printlogo


کد خبر: 213599تاریخ: 1398/9/17 00:00
ناامنی عراق حتی برای آمریکایی‌ها
انسداد در انتخاب نخست‌وزیر عراق

روز گذشته تروریست‌های داعش به یک مقر نظامی از هنگ پنجم تیپ ۵۶ سازمان حشد‌الشعبی در منطقه «الدنادیش» از توابع «الحویجه» در استان کرکوک عراق حمله کردند و 2 نفر از نیروهای حشدالشعبی را به شهادت رساندند. طی 2 ماه گذشته و در پی بالا گرفتن اعتراضات در عراق، بارها گزارش‌هایی مبنی بر تحرکات مجدد داعش در این کشور گزارش شده است. 
نکته حائز اهمیت اینکه نیروهای ایالات متحده که در پایگاه «عین‌الاسد» مستقرند، ماموریت دارند با استفاده از توان نیروی هوایی و پهپادی، تحرکات داعش در استان الانبار را دفع کنند، حال آنکه واقعیت امر نشان‌دهنده همکاری نانوشته آمریکا با تروریست‌هاست. 
یک منبع امنیتی در فرماندهی عملیات سازمان حشد الشعبی (بسیج مردمی) استان الانبار عراق در گفت‌و‌‌گو با پایگاه خبری«المعلومه»  گفت: نوع تعامل جنگنده‌های آمریکایی با مراکز عناصر داعش در مناطق شمالی استان الانبار، علامت‌های سؤالی را به وجود آورده است. وی تأکید کرد: جنگنده‌های آمریکایی در شمال الانبار که نزدیک به استان صلاح‌الدین قرار دارد، چشم خود را به روی تحرکات عناصر داعش و اثر منفی آن بر امنیت و ثبات مناطق غربی این استان می‌بندند. حمله به پایگاه حشد‌الشعبی در حالی است که روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی افراد وابسته به حشدالشعبی را به بهانه شلیک به آشوبگران عراقی تحریم کرد. 
در واکنش به این موضوع «حمد الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی گروه الصادقون که نماینده عصائب اهل‌‌الحق است، در پیامی نوشت  تحریم‌های آمریکا علیه رهبران این گروه بی‌فایده خواهد بود: «ما به‌ عنوان سرنیزه مقاومت در برابر اشغالگری، علیه تروریسم تکفیری، سهمیه‌بندی و فساد شما را به درد آورده‌ایم. تحریم‌ها فایده‌ای نخواهند داشت؛ ما هیچ دارایی و حساب خارجی نداریم».
به‌رغم اینکه انتظار می‌رفت پس از استعفای عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری، جریان‌های سیاسی طرفداران خود را به آرامش دعوت کنند و میادین بغداد و استان‌های دیگر به حالت عادی بازگردند اما برخی از این گروه‌ها مثل جریان سائرون به رهبری مقتدا صدر از مردم خواستند در خیابان‌ها بمانند و به تظاهرات خود ادامه دهند. همچنین این جریان با تلاش برای دور زدن قانون، اعلام کرده در تشکیل دولت آینده و انتخاب نخست‌وزیر مشارکت نخواهد کرد و بهتر است مردم از طریق همه‌پرسی نخست‌وزیر را انتخاب کنند. تحلیلگران معتقدند این رویکرد سائرون به معنای تداوم درگیری‌ها در شهرهای عراق خواهدبود. 
 
* شانس رئیس‌جمهور برای ریاست بر دولت موقت
از روز چهارشنبه که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در نامه‌ای رسمی از برهم صالح خواست طی 15 روز آینده نخست‌وزیر جدید را برای تشکیل دولت موقت معرفی کند، مشخص بود نخست‌وزیر دولت موقت در مدت قانونی انتخاب نخواهد شد. هر چند تنها 5 روز از این نامه گذشته اما مواضع گروه‌های سیاسی به حدی از هم دور است که نمی‌توان انتظار داشت صالح در انتخاب شخصیت مورد توافق گروه‌هایی که در پارلمان حاضر هستند، توفیقی داشته باشد. 
شاید به همین دلیل است که برخی منابع اعلام کرده‌اند به احتمال زیاد خود صالح در یک‌ سال آینده ریاست دولت موقت را بر عهده خواهد داشت. به‌ زعم برخی تحلیلگران عراقی، حضور برهم صالح در راس دولت موقت بهتر از آن است که نخست‌وزیری انتخاب شود که مورد توافق قطعی گروه‌های سیاسی نباشد و او را  با شک و تردید و از روی اجبار  انتخاب کرده باشند. 
مطابق اخباری که روز گذشته از سوی نمایندگان پارلمان منتشر شد، دولت موقت آینده عراق به احتمال زیاد عمری یک ساله خواهد داشت و طی این مدت اصلاحات در قانون انتخابات انجام خواهد شد.
 
* ناامنی عراق دامن آمریکا را هم می‌گیرد
به دنبال کشته شدن 20 معترض عراقی در حمله مشکوک روز جمعه افراد مسلح ناشناس در بغداد، ارتش عراق از دیروز برای حفاظت از معترضان در مرکز پایتخت مستقر شد. این جنایت که مشخصا در جهت دامن زدن به خشم عمومی انجام شده است، باعث شد معترضان در چندین شهر دیگر به نشانه همبستگی با قربانیان بغداد تظاهرات کنند. در همین حال توطئه کشته‌‌سازی برای ترور رهبران و اعضای جریان‌های مختلف عراق در جریان است که در جدید‌ترین مورد اقامتگاه مقتدا صدر هدف قرار گرفت. صالح محمد العراقی، از منابع نزدیک به جریان صدر عراق به شبکه سومریه‌نیوز گفته است اقامتگاه مقتدا صدر در منطقه «الحنانه» نجف توسط یک پهپاد مسیریاب هدف قرار گرفته است. ناآرامی‌های عراق به دنبال استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور و در فقدان یک دولت مرکزی مقتدر به مراحل خطرناکی رسیده است، به طوری که حالا حتی اشغالگران آمریکایی هم در بین‌النهرین احساس امنیت نمی‌کنند. در حالی که روز جمعه گذشته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود ایران پشت حمله گروه‌های مردمی عراقی به یک پایگاه هوایی تروریستی سنتکام پنتاگون در شمال بغداد قرار دارد، حال خود آمریکایی‌ها توسط مقامات امنیتی عراق به همدستی با داعش متهم می‌شوند. روز پنجشنبه گذشته  پایگاه هوایی «بلد» در 64 کیلومتری شمال پایتخت عراق که میزبان نیروها و پیمانکاران آمریکایی است، هدف 2 فروند راکت کاتیوشا  قرار گرفت. سه‌شنبه‌شب هفته پیش نیز حمله‌ای راکتی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار گزارش شده بود که بیشترین نظامیان آمریکا در عراق  را در خود جای داده است. مقامات آمریکایی در حالی این حمله را موجب نگرانی عظیم دانسته‌اند که همزمان به شکلی متناقض مدعی رشد رفتارهای ستیزه‌جویانه عراقی‌ها ضد ایران بودند.
 
* سیاستمدار کرد: آمریکایی‌ها مسبب وضع موجود عراق هستند
نماینده سابق عراقی ضمن انتقاد از نقش دولت‌های خارجی مداخله‌گر در امور عراق، آنها را فاقد جایگاه در جامعه این کشور دانست. «محمود عثمان» سیاستمدار کرد عراقی به خبرگزاری تسنیم گفته است همان دولت‌هایی که پس از اشغال عراق در سال 2003 حاکمیت جدید را براساس انشعاب سه‌گانه شیعه، کرد و اهل سنت تقسیم‌بندی کردند حال باید درباره ناکارآمدی سیستم سیاسی، فساد و عدم ارائه خدمات مناسب پاسخگو باشند. به گفته عثمان، عبدالمهدی شخصیت مناسبی برای اداره عراق در شرایط داخلی و منطقه‌ای کنونی بود اما عمق مشکلات انباشت شده سنوات و حتی دهه‌های گذشته این کشور و تلاش‌ها برای تضعیف دولت وی از طریق به خشونت کشیدن تظاهرات در نهایت منجر به استعفای وی شد.
از نگاه این شخصیت سیاسی کرد، آمریکا در عراق فاقد جایگاه است و صدور بیانیه‌های سفارت و دیگر مسؤولان این کشور نیز اهمیتی ندارد، به طوری که می‌توان گفت نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه تضعیف شده است.

Page Generated in 0/0067 sec