printlogo


کد خبر: 213768تاریخ: 1398/9/21 00:00
دور دنیا

شرکت رژیم صهیونیستی در نمایشگاه اکسپوی دوبی
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از سفر رسمی هیاتی از این رژیم به امارات و دیدار با مسؤولان ارشد این کشور و نیز امضای توافقنامه‌ای برای شرکت در نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۰ خبر داد. این وزارتخانه تاکید کرد: هیأت اسرائیلی به ریاست یووال روتم، دبیرکل وزارت خارجه روز یکشنبه به صورت محرمانه‌ به امارات سفر و در دوبی با مسؤولان عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد.
***
انتقاد کرزی از پول‌های آمریکایی
رئیس‌جمهوری سابق افغانستان گفت واشنگتن بدون مسؤولیت و با صرف صدها میلیون دلار در 2 دهه گذشته در افغانستان به فساد در این کشور دامن زده است. حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس به اسناد منتشرشده‌ تازه‌ای اشاره کرد که طبق آنها دولت‌های مختلف آمریکا درباره جنگ افغانستان مردم را فریب داده‌اند. کرزی گفت این اسناد که به دست واشنگتن‌پست رسیده، تاییدکننده شکایت‌های مداوم وی درباره هزینه‌های آمریکا در افغانستان است.
***
بودجه دیوار مکزیک مسدود شد
یکی از قضات فدرال آمریکا حکمی قضایی را صادر کرد که تلاش رئیس‌جمهور این کشور برای انتقال 6/3 میلیارد دلار به بودجه ساخت‌وساز نظامی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک را مسدود می‌کند. دیوید بریونیز، قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا در «ال‌پاسو» ایالت تگزاس این دستور را در یک حکم ۲۱ صفحه‌ای صادر کرد. این حکم مانعی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است که دولتش به ساخت دست‌کم ۴۵۰ مایل از این مرز تا نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی هنگامی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد، متعهد شده است. ترامپ تاکید دارد این دیوار مانع عبور و مرورهای غیرقانونی خواهد شد؛ موضوعی که یکی از اصلی‌ترین مسائل ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شود.
***
توقف آموزش نظامیان سعودی در آمریکا
به دنبال تیراندازی مرگبار یک سرباز سعودی در پایگاه هوایی فلوریدا که 3 کشته بر جای گذاشت، پنتاگون از توقف آموزش عملیاتی همه پرسنل نظامی عربستان سعودی در ایالات متحده تا اطلاع ثانوی خبر داد. این تصمیم تأثیرات گسترده‌ای روی نظامیان سعودی در خاک آمریکا به همراه خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به تعلیق بیش از ۳۰۰ دانشجوی هوانوردی نظامی عربستان به عنوان بخشی از تدابیر امنیتی اشاره کرد که نخستین‌بار روز سه‌شنبه گزارش شد.
***
تهدید ترکیه به اخراج آمریکا از اینجرلیک
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز‌ تهدید کرد اگر واشنگتن بخواهد تحریم‌های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک می‌شوند. چاووش‌اوغلو در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «‌ای هابر» با بیان اینکه کنگره آمریکا نمی‌تواند هیچ دستاوردی از تحریم ترکیه به بهانه خرید سامانه پدافند موشکی «اس400» داشته باشد، گفت: اگر آمریکایی‌ها ما را تحریم کنند، ترکیه نیز خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک می‌شود.
***
آمریکا در تدارک رزمایش بزرگ در اروپا
بار سگوین، معاون «ستاد عملیات استراتژیک و ستاد عالی اتحاد قدرت‌های اروپا» دیروز اعلام کرد ارتش آمریکا در نظر دارد سال آینده میلادی بزرگ‌ترین مانور خود را در اروپا از زمان جنگ سرد برگزار کند. سگوین گفت: در جریان این مانورها که برای آوریل و مه برنامه‌ریزی شده است، حدود ۲۰ هزار نیروی آمریکایی به اروپا اعزام خواهند شد و ما این توانایی را برای تقویت سریع، از منظر ترانس آتلانتیک به مدت ۲۵ سال نشان نداده‌ایم. او تاکید کرد برگزاری چنین مانورهایی واقعا نشان‌دهنده اتحاد 2 سوی آتلانتیک و تعهد آمریکا به ناتو است. به گفته سگوین، بخشی از این مانورهای نظامی این خواهد بود که ارتش آمریکا توانایی خود را برای انتقال سربازان خود به بلژیک، هلند و همچنین به جبهه شرقی ناتو از طریق آلمان و لهستان ارزیابی می‌کند. او این مانورها را به مانورهای «بازگشت نیروها به آلمان» موسوم به «REFORGER» که در دهه ۱۹۸۰ برگزار شد، تشبیه کرد. قرار است در مجموع ۳۷ هزار سرباز در رزمایش‌های آتی شرکت کنند که طی آن سربازان آمریکایی قبل از بازگشت به خانه، به نیروهای آمریکایی مستقر در سراسر اروپا و نظامیانی از ۱۸ کشور متحد ناتو می‌پیوندند.
***
ساختار آمریکایی تشکیلات جاسوسی امارات
رویترز در گزارشی از نقش مقام‌های سابق کاخ سفید در تشکیل یک واحد مخفیانه جاسوسی برای امارات عربی متحده پرده برداشته است. خبرگزاری رویترز در این گزارش تحقیقی نوشته است: فردی به نام «ریچارد کلارک» از مقام‌های سابق آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم، ۵ سال بعد از خروج از قدرت، سال ۲۰۰۸ به امارات در تشکیل یگانی برای جاسوسی‌های سایبری کمک کرده است. طبق این گزارش، امارات علاوه بر این، در قالب این برنامه پیمانکاران اطلاعاتی برجسته آمریکا را برای نظارت بر تهدیدها علیه این کشور به کار گرفته است. یگان مخفی‌ای که کلارک به تشکیل آن کمک کرد «اداره تحلیل، بهره‌برداری، توسعه و تحقیقات» نام گرفت. این اداره با نام سرواژه‌ای که از قرار گرفتن حروف ابتدایی آن در زبان انگلیسی در کنار یکدیگر درست شده به عنوان DREAD (به معنی وحشت، ترس) نیز شناخته می‌شود. رویترز نوشته در سال‌های بعدتر، امارات عربی متحده این یگان را توسعه داد و از آن برای پایش افرادی فراتر از مظنونان به اقدامات تروریستی استفاده کرد. 

Page Generated in 0/0102 sec