printlogo


کد خبر: 213572تاریخ: 1398/9/17 00:00
نخست‌وزیر انگلیس اتهامات اخیر رسانه‌ها را مزخرف ‌خواند
جنجال بر سر افشای مذاکرات محرمانه آمریکا و انگلیس

گروه بین‌الملل: یک افشاگری بزرگ آن هم در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز روز پنجشنبه انگلیس، می‌رود تا آنچه را در آمریکا بر سر هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها آورد این‌بار در انگلیس تکرار کند. درز اسناد مذاکرات تجاری انگلیس و آمریکا آن هم در آستانه انتخابات انگلیس سبب شد جنجال گسترده‌ای در انگلیس بر سر نحوه افشای این مذاکرات به رسانه‌ها برپا شود.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از بی‌بی‌سی، شبکه اجتماعی ردیت گفته بر این باور است که حساب‌های کاربری مرتبط با روسیه در درز اسناد حساس مربوط به مذاکرات تجاری بین آمریکا و بریتانیا نقش داشته‌ است. این شبکه اجتماعی البته اسنادی درباره ادعای خود منتشر نکرد.
این شبکه اجتماعی گفته که ۶۱ حساب کاربری را که تلاش‌هایی در این‌باره داشتند، به حال تعلیق درآورده است.
حزب کارگر، مهم‌ترین حزب مخالف انگلیس در آستانه انتخابات عمومی با استناد به این اسناد اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تمایل دارد در مذاکرات تجاری با آمریکا، نظام خدمات درمانی (NHS) کشورش را به فروش بگذارد.
نظام خدمات درمانی بریتانیا (NHS) دولتی است و با مشکلات متعددی از جمله کمبود پرستار رو‌به‌رو است. حفظ این نظام برای بسیاری از رای‌دهندگان مهم است.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفته است، اسناد و شواهد نشان می‌دهد مذاکرات مقدماتی با آمریکایی‌ها بر سر قیمت دارو و نظام خدمات درمانی انگلیس انجام شده است.
به گفته کوربین، این موضوع راه را برای گران‌تر شدن قیمت دارو و خصوصی شدن سیستم خدمات درمانی انگلیس هموار می‌کند. کوربین گفته است اسنادی بالغ بر ۴۵۱ صفحه از 2 سال مذاکرات تجاری حزب حاکم محافظه‌کار با ایالات متحده در دست دارد که نشان می‌دهد بقای این نظام خدمات درمانی به نتیجه انتخابات وابسته است. جرمی کوربین افزوده است که این اسناد و مدارک نشان‌دهنده «به فروش گذاشته شدن» نظام خدمات درمانی است.
انتخابات عمومی انگلیس قرار است پنجشنبه این هفته (۱۲ دسامبر) برگزار شود. به گفته حزب کارگر، انتشار این اسناد براساس منافع عمومی انجام شده است.
بر اساس این اسناد، آمریکا مایل به مذاکره درباره قیمت‌گذاری دارو بویژه افزایش مدت دوره حق امتیاز دارو برای جلوگیری از استفاده از داروهای ژنریک ارزان‌تر است.
آمریکا در حال حاضر 5/2 برابر بیشتر از نظام خدمات درمانی انگلیس برای دارو پول می‌پردازد.
حزب حاکم محافظه‌کار ضمن رد این موضوع از هرگونه اظهارنظری درباره آنچه شبکه اجتماعی ردیت گفته، خودداری کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم اتهام‌ وارده را «مزخرف» خوانده است.
شبکه اجتماعی ردیت شواهدی درباره ادعاهایش مبنی بر نشت این اسناد از سوی حساب‌های کاربری مرتبط با روسیه ارائه نکرده است.
با توجه به اینکه این اسناد بیشتر از یک ماه پیش و قبل از اینکه از سوی کوربین درباره آن صحبت شود، در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شد، سوالاتی را در‌باره نحوه درز این مدارک و اینکه چرا پیش از این توجه زیادی به این مدارک نشده، ایجاد کرده است.
 
* گوشی جنجال‌آفرین جانسون
حاشیه‌ها در انتخابات انگلیس چندان هم بی‌تاثیر نیست به گونه‌ای که موبایل مورد استفاده نخست‌وزیر انگلیس مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفته است. 
استفاده بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از یک گوشی هوآوی پی ۲۰ برای تهیه عکس سلفی با مجریان شبکه ‌آی‌تی‌وی این کشور جنجال‌آفرین شد.
در شرایطی که انگلیس از طرف دولت ترامپ برای عدم همکاری با هوآوی به منظور ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه تحت فشار قرار دارد، این اقدام جانسون به مذاق برخی منتقدان وی خوش نیامده و آنها استفاده جانسون از یک گوشی هوآوی را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانسته‌اند.
جانسون و ترامپ بتازگی در جریان برگزاری نشست ناتو در لندن با یکدیگر دیدار کرده بودند و تحلیلگران معتقدند جانسون در جریان این دیدار دیدگاه‌های ترامپ علیه هوآوی را کم و بیش پذیرفته است، بویژه که نخست‌وزیر انگلیس بعد از این نشست اگرچه مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری هوآوی در این کشور ندیده بود اما تصریح کرده بود که منافع و امنیت ملی انگلیس را بدین خاطر به خطر نمی‌اندازد. در این میان سلفی گرفتن جانسون با گوشی هوآوی در یک برنامه تلویزیونی مورد انتقاد قرار گرفته است. بعد از تشدید انتقادها علیه نخست‌وزیر انگلیس، اعلام شد که این گوشی متعلق به جانسون نبوده و از یکی از کارکنان شبکه تلویزیونی یادشده برای تهیه عکس سلفی به امانت گرفته شده است.
در این میان اگرچه هوآوی در این زمینه موضع‌گیری رسمی نداشته اما یکی از کارکنان این شرکت به شوخی در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: حیف شد که برای تهیه این عکس از گوشی جدیدتر میت ۳۰ استفاده نشده است. این گوشی فناوری نسل پنجم و تازه‌ترین دستاوردهای هوآوی را به نمایش می‌گذارد.

Page Generated in 0/0070 sec