printlogo


کد خبر: 213574تاریخ: 1398/9/17 00:00
دور دنیا

مذاکرات طالبان با آمریکا در دوحه
یک منبع آگاه اعلام کرد دولت آمریکا از دیروز مذاکرات با طالبان را در دوحه قطر از سرگرفت. تمرکز این مذاکرات بر کاهش خشونت‌هایی است که می‌تواند به آتش‌بس و مذاکرات بین افغانی منجر شود. سپتامبر سال جاری میلادی طالبان و دولت آمریکا در آستانه امضای یک توافق بودند اما در پی حملات مرگبار طالبان در کابل که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی منجر شد، این مذاکرات متوقف شد. واشنگتن مذاکرات با طالبان را دیروز در قطر در حالی از سر گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اقدامات دیپلماتیک را که می‌توانست به پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا منجر شود، متوقف کرد.
***
کمپ جاسوسی روس‌ها در آلپ
نشریه فرانسوی لوموند گزارش کرد گروهی از جاسوس‌های روسیه در چند سال گذشته از شهرهای واقع در حوزه کوهستان‌های آلپ فرانسه برای ایجاد کمپ‌های خود و استفاده از آنها به‌عنوان پایگاه اجرای عملیات‌های محرمانه در سراسر اروپا از جمله عملیات کشتن یک جاسوس سابق روسیه در «سالزبری» انگلیس استفاده کرده‌اند. گزارش شده در فاصله سال‌های 2015 تا 2018، دست‌کم 15 جاسوس روسیه‌ برای اجرای عملیات‌شان از کوه‌های منطقه «اوت- ساووآ» در فرانسه گذر کرده و در شهرهای این حوزه شامل اِویان، آنماس و شَمونیکس اقامت کرده‌اند. طبق این گزارش که در روزنامه لوموند منتشر شده، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه، انگلیس و سوییس کشف کرده‌اند این جاسوس‌ها که همگی متعلق به واحد 29155 آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه (GRU) بوده‌اند در این مناطق اقامت داشته‌اند.
***
دعوت اردوغان به رژه مسکو
سفارت روسیه در آنکارا از رئیس‌جمهوری ترکیه برای حضور در «رژه نظامی» مه ۲۰۲۰ در مسکو دعوت کرد. روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی سفارت روسیه در آنکارا نوشت، دعوتنامه (رجب طیب اردوغان) رئیس‌جمهوری ترکیه به شیوه مصوب به او تحویل شد و ما منتظر نظر او هستیم. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه و سفارت این کشور در شهر مسکو تا این لحظه به درخواست روزنامه ایزوستیا برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده‌اند. مسکو ۹ مه ۲۰۲۰ (۲۰ اردیبهشت ۹۹) به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ علیه آلمان نازی رژه نظامی بزرگی برپا خواهد کرد.
***
انتقاد محمودعباس از آمریکا
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به طرح‌های ادامه‌دار آمریکا در اراضی فلسطینی به عنوان زمینه‌ای برای اجرای طرح «معامله قرن» هشدار داد و گفت تشکیلات خودگردان جلوی اینگونه اقدامات ضدفلسطینی آمریکا می‌ایستد. محمود عباس در آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در شهر رام‌الله، خاطرنشان کرد: اسرائیل به حملات خود علیه ملت فلسطین بویژه در شهر قدس اشغالی ادامه می‌دهد که آخرین آن بازداشت کادر روزنامه‌نگاران فعال در تلویزیون فلسطین در روز جمعه بود.
***
آزمایشات پزشکی سلطان قابوس در بلژیک
سلطان قابوس دیروز برای انجام یکسری آزمایش‌های پزشکی عازم بلژیک شد.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت اطلاع‌رسانی عمان و دفتر سلطنتی این کشور اعلام کرد سلطان قابوس، پادشاه عمان برای انجام آزمایش‌های دوره‌ای و معالجه پزشکی به مدت یک دوره محدود به بلژیک رفت. سلطان قابوس از سال ۲۰۱۴ حداقل 2 بار برای معالجه به خارج از کشور رفته است. وی که متولد سال ۱۹۴۰ است، نهمین پادشاه عمان محسوب می‌شود. سلطان قابوس ۷۹ ساله مورد حمایت غرب بوده و در جریان کودتای سپید در سال ۱۹۷۰ با کمک انگلیس و قدرت استعمارگر سابق در عمان به قدرت رسیده است.
***
آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد نظامی بومی ترکیه
جدیدترین هواپیمای بومی بدون سرنشین ترکیه که به فناوری هوشمند مجهز است، آزمایش شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این هواپیمای بدون سرنشین جنگی بعد از بلند شدن به صورت کاملا اتوماتیک، به مدت 16 دقیقه در هوا باقی ماند. همچنین این پهپاد اولین فرود کاملا اتوماتیک خود را به صورت موفقیت‌آمیز انجام داد. اولین تست موتور این وسیله نقلیه در سپتامبر انجام شده بود. انتظار می‌رود از این پهپاد برای انجام وظایف استراتژیک نظامی استفاده شود.
***
تابعیت عربستان برای متخصصان علم و فناوری
به گزارش رسانه‌های محلی، سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان حکمی سلطنتی مبنی بر اعطای تابعیت به چهره‌های برجسته در زمینه‌های علمی، حقوقی و فرهنگی صادر کرد. به گزارش پایگاه میدل ایست مانیتور، هدف این حرکت جذب چهره‌های برجسته و متخصصان خلاق از سراسر دنیا برای زندگی در پادشاهی عربستان و کمک به ارتقا و توسعه کشور اعلام شده است. پرتال خبری عربستانی «سبق» اظهار کرد این حکم سلطنتی شامل متخصصان در زمینه‌های مختلف مانند دانشمندان اسلامی و همچنین کارشناسان در حوزه‌های انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر، پزشکی، داروسازی، علوم کامپیوتر، مواد نفتی، هوش مصنوعی، روباتیک، بوم‌شناسی، فضانوردی، هواپیمایی، فرهنگی، ورزشی و هنری و دیگر زمینه‌ها می‌شود.

Page Generated in 0/0124 sec