printlogo


کد خبر: 213669تاریخ: 1398/9/19 00:00
از هیجان منوچهر انور تا وزیدن «بادصبا» در حقیقت تهران
آغاز سیزدهمین ماراتن سینمای مستند

گروه فرهنگ‌و‌هنر: مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» صبح روز گذشته ۱۸ آذرماه در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، سیزدهمین ماراتن جدی سینمای مستند کشور با نمایش راش‌های دیده نشده‌ مستند «باد صبا» در هوای پاک دیروز تهران آغاز شد. پیش از نمایش این راش‌ها، منوچهر انور در سخنانی گفت: من هم راش‌هایی که قرار است امروز به نمایش در آید را ندیده‌ام و بسیار برای تماشای آن هیجان دارم. محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره)، منوچهر انور، محمدرضا اصلانی، حسین ترابی، منوچهر طیاب، احمد ضابطی‌جهرمی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، محمود اربابی (معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی)، لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ملی ایران)، فرشاد فداییان، ارد عطارپور، بابک کریمی و جمعی از اهالی سینمای مستند و رسانه از جمله حاضران در این مراسم بودند. محمد حمیدی‌مقدم در سخنانی در ارتباط با ویژگی‌های خاص سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: در این دوره مسیر استانداردسازی جشنواره سینماحقیقت را آغاز کردیم که شاید این آغاز تا حدودی متفاوت باشد. از جمله موضوعات در پروسه استانداردسازی، مسأله ورود به جشنواره است که از شاخصه‌های جشنواره‌های مطرح و بین‌المللی محسوب می‌شود. یکی از اتفاقات مهم امسال اضافه شدن سالن موزه سینما به جشنواره طی برگزاری این رویداد هنری است. گسترش مخاطبان سینمای مستند در شهرستان‌ها برای ما اتفاق بسیار خوشایندی است. با 20 استان تعامل داشتیم تا برگزیده جشنواره سینماحقیقت برای مخاطبان در این مناطق نمایش داده شود. به نظرم امسال سال سینمای مستند ایران بود، از جمله حرکت نوگرایانه انتخاب یک فیلم مستند به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار که حرکتی بزرگ و پیشرو برای سینمای ایران بود. بخش‌های مختلفی را برای جشنواره تدارک دیده‌ایم و توانستیم با وجود شرایط سخت این روزها میزبان میهمانان خارجی باشیم. بخش‌هایی چون کارگاه‌ها، بازار، پیچینگ پنل و... قرار است با حضور سینماگران خارجی برگزار شود تا به ارزیابی درستی از وضعیت بومی سینمای خود نسبت به سینمای جهان برسیم. دبیر جشنواره درباره تمرکز بر سندنگاری جشنواره امسال بیان کرد: ما بر هویت سندی و سندنگاری سینمای مستند تاکید داریم و با توجه به تعامل فیلمخانه ملی ایران با جشنواره سینماحقیقت، راش‌ها و تصاویر دیده نشده از مستند «باد صبا» به‌عنوان هدیه افتتاحیه جشنواره به نمایش در خواهد آمد، شاید ما تنها شنیده‌هایی از جمله صدای ماندگار استاد منوچهر انور را از این فیلم به یاد داشته باشیم. از مدیر فیلمخانه ایران بابت این هدیه بسیار سپاسگزارم.
در ادامه منوچهر انور، کارگردان، نویسنده و گوینده پیشکسوت در سخنانی درباره مستند «باد صبا» گفت: «مرحوم لاموریس بسیار برای تولید این پروژه اذیت شد، تمایل داشت نریشن انگلیسی مستند را اولوسن ولز بخواند اما به او گفته بودند که ما در ایران کسی را داریم که می‌تواند این کار را انجام دهد. دوستانی در ایران داشت که او را راهنمایی کردند تا عنوان «باد صبا» را برای این فیلم انتخاب کند، او سپس به دوست مشترکی که داشتیم مراجعه کرد و از اینکه به او پیشنهاد شد تا یک ایرانی نریشن انگلیسی فیلم را بگوید گلایه‌مند بود. در نهایت قرار ملاقاتی گذاشتیم و وقتی فهمید من فیلم هم ساخته‌ام خشنود شد و متنی را برای تست به من داد که به انگلیسی خواندم و مورد قبولش واقع شد. وی ادامه داد: او بسیار آدم نازنین و شریفی بود و دوست داشت فیلم حالت دراماتیک داشته باشد، البته برای من چندان مطلوب نبود اما به احترام او انجام دادم. این هنرمند در پاسخ به اینکه چطور می‌توان در 91 سالگی همچنان با شور و عشق زندگی کرد، گفت: به نظرم مفهومی به نام عشق به فرهنگ ما معنا می‌دهد و فکر می‌کنم با عشق بتوان تا پایان عمر با آرامش زندگی کرد و شور و شوق داشت. من هم راش‌هایی که قرار است امروز به نمایش در آید را ندیده‌ام و بسیار برای تماشای آن هیجان دارم. سپس محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره)، محمدرضا اصلانی، منوچهر انور، حسین ترابی، بابک کریمی، منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی روی صحنه حضور پیدا کردند تا به صورت رسمی جشنواره سینماحقیقت را افتتاح کنند. سپس انور اینگونه آغاز سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را اعلام کرد: «خانم‌ها! آقایان! سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد». در پایان 25 دقیقه از راش‌های دیده‌نشده فیلم مستند «باد صبا» برای حضار به نمایش درآمد.
 
* اعلام هیأت داوران «مسابقه ملی» جشنواره «سینماحقیقت»
همچنین خبر دیگر در ارتباط با سینماحقیقت اعلام اعضای هیات داوران بخش «مسابقه ملی» سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم است. بر این اساس کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی، ۶۲ فیلم مستند راه‌یافته به بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت» را داوری خواهند کرد. این مستندها در 3 گروه مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند دسته‌بندی می‌شوند. سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران ««سینماحقیقت»» در روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» در پردیس سینمایی چارسوی شهر تهران برگزار خواهد شد.

Page Generated in 0/0158 sec