printlogo


کد خبر: 213612تاریخ: 1398/9/17 00:00
اخبار

فرصت مجمع تشخیص به وزارت امور خارجه درباره پالرمو
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ماموریت مجمع به وزارت امور خارجه درباره لایحه پالرمو یادآور شد به هر حال این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت نمی‌ماند. به گزارش ایسنا، حسین مظفر در پاسخ به پرسشی در ارتباط با موضوع بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: فضای عمومی مجمع نسبت به این موضوع مثبت نبود، مسؤولان نتوانستند اعضای مجمع را قانع کنند که عضویت ما در پالرمو دستاورد دارد و اشکالی در اقتصاد ما ایجاد نمی‌کند. این فعال سیاسی گفت: این موضوع بررسی شد اما رأی‌گیری رسمی نشد. علت این بود فرصتی داده شود به وزارت امور خارجه و مسؤولان دولتی تا با اروپا و اتحادیه اروپایی صحبت کنند و بگویند ایران مسیری را طی کرده شما هم قدم‌هایی بردارید تا فضا اگر مثبت شد بتواند زمینه رأی‌گیری فراهم شود. مطفر در پایان افزود: در ارتباط با پالرمو، غیر‌رسمی بررسی‌ها انجام شده اما رسما رأی‌گیری نشده است. به هر حال این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت نمی‌ماند.
***
مبادله جاسوس آمریکایی با دانشمند ایرانی
کاخ سفید در بیانیه‌ای از آزادی «ژیو وانگ» شهروند این کشور که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بود خبر داد. روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از 2 منبع آمریکایی گزارش داد وانگ با یک هواپیمای سوییسی از تهران به زوریخ رفته و در آنجا با برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرده است. سخنگوی وقت قوه‌قضائیه در یک نشست خبری درباره آقای وانگ گفته بود: «یکی از عوامل نفوذی آمریکا که البته  دو‌تابعیتی است با نفوذ خاصی وارد ایران شد، این فرد مستقیم از ناحیه آمریکایی‌ها هدایت می‌شده و پس از شناسایی، دستگیر شد». وی همچنین با اشاره به حکم اولیه صادر شده برای این جاسوس آمریکایی از محکوم شدن وی به 10 سال حبس خبر داده بود.  همزمان محمد‌جواد ظریف از آزادی دکتر «مسعود سلیمانی» پزشک و نخبه ایرانی از زندان آمریکا خبر داد. ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ بزودی به خانواده‌های‌شان ملحق می‌شوند. از همه کسانی که در این امر دخیل بودند بویژه دولت سوییس قدردانی می‌کنم».
***
فراموش نمی‌کنیم ایران آسمانش را روی ما گشود
وزیر خارجه قطر که روز جمعه در سمینار «گفت‌وگوی مدیترانه‌ای» در «رم»‌ پایتخت ایتالیا حضور یافت، بر حفظ روابط با ایران بر اساس اصل حسن همجواری تأکید کرد.  «محمد بن‌عبدالرحمن» برای نخستین‌بار از مذاکره با عربستان سعودی درباره حل بحران میان دو کشور سخن گفت و در ادامه تأکید کرد کشورش به «روابط حسن همجواری با تهران متعهد است». این مقام قطری در حالی از حفظ روابط با ایران سخن می‌گوید که پیش‌تر در زمان آغاز بحران، عربستان به شکل غیررسمی، یکی از شروط از سرگیری روابط با دوحه را دوری از ایران عنوان کرده بود. به گزارش الجزیره، وزیر خارجه قطر گفت: «قطر به [داشتن] روابط [بر اساس اصل] حسن همجواری با تهران متعهد است و هرگز فراموش نمی‌کند بعد از آغاز محاصره قطر [توسط عربستان، بحرین و امارات] ایران آسمانش را روی دوحه گشود».
***
تأکید روسیه بر اجرای پروژه فردو
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور در نشست کمیسیون مشترک برجام بر لزوم تلاش‌های مستحکم طرف‌ها برای حفظ پروژه‌های مرتبط با تاسیسات فردو و اراک تاکید کرده است. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با اعلام این مطلب افزود: تنها مانع در مسیر ایجاد تعادل ذیل برجام، اقدامات غیرسازنده ضد‌ایرانی آمریکاست که به‌طور یک‌جانبه از اجرای تعهدات خود در این توافق که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسید، سر‌باز زده است و به‌علاوه به تلاش‌های سایر طرف‌ها برای اجرای توافق هم آسیب می‌زند.

Page Generated in 0/0058 sec