هادی محمدیان*
علاءالدین در آتش اختلاف ایران و عربستان میدمد
یک زمان آنقدر منظور فیلم مشخص است که به قول معروف با چشم غیرمسلح هم میتوان آن را تشخیص داد. هالیوود و دیزنی تعهدی ندارند با علاءالدین بخواهند فرهنگ عربی، ایرانی یا اسلامی را معرفی کنند، بلکه بیش از هر چیز به دنبال نفوذ فرهنگی آمریکا و البته پول هنگفتی هستند که از فیلمها و انیمشینهایشان به جیب میزنند. پیامهای فرهنگی معمولا بسیار پیچیدهتر و درازمدتتر از پیامهای سیاسی هستند اما میتوان گفت فیلم علاءالدین مشخصا با شبیهسازی شخصیتهای قهرمان فیلم به ایرانیها یا شیعیان مثل شاهزاده علی و سرزمین شهرآباد که شخصیت ضدقهرمان یعنی جعفر که بسیار شبیه بنسلمان است، قصد حمله به آن را دارد، تلاش میکند در اختلافات بین ایران و عربستان به عنوان 2 کشور بزرگ اسلامی بدمد.
کارگردان انیمیشنهای «شاهزاده روم» و «فیلشاه»*