printlogo


کد خبر: 213596تاریخ: 1398/9/17 00:00
خشونت دولت و پلیس فرانسه علیه مردم معترض این کشور با سکوت اتحادیه اروپایی همراه شد
سرکوب مجاز در پاریس!

گروه بین‌الملل: موج گسترده سرکوب معترضان در فرانسه سبب شد رسانه‌های مختلف جهان به صورت ویژه به آن بپردازند. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان اصلاحات قوانین بازنشستگی که رئیس‌جمهور فرانسه مدنظر قرار داده است، همچنان به جنبش اعتراضی خود ادامه می‌دهند تا دولت را وادار کنند از این اصلاحات صرف‌نظر کند.
با ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه، بخش حمل‌ونقل در شهر‌های فرانسه در 2 روز پایانی هفته با اختلالات گسترده‌ای مواجه شد، ضمن اینکه روز سه‌شنبه (پس‌فردا) یعنی یک روز پیش از ارائه اصلاحات مدنظر دولت در زمینه بازنشستگی، معترضان بار دیگر قدرت خود را به نمایش خواهند گذاشت.
«ایو ویریه» رئیس اتحادیه نیروی کارگری فرانسه پیش از نشست مشترک اتحادیه‌های کارگری که برگزاری تظاهرات سراسری جدید را در روز سه‌شنبه خواستار شده‌اند، تاکید کرد: «نمایش خوبی داشتیم و پویایی خوبی هم ایجاد کردیم».
پنجشنبه هفته پیش تظاهرات اعتراض‌آمیز به اصلاح قوانین بازنشستگی با گستردگی و جدیت بیشتری نسبت به آنچه فرانسوی‌ها در اولین روز‌های جنبش اعتراض‌آمیز اجتماعی مرتبط با قوانین بازنشستگی در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰ شاهدش بودند، برگزار شد.
دولت فرانسه قول داده است سازوکار عادلانه‌تری در رابطه با نظام بازنشستگی به اجرا گذارد اما مخالفان بیم آن را دارند که قوانین و مقررات جدید، موقعیت بازنشستگان را شکننده‌تر کند.
 
* اعتراض همزمان جلیقه‌زردها
همزمان با اعتصاب سراسری در فرانسه علیه سیاست‌های دولت این کشور، تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها وارد پنجاه‌وششمین هفته خود شد و معترضان در خیابان‌ها تجمع کردند.
تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه دیروز وارد پنجاه‌وششمین هفته خود شد.
پنجاه‌وششمین دور از تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها در حالی برگزار شد که فرانسه طی روز‌های اخیر تظاهرات و اعتصاب گسترده‌ای را علیه سیاست‌های «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور این کشور تجربه می‌کند.
اعتراض‎های گسترده در فرانسه از روز ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۱۳۹۷) در اعتراض به سیاست‌های دولت امانوئل مکرون آغاز شد و اکنون در دومین سال خود قرار دارد.
پلیس فرانسه در جریان این اعتراض‌های سراسری، برای متفرق کردن جمعیت از انواع روش‌های خشونت‌بار شامل گاز اشک‌آور، تیراندازی، ضرب و جرح و خودروی آبپاش استفاده کرده است.
با گذشت بیش از پنجاه هفته از تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه تاکنون ۱۱ نفر در جریان این تظاهرات جان خود را از دست داده‌ و ۷۶ نفر بشدت مجروح شده‌اند به شکلی که ۲۳ مورد نابینایی و ۵ مورد قطع دست گزارش شده است. علاوه بر این 2500 نفر مجروح و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.
در چنین شرایطی علاوه بر تظاهرات جلیقه‌زردها، فرانسه شاهد اعتصاب گسترده کارکنان راه‌آهن در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی است.
همزمان با آغاز این اعتصاب نامحدود از روز پنجشنبه، تظاهرات گسترده‌ای نیز در سراسر فرانسه به راه افتاده است. کارکنان بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل هوایی، معلمان، کارکنان آتش‌نشانی، کارکنان بخش جمع‌آوری زباله و بسیاری از بخش‌های دیگر هم به این اعتصاب پیوسته‌اند.
 
* به‌دنبال رویارویی با معترضان نیستیم(!)
با وجود ده‌ها زخمی در پی اعتراضات در فرانسه، نخست‌وزیر این کشور مدعی شد دولت به دنبال رویارویی با معترضان نیست. ادواردو فیلیپ خواستار اتمام اعتصابات و حل مشکلات میان دولت و معترضان از طریق گفت‌وگو شد. نخست‌وزیر فرانسه گفت طرح اصلاح نظام مستمری بازنشستگان ادامه خواهد داشت اما این تغییرات تدریجی خواهد بود و نه بی‌رحمانه.
به نوشته خبرگزاری رویترز، فیلیپ گفت:‌ من به گفتمان اجتماعی معتقدم. هرگز در منطق رویارویی جایی نخواهم داشت. نخست‌وزیر فرانسه این سخنان را در واکنش به دعوت سران اتحادیه‌های فرانسه به ادامه اعتصابات سراسری و انجام تظاهرات در روز سه‌شنبه بیان کرد.
دیروز اعتصابات سراسری فرانسه وارد روز سوم شد. گفته می‌شود تعداد زیادی از رانندگان کامیون فرانسوی با متوقف کردن کامیون‌های‌شان در جاده‌ها، عبور و مرور را مختل کردند.
روز جمعه نیز شهروندان با بند آوردن خیابان‌ها، طبق نرم‌افزار ترافیکی استیادین مجموعاً ۳۵۰ کیلومتر ترافیک ایجاد کردند. همچنین شهرداری پاریس اعلام کرد ده‌ها مدرسه پایتخت روز جمعه کاملاً تعطیل شدند.
رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است سیستم فعلی مستمری بازنشستگان بسیار پرهزینه و ناعادلانه است. امانوئل مکرون می‌گوید قصد دارد سیستمی ساده طراحی کند که در آن همه مستمری‌بگیران از حقوق برابر برخوردار باشند. دولت فرانسه اعلام کرده در تظاهرات اعتراضی روز پنجشنبه ۸۰۰ هزار نفر شرکت داشته‌اند. پلیس فرانسه روز گذشته ۹۰ نفر را دستگیر کرد.
 
* سکوت اتحادیه اروپایی نسبت به خشونت‌های پلیس فرانسه
اتحادیه اروپایی در مواجهه با استفاده پلیس فرانسه از زور و خشونت علیه معترضان به برنامه‌های اصلاحات بازنشستگی دولت این کشور تصمیم گرفت سکوت اختیار کند. در این میان «اریک میمر» سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپایی وقتی با پرسش‌های خبرگزاری آناتولی درباره یکی از خبرنگارانش به نام «مصطفی یالجین» که برای پوشش خبری تظاهرات فرانسه فرستاده شده و در جریان انجام شغلش حین برپایی تظاهرات، بر اثر اصابت یک نارنجک گاز اشک‌آور تا آستانه از دست رفتن یکی از چشم‌هایش رفت، مواجه شد، به این پاسخ اکتفا کرد: کمیسیون اروپا هم به حق مردم برای تظاهرات و هم به حق و در واقع وظیفه مطبوعات برای گزارش دادن درباره چنین تظاهراتی احترام می‌گذارد. او در ادامه گفت: این کمیسیون همزمان درک می‌کند که نیروهای پلیس فرانسه در تضمین امکان برگزاری تظاهرات ایفای نقش می‌کنند. ما در حال حاضر نظری درباره وضعیت موجود نداریم! میمر همچنین در پاسخ به سوالی درباره تقاضای اتحادیه اروپایی از معترضان در دیگر بخش‌های جهان برای حفظ خویشتنداری گفت: اینها وضعیت‌هایی است که مربوط به کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود و آنها همه رویه‌های لازم را به منظور تعامل با چنین مسائلی دارند.
***
[وقت انتقام ترکیه]
روابط ترکیه و فرانسه این روزها به واسطه جدال لفظی اردوغان و مکرون پرتنش است. حالا با ادامه اعتراضات فرانسه، ترکیه به اتباعش توصیه کرده به فرانسه نروند. در همین ارتباط وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهروندانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، شرایط نامساعد این کشور را در نظر بگیرند و بر این اساس برنامه‌ریزی کنند. در این بیانیه همچنین آمده است: به علت اعتصابات و اعتراضات گسترده، سفر قطارها و پروازهای داخلی و بین‌المللی و خدمات حمل و نقل عمومی در فرانسه مختل یا متوقف شده است. شهروندان ترکیه درباره تامین امنیت نیز با توجه به تظاهرات و استفاده بی‌رویه پلیس از زور باید دقت و احتیاط لازم را داشته باشند.

Page Generated in 0/0059 sec