printlogo


کد خبر: 213645تاریخ: 1398/9/18 00:00
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم منشأ بو را پیدا کنیم
تهران همچنان بو می‌دهد
شهردار تهران: نمی‌توانیم بفهمیم بوی نامطبوع از چیست

اسدالله خسروی*: تهران همچنان بو می‌دهد و شهرداری تهران هنوز نتوانسته منشأ بوی نامطبوع پایتخت را پیدا کند. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از گذشت چند روز از انتشار بوی نامطبوع در پایتخت، دیروز شهروندان برخی مناطق تهران دوباره این بوی بد را احساس کردند. این بوی بد که عملکرد ضعیف مدیران شهری و مسؤولان محیط‌زیست را آشکار کرده، روز گذشته موضوع اصلی جلسه شورای شهر تهران بود. پرونده بوی نامطبوع تهران سال گذشته باز شد و آن زمان فرضیه‌های مختلفی از جمله شیرابه‌های آرادکوه، فاضلاب و ماده شیمیایی مرکاپتان- که به گاز شهری‌ تزریق می‌شود- به عنوان منشأ بوی نامطبوع پایتخت مطرح شد اما هیچگاه منشأ دقیق این بو اعلام نشد و موضوع مسکوت ماند تا اینکه ۱۰ آذرماه دوباره بوی مرموز بخش‌هایی از پایتخت را فرا گرفت و باعث شد پرونده بوی نامطبوع پایتخت دوباره گشوده و گمانه‌زنی‌ها و اقداماتی درباره شناسایی منشأ آن آغاز شود از جمله اینکه 2 سازمان مدیریت بحران و آتش‌نشانی ماموریت یافتند منشأ بوی نامطبوع را پیدا کنند. منشأ این بو چه تغییر جهت وزش باد باشد، چه عدم لایروبی فاضلاب‌ و چه هر فرضیه دیگر، شایسته است دستگاه‌های ذی‌ربط چرایی نشت و پراکندگی آن را در مناطق مختلف تهران در اسرع وقت شناسایی و برطرف کنند، زیرا علاوه بر اینکه تحمل این بوی نامطبوع ناممکن است، نگرانی‌هایی هم از نظر بهداشت و سلامتی در میان شهروندان ایجاد می‌کند. هفته گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: «یک نفر به شوخی گفته یک کاری کردند بوی گندش الان درآمده»؛ اما 5 روز بعد آن شوخی- جدی‌ها باز هم بوی بد تهران را فراگرفت تا موضوع اصلی جلسه شورا شود.

 

* تذکر عضو شورای شهر درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران به شهرداری تهران درباره فراهم کردن منابع لازم برای ایجاد سیستم پایش بو در پایتخت تذکر داد. آرش حسینی‌میلانی دیروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در پایتخت گفت: با توجه به تکرار مساله بوی نامطبوع در آذرماه سال جاری، همچنان شاهد عدم واکنش سریع برای شناسایی منشأ آن هستیم. وی با اشاره به اینکه سال گذشته مقرر شده بود تجهیزات لازم برای پایش بو خریداری شود، تاکید کرد:‌ با عنایت به نگرانی‌های شهروندان، به شهرداری تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت منابع لازم برای تجهیز مدیریت شهری که به سیستم پایش بو اختصاص یافته، فراهم و ساماندهی لازم جهت پایش سریع انجام شود.
 
* شهردار تهران: در حال بررسی هستیم
شهردار تهران نیز دیروز درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران با بیان اینکه انتشار این بو برای دومین بار در تهران رخ داد، خاطرنشان کرد: از طریق تماس مردمی با سامانه ۱۳۷ انتشار بوی نامطبوع در مناطق ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ ثبت شد و گزینه‌های مختلفی درباره منشأ این بو احصا شد؛ به‌گونه‌ای که در آن روز باد جنوبی در تهران وزید و ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی را به تهران آورده باشد. بررسی‌ها نشان داد جهت باد با شبکه فاضلاب تهران منطبق بوده که ما این اطلاعات را به ستاد مدیریت بحران داده‌ایم و در حال بررسی هستند.
 
* هنوز منشأ بو را پیدا نکرده‌ایم
رئیس اداره حفاظت محیط‌‌زیست شهر تهران درباره علت انتشار مجدد بوی بد در تهران و فعالیت‌های این سازمان در تشخیص منشأ آن به «وطن امروز» گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم منشأ بو را پیدا کنیم. فعالیت‌ها در راستای تشخیص مکان و علت انتشار این بو همچنان ادامه دارد. مسعود زندی با بیان اینکه تلاش‌ها برای شناسایی کانون انتشار بوی بد در تهران تاکنون بی‌نتیجه بوده است، افزود: گمانه‌زنی‌های زیادی برای تشخیص مکان انتشار بوی نامطبوع در تهران وجود دارد اما پس از بررسی‌ها و پایش‌های لازم، تاکنون نتیجه درستی به‌ دست نیامده است. محیط‌زیست استان تهران به همراه شهرداری همواره پیگیر این موضوع هستند تا بتوانند به یک نتیجه واحد برای شناسایی محل انتشار بوی بد در تهران برسند.
 
* چرا منشأ بوی بد پایتخت پیدا نمی‌شود؟
عضو سابق شورای شهر تهران نیز درباره علل ناتوانی شهرداری و محیط‌زیست در شناسایی دلیل انتشار بوی بد در تهران گفت: بی‌توجهی و سهل‌انگاری مدیران شهری و مسؤولان مرتبط در شناسایی دلیل انتشار بوی بد تهران پس از گذشت یک سال نشان از عملکرد ضعیف آنها دارد، چرا که نهادهای مسؤول طی این مدت به خود زحمت نداده‌اند که در زمان فراغت بررسی‌های لازم را در شناسایی دلیل انتشار این بوی بد انجام دهند و آن را مشخص کنند. رضا تقی‌پور با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای پایش کیفیت آلودگی هوا و... در سطح شهر وجود دارد و باید آزمایشات لازم برای شناسایی منشأ و علت انتشار بوی بد در تهران آنالیز و بررسی شود، گفت: با توجه به وجود ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا حساسیت نسبت به این پدیده باید بیشتر شود و برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت آزمایشات لازم انجام شود. علاوه بر این، توقع شهروندان از مدیران شهری و مسؤولان مرتبط این است که هر چه زودتر مشکل بوی بد در تهران را حل کنند، چرا که این موضوع مسأله پیچیده‌ای نیست. وی افزود: آلودگی هوا در کنار مشکل بوی بد در تهران شهروندان تهرانی را به ستوه آورده است، این در حالی است که مدیران شهری و محیط‌زیست هنوز دنبال راهکاری برای حل این مشکلات هستند و تاکنون نیز نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
 
خبرنگار*
***
[بوی گند چه بود؟ چه هست؟]
برای بررسی علت انتشار بوی نامطبوع در تهران  خبرنگار «وطن امروز» با محمدحسین بازگیر که سال گذشته در زمان شیوع بوی بد، مدیر  اداره محیط‌زیست شهر تهران بود، تماس گرفت. وی گفت: سال گذشته نیز ساکنان مرکز شهر تهران برای ساعاتی با بوی بسیار بدی مواجه شدند اما خوشبختانه این بو پس از ساعاتی از بین رفت. بازگیر افزود: پارسال نیز با وجود پایش‌ها و بررسی‌های فراوان نتوانستیم علت انتشار و مکان این بو را شناسایی کنیم. با وجود اظهارات بازگیر درباره مشخص نبودن بوی بد پایتخت، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران سال گذشته اعلام کرده بود: متأسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مستقر هستند مانند صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ که حداقل استانداردهای محیط‌زیستی را رعایت نمی‌کنند. فاضلاب ناشی از شیرابه پسماندهای آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و بر اثر وزش باد پراکنده می‌شود. البته بندپی سال گذشته قول داد این موضوع را پیگیری کند تا این اتفاق بودار تکرار نشود اما دیروز مشخص شد وعده استاندار، عملی در پی نداشته است.

Page Generated in 0/0056 sec