printlogo


کد خبر: 213678تاریخ: 1398/9/19 00:00
دور دنیا

تسلیت ولیعهد سعودی به ترامپ
محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا تاسف و تسلیت خود نسبت به حادثه تیراندازی در پایگاه دریایی فلوریدا را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشت. براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای زخمی‌های این حادثه شفای عاجل مسألت کرد و به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، احساسات ملت عربستان از این حادثه وحشتناک جریحه‌دار شده است. ولیعهد سعودی در این تماس تلفنی بار دیگر بر توجه کشورش به همکاری بی‌قید و شرط مقامات سعودی مربوط با مقامات آمریکایی برای ارائه اطلاعات کمک‌کننده به روند تحقیقات جنایی و روشن شدن انگیزه‌های این حادثه تاکید کرد.
***
حمله کمپین بایدن به سیاست‌های ترامپ
کارزار انتخاباتی جو بایدن در تازه‌ترین حملات به دونالد ترامپ، بر لزوم بازنگری در روابط آمریکا- عربستان تاکید کرد و آزمایش تسلیحاتی جدید کره‌شمالی را ضربه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا دانست. این بیانیه کمپین انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به دست رویترز رسید، در شرایطی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ برای بررسی رویکرد دولتش در برابر ریاض بویژه پس از حمله یک نظامی سعودی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا که جان 3 تن را گرفت، تحت فشار قرار دارد.
***
گزارش جدید از روند تولید اسلحه در دنیا
تولید جنگ‌افزار در سراسر جهان با سرعت زیادی پیش می‌رود. طبق مطالعه جدید یک اندیشکده سوئدی، ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتی بار دیگر فروش خود را افزایش داده‌اند و ایالات متحده سردمدار است. به گزارش دویچه وله،‌ ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ تسلیحات و پیمانکاران نظامی در جهان در سال گذشته شاهد افزایش دیگری در فروش جهانی بودند که مجموع فروش آن ۴۲۰ میلیارد دلار (۳۷۹ میلیارد یورو) بود؛ حدود 6/4 درصد بالاتر نسبت به سال ۲۰۱۷. براساس این مطالعه که روز دوشنبه منتشر شد، افزایش فروش عمدتا به 5 شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکا مرتبط است. اما شرکت‌های اروپایی هم افزایش ۱۰۲ میلیارد دلاری (حدود ۹۲ میلیارد یورو) در فروش تجهیزات تسلیحاتی و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند. اگرچه این رشد تنها 7/0 درصد بوده است. با این حال، آمار فروش شرکت‌های روسی
4/0 درصد کاهش نشان دادند و فروش سال گذشته آنها 2/36 میلیارد دلار (5/32 میلیارد یورو) بود.
***
انتقاد گروه‌های یهودی آمریکا به ترامپ
چند گروه یهودی آمریکا، دونالد ترامپ را به خاطر اظهارات اخیرش در جریان نشست گروه موسوم به «شورای اسرائیلی- آمریکایی» که طی آن ترامپ از آمریکایی‌ها خواسته بود «بیشتر اسرائیل را دوست داشته باشند» مورد انتقاد قرار داده و اظهارات وی را دارای بار یهودی‌ستیزی و بشدت توهین‌آمیز دانستند. این گروه ماه گذشته میلادی نیز در یک تبلیغ اعلام کرده بود، دونالد ترامپ «بزرگ‌ترین تهدید علیه یهودیان آمریکاست». دونالد ترامپ در جریان نشست شورای اسرائیلی- آمریکایی خطاب به جمعیت حاضر گفت: «خیلی از شما در تجارت املاک هستید چون من شما را خیلی خوب می‌شناسم».
***
مکرون از اصلاح قانون بازنشستگی کوتاه نمی‌آید
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور برای ادامه روند اصلاحات حقوق بازنشستگی که از سوی دولت ارائه شده، با حضور وزرای ارشد کابینه این کشور تشکیل جلسه دادند. این جلسه به‌رغم 4 روز اعتراضات متوالی برگزار شد که حمل‌ونقل عمومی را در این کشور فلج کرده است. به گزارش دویچه‌وله، اتحادیه‌های صنفی که معتقدند این طرح بسیاری را وادار به کار بیشتر در ازای حقوق بازنشستگی کمتر می‌کند، اعتراضات خود را از روز پنجشنبه آغاز کرده‌اند و اعتصاب گسترده‌ آنان موجب تعطیلی برخی مدارس و اختلال در گردشگری در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه شد. این برنامه تازه بازنشستگی مشمول همه کارگران فرانسوی خواهد شد اما کارگران بخش عمومی از جمله رانندگان قطار، معلمان و کارمندان بیمارستان نخستین گروهی بودند که دست به اعتصاب زدند.
***
افزایش برتری محافظه‌کاران انگلیس بر حزب کارگر
نتایج یک نظرسنجی جدید که دیروز انتشار یافت، حاکی از افزایش برتری حزب محافظه‌کار انگلیس بر رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر و رسیدن این برتری به ۱۴ درصد است. بر اساس نتایج این نظرسنجی که از سوی موسسه «سِروِیشن» به سفارش شبکه آی‌تی‌وی انجام شد، حزب محافظه‌کار متعلق به بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس توانسته رای ۴۵ درصدی به‌دست بیاورد که به میزان 2 درصد بیشتر از نتیجه مربوط به این حزب در نظرسنجی قبلی است. این در حالی است که در مقام مقایسه حزب کارگر توانسته ۳۱ درصد رای کسب کند که حاکی از کاهش 2 درصدی آرای این حزب نسبت به نظرسنجی قبلی است. این نتایج در حالی به دست آمده‌ که انگلیس روز پنجشنبه هفته جاری شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی است. همچنین این نظرسنجی نشان داد ۵۲ درصد از پاسخگویان در نظر دارند در انتخابات شرکت کنند اما ۴۴ درصد با چنین مساله‌ای مخالفت کردند.
 

Page Generated in 0/0062 sec