printlogo


کد خبر: 213646تاریخ: 1398/9/18 00:00
تعداد قربانیان آنفلوآنزا: 81 نفر
2 هفته تأخیر در تولید کپسول آنفلوآنزا

معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیب نزولی میزان ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داد.
علیرضا رئیسی گفت: از روز نهم الی شانزدهم آذر ۹۸ تعداد ۸۳۳۳ نفر از هموطنان به دلیل این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند که نیمی از این افراد به دلیل شدت بیماری تنفسی نیاز به بیش از 2 روز بستری شدن در بیمارستان داشتند و بقیه با مداوای سرپایی یا بستری موقت ترخیص شده‌اند.
وی افزود: متاسفانه هفته گذشته تعداد ۲۵ مورد فوتی داشتیم که اغلب این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و خوشبختانه مرگ هیچ مادر بارداری بر اثر این بیماری ثبت نشده است.
رئیسی نمودار همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور را رو به کاهش خواند و ادامه داد: از هموطنان عزیز خواهشمندیم توصیه‌های وزارت بهداشت شامل رعایت بهداشت فردی بویژه شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و در صورت ابتلا به علائم آنفلوآنزا، استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، خودمحدودسازی و پرهیز از حضور در جمع را به دقت رعایت کرده و از مصافحه، دست دادن و روبوسی خودداری کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر روال اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره وضعیت آنفلوآنزا در شنبه هر هفته گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش شیوع بیماری، هفته جاری و هفته آینده موارد ابتلا با کاهش چشمگیری همراه باشد.
 
* اورژانس شلوغ
تعداد قربانیان ویروس آنفلوآنزا در کشور به 81 نفر رسید تا مشخص شود وضعیت برخی بیماران خطرناک است و باید توجه جدی در این زمینه صورت گیرد.
آریاملو، مدیر پرستاری بیمارستان امام خمینی(ره) درباره وضعیت پذیرش بیماران و کمبود احتمالی تخت می‌گوید: مراجعات بیمارستان امام خمینی(ره) بسیار زیاد است و بسیاری از افراد از شهرستان‌های دور به اینجا می‌آیند. در بحران‌ها و افزایش آلودگی هوا هم معمولا مراجعات‌مان بیشتر می‌شود. بر همین اساس طی چند روز گذشته اورژانس بسیار شلوغ و کنترل کردن بیماران و جابه‌جایی‌ها بسیار دشوار بود. در این شرایط ممکن است بیمارانی که نوبت‌های الکتیو دارند، نوبت‌شان کنسل شود، زیرا اولویت با بیماران اورژانسی است و همین موضوع ممکن است موجب نارضایتی بیمارانی که نوبت‌شان کنسل شده شود. از طرفی هم بیمارانی که توانایی مالی برای مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند به بیمارستان‌های دولتی می‌آیند و قطعا ورودی‌های‌مان بیشتر شده است اما امکان ندارد بیماری که به صورت اورژانسی نیاز به بستری داشته باشد، او را نپذیریم، بلکه در هر شرایطی او را می‌پذیریم و حتی در اورژانس چند برابر ظرفیت بیمار نگه می‌داریم تا بخش خالی شود و به بخش منتقل می‌کنیم. بنابراین امکان ندارد بیمار اورژانسی را به دلیل کمبود تخت، نیرو یا تجهیزات به بیمارستان راه ندهیم، مگر اینکه بیمار اورژانسی نباشد.
همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت تولیدکننده داروی آنفلوآنزا بعد از تاخیری که در تولید داشت و بعد از وقفه 2 ماهه، تولید را شروع کرد و هفته گذشته ۷۰۰ هزار کپسول «اسلتامیویر» توسط این شرکت ایرانی تولید و در شبکه بهداشتی کشور توزیع شد. کیانوش جهانپور در گفت‌و‌گو با ایرنا، درباره تاخیر در تولید داروی آنفلوآنزا در کشور توضیح داد: طبق توافقی که یک شرکت تولیدکننده دارو با سازمان غذا و دارو داشت، قرار بود این شرکت قبل از شروع اپیدمی آنفلوآنزا در کشور این دارو را تولید و روانه بازار کند اما این شرکت نتوانست بموقع این تعهد خود را انجام دهد و مدعی است مشکلات اداری و مالیاتی مانع تولید بموقع بوده است.
 وی گفت: بعد از تاخیری که این شرکت در تولید داروی اسلتامیویر برای درمان آنفلوآنزا در کشور داشت، چند شرکت واردکننده و برخی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند که چرا در تولید و توزیع دارو در کشور تعلل شده است و با توجه به تاخیری که ایجاد شده بود، سازمان غذا و دارو اجازه واردات فوریتی این دارو را صادر کرد و چند شرکت واردکننده حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کپسول اسلتامیویر خارجی (داروی آنفلوآنزا) را وارد کشور کردند که طی هفته‌های گذشته در بیمارستان‌ها و شبکه بهداشتی کشور توزیع و بخش عمده آن مصرف شد و در اختیار بیماران قرار گرفت. سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در هر صورت شرکت ایرانی برخلاف تعهدی که داشت، تاخیری در تولید این دارو داشته است. با این حال این شرکت توانست ظرف هفته‌های گذشته خط تولیدش را فعال کند، البته روز گذشته بیش از ۷۰۰ هزار کپسول از این نوع دارو وارد چرخه دارویی کشور شد و باز هم برای ادامه تولید برنامه دارد.
***
[اکثر قربانیان آنفلوآنزا خود‌درمانی کرده‌ بودند]
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر داروخانه‌ها، واکسن را با تعرفه دولتی و با نسخه پزشک در اختیار هموطنان‌مان قرار می‌دهند، تاکید کرد: تعرفه دولتی بین 30 تا 35 هزار تومان است، چرا که 2 نوع واکسن وجود دارد، البته این واکسن به‌طور رایگان در اختیار بیمارانی قرار می‌گیرد که با بیماری شدید به بیمارستان مراجعه می‌کنند.
حسین عرفانی در پاسخ به این سوال که آنفلوآنزا در تمام دنیا وجود دارد اما به نظر می‌رسد کشته‌های تهران زیاد است، گفت: مگر چند کشته داده‌ایم؟ البته جای تاسف دارد که آنفلوآنزا در ایران کشته بگیرد اما اکثر فوت‌شدگان بیماری مزمن زمینه‌ای داشته‌اند یا خوددرمانی کرده‌اند و در دوره خوددرمانی داروی اشتباه مانند کورتون مصرف کرده‌اند. اکثر بیماران وقتی از خوددرمانی نتیجه نمی‌گیرند با حال بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در 2 تا 3 درصد آنفلوآنزاها، بیماری شدید می‌شود و 10 درصد از بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند مشکلات ریه و تنفسی پیدا می‌کنند. از آن موارد حدود 30 درصد به‌رغم درمان مناسب و با توجه به وخامت حال، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

 


Page Generated in 0/0152 sec