printlogo


کد خبر: 213699تاریخ: 1398/9/19 00:00
نوبخت در پاسخ به سؤال«وطن امروز» درباره میزان فروش نفت:
«فروش روزانه نفت بیشتر از 500 هزار بشکه است»
مردم برای مسؤولان دعا کنند

سیدمهدی موسوی‌حسینی*: دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی، بودجه 99 را تشریح کرد. یکی از نکات جالب این نشست، اظهارات نوبخت درباره میزان صادرات نفت بود. در حالی که گزارش‌های غیررسمی داخلی و خارجی میزان صادرات نفت ایران را حداکثر 500 هزار بشکه در روز تخمین می‌زنند، نوبخت این رقم را «بیشتر از این» عنوان کرد.

 به گزارش  «وطن امروز»، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در نشست خبری تشریح جزئیات لایحه بودجه ۹۹ افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ سومین بودجه‌ای است که در شرایط تحریم تدوین شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای سال ۹۸ صادرات 5/1 میلیون بشکه با نرخ ۵۵ دلار پیش‌بینی شده بود. نوبخت گفت: نرخ نفت اکنون بشکه‌ای ۶۴ دلار است اما ما حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار را برای سال ۹۹ در نظر گرفتیم. وی افزود: در لایحه تقدیمی به مجلس،‌ نرخ تسعیر ارز را برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درآمد صادرات نفت ۱۸میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار و صادرات گاز نیز 4 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
نوبخت در پاسخ به پرسش «وطن امروز» درباره واقعی نبودن میزان صادرات نفت هنگام تنظیم بودجه گفت: اطلاعات‌تان درست نیست. فروش 300 تا 500 هزار بشکه نفت در روز صحت ندارد و بیشتر از این هم نمی‌توانم توضیح دهم. بیشتر از این مقادیر نفت می‌فروشیم. وی اظهار داشت: میانگین نرخ فروش نفت ایران در 7 ماه سال ۹۸ بشکه‌ای ۶۳‌دلار و میانگین فروش در 8 ماه بشکه‌ای حدود ۶۲ دلار بوده، این در حالی است که ما با احتیاط نرخ فروش نفت در سال ۹۹ را بشکه‌ای ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده‌ایم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به درآمد حدود ۴۸ هزار میلیارد تومانی نفت و گاز گفت: در لایحه بودجه ۹۹ کمتر از ۱۰ درصد درآمدها از محل فروش نفت تامین می‌شود. نوبخت گفت: همچنین 5/49 درصد از منابع فروش نفت معادل ۱۱‌میلیارد دلار سهم دولت است که در بودجه لحاظ می‌شود و بقیه به سایر بخش‌ها مانند صندوق توسعه ملی اختصاص دارد.
 
* رشد ۸ درصدی منابع عمومی بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع عمومی بودجه ۹۹ حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که رشد 8 درصدی نسبت به سال ۹۸ دارد. وی گفت: درآمدها نیز در لایحه بودجه ۹۹ رقم ۲۶۱ هزار میلیارد تومان است که ۹ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد دارد. نوبخت افزود: سال آینده ۲۶۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی تامین می‌شود، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات پیش‌بینی شده که رشد ۲۶ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل درآمد گمرکی تحقق خواهد یافت که کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۸ دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح اصلاح ساختار بودجه گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه با هدف کاهش وابستگی به نفت و کارآمدتر کردن هزینه‌ها و تحقق عدالت انجام می‌شود. نوبخت خاطرنشان کرد: گام نخست طرح اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۹۹ اجرا شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای نفتی در سال ۹۹ تامین می‌شود که نسبت به سال۹۸ حدود ۶۸ درصد کاهش خواهد داشت.
وی با اشاره به فاصله درآمدها با منابع در لایحه بودجه ۹۹ گفت: تلاش می‌شود این فاصله به‌وسیله سایر ابزار‌ها از جمله فروش دارایی‌های مازاد و واگذاری‌ها پر شود. نوبخت خاطرنشان کرد: بر اساس لایحه بودجه ۹۹ مبلغ 5/49 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد پیش‌بینی شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سال آینده ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید و فروش اوراق می‌شود که بخشی مربوط به سررسید اوراق سال قبل است و امسال نیز تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان استاد خزانه و اوراق نقدی منتشر شده است. 
 
* یارانه پردرآمدها را حذف خواهیم کرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق ۱۵‌درصدی کارکنان دولت در سال آینده گفت: قانون اعلام می‌کند که افزایش حقوق باید متناسب و نه مساوی با نرخ تورم باشد که ما نیز سعی کردیم چنین عمل شود. نوبخت افزود: منابع بیشتری نداشتیم تا بیش از ۱۵ درصد حقوق‌ها را بالا ببریم اما امیدواریم سال آینده نرخ تورم کاهش یابد. وی درباره حذف پردرآمدها از دریافت یارانه‌ گفت: حذف چند صد هزار نفر از پرداخت یارانه نقدی گلایه‌های زیادی را به دنبال داشت و حذف یارانه ۲۴‌میلیون نفر دنبال نمی‌شود اما پردرآمدها را حذف خواهیم کرد.
 
* افزایش قیمت گازوئیل و بنزین نداریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایرنا درباره تحقق درآمدهای نفتی سال ۹۸ گفت: با توجه به شرایط در پیش‌بینی خود تعدیل کردیم و میزان تحقق درآمدهای نفتی بیشتر از پیش‌بینی بود. وی ادامه داد: پیش‌بینی فروش نفت سال ۹۹ منطبق با واقعیت‌ها بوده است. نوبخت همچنین درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نیز گفت: هیچ پیش‌بینی برای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نشده است.
 
* اختصاص 5/10 میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی
نوبخت در ادامه افزود: کالاهای اساسی را با نرخ ارز ۴۲۰۰‌تومان وارد خواهیم کرد؛ اگر گفته شود که نرخ ارز افزایش خواهد یافت، چه کسی ثبات قیمت اقلام در دست مردم را تضمین خواهد کرد، به همین جهت به دلیل شرایط حساس موجود تصمیم گرفتیم نرخ ارز را تغییر ندهیم. نوبخت درباره تامین کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: سال آینده حدود 5/10 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: نرخ ارز در سامانه نیما حدود 8 هزار و 500‌تومان است که آن را در سال ۹۹ اعمال می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های مهار تورم گفت: تصمیم نداریم حتی یک ریال از نیازهای خود را از محل پول پرقدرت که توسط بانک مرکزی چاپ می‌شود تامین کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون بودجه نیاز به دعا و کمک داریم، گفت: بودجه کشور 4 ماموریت دارد که پیش‌بینی منابع، برآورد مصارف، تحقق سیاست‌ها و اهداف دولت و همینطور کشور را شامل می‌شود. 
وی در پاسخ به سوال «وطن امروز» درباره تورم‌زا بودن فروش اوراق در صورت اجرایی نشدن عملیات بازار باز گفت: درباره عملیات بازار باز حرف شما درست است و باید بانک مرکزی عملیات بازار باز را اجرایی کند.
 
* عملیات بازار باز از سال آینده اجرا می‌شود
به گزارش «وطن امروز»، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی را نیازمند پیش‌زمینه‌ها و ناممکن دانسته بود. در همین راستا، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن رد این ادعا گفت: زمینه‌های اجرای عملیات بازار باز در ابتدا فراهم نشده بود. گروه‌هایی از خارج از کشور برای آموزش بازار باز به ایران آمدند و کلاس‌هایی هم در بانک مرکزی برگزار شد. باید  مقدمات این کار آماده می‌شد و شورای پول و اعتبار باید تصویب می‌کرد. ارکان بانک مرکزی باید آن را می‌پذیرفتند و سران قوا هم مصوب و ابلاغ می‌کردند. اینها مراحلی بود که باید اجرا می‌شد. برای امسال عملیات بازار باز اجرایی نشد اما از سال آینده اجرایی خواهد شد. خانلو ادامه داد: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره بین‌بانکی و در واقع لینک سیاست‌های پولی و بانکی است و این تصور غلطی است که عملیات بازار باز قرار است انجام شود تا اوراق دولت به‌فروش برسد.
 
* باید شیوه تخصیص ارز 4200 تومانی تغییر کند
وی درباره ادامه سیاست ارز 4200 تومانی با وجود اشکالاتش گفت: 2 نظر کلی درباره ارز 4200 تومانی وجود داشت؛ اول اینکه ارز 4200  تومانی حذف و کالا با ارز آزاد وارد شود و به جای آن سیاست‌های جبرانی در نظر گرفته شود. نظر دیگر هم این بود که با توجه به فضایی که ایجاد شده، گام دیگری برای جهش تورم برداشته نشود. سخنگوی ستاد بودجه اذعان کرد: به صلاح است که سیاست ارز 4200‌تومانی را هم به لحاظ سیاست‌گذاری و تورم انتظاری کاهش دهیم. همچنین این شیوه‌ای که منجر به رانت شده باید تغییر کند که وزارت صمت در حال فراهم کردن تمهیدات آن است.
 
روزنامه‌نگار*

Page Generated in 0/0051 sec