printlogo


کد خبر: 213628تاریخ: 1398/9/18 00:00
دور دنیا

دیدار رئیس امنیت ملی سوریه با عشایر
روزنامه سوری «الوطن» از دیدار علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه با شماری از چهره‌های سرشناس عشایر عربی در شهر «القامشلی» استان الحسکه در شمال شرق سوریه خبر داد. یک مقام آگاه سوری به الوطن گفته است: هدف از سفر مملوک، اتحاد مجدد، ایجاد انگیزه ملی برای دستیابی به منافع عالی و مقابله با خطرات پیش روی سوریه بویژه تجاوز ترکیه به سرزمین‌ این کشور است. به گفته این منبع، جلسه‌ مملوک با حدود 30 نفر از بزرگان قبایل عربی در شرق سوریه برگزار شد که جو مثبتی بر آن حاکم بود.
***
یمن:  از  رژیم صهیونیستی انتقام می‌گیریم
وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تنها راه‌حل خروج ائتلاف سعودی از بن‌بست جنگ یمن را پایان دادن به تجاوز و محاصره خواند و گفت: انتقام از رژیم صهیونیستی که شریک تجاوز علیه یمن بوده هم در راه است.
***
تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری مکزیک
در پی وقوع یک حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری مکزیک دست‌کم 4 نفر از جمله فرد مسلح جان خود را از دست دادند و 2 نفر نیز زخمی شدند. بنا به گزارش شبکه الجزیره، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک در زمان وقوع این حادثه در خارج از مکزیکوسیتی حضور داشته است.
***
حمله به یک دختر نوجوان مسلمان در انگلیس
پلیس انگلیس اعلام کرد یک مرد و زن را پس از انتشار فیلمی در رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد در حال حمله به یک دختر نوجوان مسلمان مدرسه‌ای هستند دستگیر کرده است. حمله به این دختر نوجوان محجبه در یک اتوبوس عمومی در شمال انگلیس اتفاق افتاده است. در این فیلم ویدئویی که با تلفن همراه گرفته شده بود، یک زن 40 ساله انگلیسی اقدام به کتک ‌زدن یک دختر مدرسه‌ای 14 ساله محجبه در اتوبوس می‌کند و مردی نیز با شعارهای اسلام‌هراسانه سر وی داد می‌زند.
***
احتمال حذف نام سودان از لیست تروریستی آمریکا
وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در واشنگتن دیدار کرده و حذف نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم مورد بررسی قرار دادند. دولت آمریکا ششم اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های اقتصادی و تجاری را که از سال ۱۹۹۷ بر سودان اعمال کرده بود، لغو کرد اما نام سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکاست. نام سودان از سال ۱۹۹۳ به دلیل میزبانی از اسامه بن‌لادن، سرکرده سابق القاعده در این لیست درج شده است.
***
وضعیت محبوبیت چین در سطح جهان
بر اساس نظرسنجی جدید از سوی موسسه تحقیقاتی پیو، افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی چین در یک دهه گذشته به حمایت‌ها از این کشور منجر نشده و در عوض، بسیاری در سراسر جهان از این کشور ناراضی هستند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در این نظرسنجی از ۳۴ کشور جهان، ۴۱ درصد گفتند دیدگاهی منفی در قبال چین دارند و ۴۰ درصد هم دیدگاه مثبت داشتند. همچنین میزان بیزاری از چین در آمریکا و کانادا در سال جاری میلادی رکورد زده است. مؤسسه پیو از بیش از ۳۸ هزار نفر در سراسر جهان خواسته تا احساسات خود را در قبال چین به اشتراک بگذارند. این نظرسنجی بین ۱۳ مه تا دوم اکتبر سال جاری میلادی انجام شده است.
***
ادامه اعتراضات در شیلی
اعتراضات دانشجویی که از 2 ماه پیش علیه افزایش هزینه حمل‌و‌نقل در شیلی آغاز شده و به تجمعات گسترده‌تر برای برابری اجتماعی، اقتصادی و خدمات بهتر کشیده شده است، همچنان ادامه دارد. این اعتراضات باعث شد سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهوری شیلی منافع و مزیت‌ها برای کم‌برخوردارها و فقرا را افزایش دهد و یک روند را برای اصلاح قانون اساسی در کشور آغاز کند.
***
درخواست حریری از اروپایی‌ها
سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان که در حال حاضر ریاست دولت موقت کشورش را بر عهده دارد، درخواست‌هایی را به آلمان، انگلیس و اسپانیا برای حمایت از واردات لبنان و عبور از بحران سیاسی و معیشتی این کشور ارسال کرد. درخواست کمک مالی سعد حریری شامل درخواست از آنگلا مرکل صدر‌اعظم آلمان، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا می‌شود. سعد حریری در این درخواست‌ها از کشورهای مذکور خواسته است برای تأمین مالی واردات کالاهای ضروری به لبنان کمک کنند. طبق این گزارش، این درخواست برای کشورهای عربستان، فرانسه، روسیه، ترکیه، آمریکا، چین و مصر نیز فرستاده شده است.

Page Generated in 0/0064 sec