیز سیاسی است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اخیرا درباره بوی بدی که در تهران منتشر شده بود، گفته بود: «شب گذشته یک نفر به شوخی گفته یک گندی زده، این الان بویش در آمده است»؛ این حرف اگرچه شوخی است اما در دل خود واقعیت عمل سیاسی و ناکارآمد مدیریت شهری تهران را نیز نشان می‌دهد. 
 
* دیوارنگاره جریان‌ساز ولیعصر
دیوارنگاره میدان ولیعصر جلوتر از رسانه‌های رسمی در سال‌های اخیر توانسته جریان‌سازی کند. تابلوی بزرگی که طرح‌هایش درست در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر، توجه همه را به خود جلب می‌کند،‌ چند سالی می‌شود از یک بیلبورد فراتر رفته و به یک رسانه مستقل تبدیل‌ شده است. خیلی‌ها وقتی گذرشان به میدان ولیعصر می‌افتد، نگاه می‌کنند ببینند آیا طرح جدیدی روی آن نقش بسته و آنهایی هم که توجهی ندارند،‌ ناخودآگاه به طرح خلاقانه روی آن جلب می‌شوند. هر کدام از این طرح‌ها هم برای خود داستانی دارد و آنقدر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد و واکنش‌های مختلفی در پی دارد که گاهی حتی سیاستمداران و مسؤولان کشور را هم وادار به موضع‌‌گیری می‌کند.
***
[اقدام سابقه‌دار شهرداری]
پایین کشیدن بیلبوردهای خانه طراحان از سوی شهرداری البته برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. پیش‌تر نیز کمپین «صداقت آمریکایی» این گروه در سطح شهر تهران جمع شد. خانه طراحان انقلاب اسلامی همزمان با انتشار بیانات رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه، پوستری را با عنوان «صداقت آمریکایی» بازنشر کرد. ایشان در این جلسه فرمودند: «آمریکا که می‌گوید مذاکره کنیم، مقصودش این نیست که بیاییم یک راه‌حل عادلانه‌ای پیدا کنیم، نه! مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. این است. مقصود از مذاکره این است. حالا‌ اینقدر گستاخ شده‌اند که همین را صریح هم می‌گویند. قبل‌ها بنده این را می‌گفتم که آمریکایی‌ها مقصودشان این است. بعضی‌ها می‌گفتند نه! نخیر! اینجور نیست. اما حالا خود آمریکایی‌ها می‌گویند». پس از انتشار این صحبت‌ها و نصب بیلبوردهای صداقت آمریکایی، حمله جریان اصلاحات به شهرداری و خانه طراحان شدت گرفت و این بیلبوردها را نمادی از مخدوش کردن روند مذاکرات هسته‌ای دانستند که در نهایت با فشار مسؤولان دولتی، این پوسترها از سطح شهر جمع شد.

 


Page Generated in 0/0070 sec