printlogo


کد خبر: 213766تاریخ: 1398/9/21 00:00
لاوروف: آمریکایی‌ها یا مشغول تحریم دیگرانند یا استیضاح ترامپ

گروه بین‌الملل: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شب گذشته در پایان سفرش به آمریکا با طعنه به رفتار آمریکایی‌ها در کنفرانس خبری خود در سفارت روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا دائما یا مشغول تحریم کردن دیگر کشورهاست یا مشغول استیضاح و بازخواست رئیس‌جمهوری خود است.
لاوروف در پاسخ به سوالی در زمینه مصادف شدن این سفر با اعلام لایحه حقوقی استیضاح دونالد ترامپ توسط دموکرات‌ها و نیز در آستانه شروع بررسی لایحه دیگری توسط کنگره آمریکا درباره اعمال تحریم علیه کشورش گفت: به نظرم صرف‌نظر از روزی که برای ورود به واشنگتن در نظر می‌گیری، مطمئنا این سفر تو مصادف خواهد شد با تحریم‌ها یا برکناری و... .
وی درباره این سوال که آیا سفرش به واشنگتن که دموکرات‌ها مشغول استیضاح ترامپ هستند اشتباهی بوده یا تصادفی؟ گفت: واشنگتن دائما مشغول اعمال تحریم‌ها بر کشورهاست و اگر کسی را برای تحریم کردن پیدا نکند سراغ استیضاح و مواخذه رئیس‌جمهوری خود می‌رود و تلاش می‌کند او را بازخواست کند.
 
* پاسخ به انتقاد دموکرات‌ها
لاوروف همچنین سخنان آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره را که نشست او با دونالد ترامپ را پیروزی برای تبلیغات روسیه خوانده بود، سخیف و بی‌ارزش توصیف کرد. دموکرات‌ها همچنان دونالد ترامپ را به توطئه‌چینی با روسیه متهم کرده و از دیدارش با لاوروف انتقاد می‌کنند. آدام شف این دیدار را پیروزی برای تبلیغات روسیه خواند. وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد دیدارش با ترامپ در فضایی از تفاهم متقابل برگزار شد و به بررسی تعدادی از مسائل اصلی از جمله بحران خیلج‌فارس و ایران اختصاص داشت. وی گفت: ما وضعیت داخلی آمریکا را درک می‌کنیم و این به نفع دو طرف است که در این زمینه‌ها با هم کار کنند تا نتیجه بگیرند.  وزیر خارجه روسیه گفت: کنگره در حال حاضر غرق در اجرای تمایلاتش در زمینه اقدام برای نابودی روابط روسیه و آمریکاست و تلاشی را که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این زمینه شروع کرد ادامه می‌دهد اما ما به این حملات عادت داریم و می‌دانیم چگونه به آنها پاسخ دهیم. لاوروف افزود به نیابت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از ترامپ برای حضور در جشن‌های روز پیروزی این کشور دعوت کرد و گفت ترامپ تاکید کرده که به این مساله فکر می‌کند. امیدواریم چنین سفری انجام شود و فرصت مذاکرات فراگیر دوجانبه‌ای فراهم شود.
 
* چرا این سفر لاوروف مهم بود؟
کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشستی که در دفتر بیضی‌شکل این کاخ بین دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد ترامپ نسبت به هرگونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است. این در حالی است که لاوروف بررسی مداخله در انتخابات را تکذیب کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با ترامپ گفت: در واقع ما هیچ صحبتی درباره انتخابات نکردیم. وزیر خارجه روسیه تکذیب کرد که با دونالد ترامپ در نشست پشت درهای بسته در کاخ سفید درباره موضوع مداخله در انتخابات آمریکا صحبتی کرده است.
این تکذیب لاوروف دقایقی بعد از بیانیه کاخ سفید بود که مدعی شده بود ترامپ در مذاکراتش با لاوروف درباره هرگونه تلاشی از جانب روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا هشدار داده است. همچنین در بیانیه کاخ سفید آمده است: ترامپ در دیدار با لاوروف تاکید کرده بهبود روابط آمریکا و روسیه به تقویت و توسعه تجارت بین 2 کشور می‌انجامد.
طبق این بیانیه، ترامپ و لاوروف روابط با چین را بررسی و ترامپ بر نیاز جهت ورود به تجارت عادلانه بر اساس منافع متقابل با چین تاکید کرده است. کاخ سفید همچنین از درخواست ترامپ از روسیه برای حل مناقشه با اوکراین پرده برداشت.
مایک پمپئو نیز در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف نسبت به هرگونه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش هشدار داد و گفت: روسیه یا هر طرف خارجی که بخواهد فرآیند دموکراسی ما را به نابودی بکشاند با پاسخ ما روبه‌رو خواهد شد.
سفر لاوروف به آمریکا این بار به این دلیل مهم است که نخستین سفر او به واشنگتن از زمان دیدارش در سال ۲۰۱۷ با ترامپ در کاخ سفید به حساب می‌آید. وزیر خارجه آمریکا نیز در نشست ترامپ و لاوروف حضور داشت.
سفر قبلی لاوروف به واشنگتن در سال ۲۰۱۷ میلادی منجر به سیلی از انتقادات شد، چرا که رسانه‌های دولتی روسیه تصاویری را از وی و دیگر مقامات آمریکایی که در حال خندیدن و دست دادن با یکدیگر بودند، منتشر کردند اما خبرنگاران آمریکایی از ورود به این نشست منع شده بودند. بعد از این جنجال مقامات آمریکایی افشا کردند ترامپ در جریان این دیدار اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را در اختیار لاوروف قرار داده که به یک منبع اطلاعاتی مهم درباره داعش مربوط بوده است. این نشست یک روز پس از آن برگزار شد که ترامپ، جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی را که رهبری تحقیقات درباره ارتباطات کمپین ترامپ با مقامات روس را بر عهده داشت، اخراج کرد.

Page Generated in 0/0064 sec