printlogo


کد خبر: 213791تاریخ: 1398/9/21 00:00
بیش از یک ماه از تلاش نمایندگان برای استیضاح زنگنه می‌گذرد
استیضاح یا استخدام؟!

حمید کمار*: بیش از یک ماه از تلاش نمایندگان برای استیضاح زنگنه می‌گذرد اما این موضوع هنوز در کمیسیون انرژی متوقف مانده است. استیضاح زنگنه با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های وابستگان دولت، به صحن خواهد رفت اما مسأله حیاتی، عزم نمایندگان در استیضاح زنگنه است که نتیجه استیضاح را تعیین می‌کند. باید دید استیضاح رای می‌آورد یا نمایندگان بیشتری به استخدام وزارت نفت درمی‌آیند!

هرچه به روز استیضاح بیژن زنگنه نزدیک‌تر می‌شویم، تقلای رسانه‌ای و لابی‌های دولتی‌ها و وابستگان‌شان برای فضاسازی و در نهایت ممانعت از استیضاح وزیر نفت بیشتر می‌شود. روزی نیست که غول رسانه‌ای تحت امر دولت و وزیر نفت از کاغذی‌ها گرفته تا سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی در تمجید از عملکرد وی ننویسند. نقطه اشتراک تمام این مطالب هم دوقطبی‌سازی‌های دروغین و مصادره دستاوردهای گذشتگان به نام او است. همه اینها اما تنها جنبه تبلیغی فعالیت دولتی‌هاست. جبهه دیگر فعالیت آنها، لابی‌های گسترده و به خط کردن نماینده‌های وابسته به دولت برای سنگ‌اندازی در مسیر استیضاح زنگنه است.
 
* سنگ‌اندازی در مجلس
آخرین نمونه تلاش‌های تیم دولت در مجلس، به جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس بازمی‌گردد که استیضاح‌کنندگان از توضیحات زنگنه قانع نشده و خواستار ارسال استیضاح به صحن مجلس شدند. با این حال اما به اصرار یکی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی که از قضا به استخدام وزارت نفت هم درآمده، ارسال استیضاح به صحن علنی به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد. پیش از این هم به دلایل مختلف استیضاح وزیر نفت به تاخیر افتاده بود که «حضور زنگنه در نشست اوپک» از آن جمله است. در همین رابطه اخیرا هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: استیضاح آقای زنگنه 9 محور داشت که 2 هفته است در حال پیگیری است. در جلسه اول وزیر نفت از پاسخ فرار کردند و از نمایندگان خواستند جزئیات سوالات را خدمت وی تقدیم کنند تا بررسی شود. جلسه دوم دوشنبه هفته گذشته بود که آقای زنگنه به کلی نیامدند. جلسه سوم یکشنبه برگزار شد اما در این جلسه هم زنگنه تنها به 2‌مورد پاسخ دادند. وزیر نفت ابتدا حتی از مفاهیم سوالات هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند که به ایشان توضیح دادیم. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر نفت در حال وقت‌کشی است، گفته بود: زنگنه 2 هفته یک بار به مجلس می‌آید و کمی توضیح می‌دهد و می‌رود اما این روند روز دوشنبه حتما بررسی می‌شود و به احتمال زیاد استیضاح در کمیسیون تایید شده و به صحن علنی می‌رود. خادمی اظهار داشته بود: در همین زمانی که زنگنه وقت‌کشی می‌کند، موضوع لابی کردن‌ها هم باز است. به غیر از لابی گروهی، در مجلس رو آورده‌اند به نقل‌قول‌های عجیب که چندین مقام بلندپایه توصیه کرده‌اند‏ استیضاح زنگنه انجام نشود اما همگی این موارد دروغ است و لابی قدرتمند زنگنه می‌خواهد استیضاح را به تعویق بیندازد.
 
* خطر نمایندگان معامله‌گر
در این میان البته هستند برخی نمایندگان که از دل استیضاح، منافع خود را دنبال می‌کنند. امتیازات مختلفی در برخی استیضاح‌ها رد و بدل می‌شود که «استخدام نزدیکان و حتی خود نمایندگان در مجموعه وزارت» از جمله معروف‌ترین آنهاست. چنانچه در استیضاح‌های قبلی هم بسیاری از نمایندگان و رسانه‌ها از تغییر موضع برخی نمایندگان مجلس در قبال «وزیر در معرض استیضاح» تعجب کردند.
 پیش از این هم هدایت‌الله خادمی در رابطه با استخدام برخی نمایندگان در وزارت نفت مدعی شده بود: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند، این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.
 اوج این ماجرا زمانی بود که بیژن زنگنه در جریان دفاع از برنامه خود به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم پشت تریبون صحن علنی مجلس گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب! هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیأت‌رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی را که کاری ندارند به کار گیرند. خب! نماینده‌ای که کار ندارد چه شود؟ آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست».
 این موضوع مسأله‌ای است که نتیجه استیضاح پیش روی زنگنه را در ابهام قرار داده است. کارنامه زنگنه بویژه با اشتباهات فاحش وی در موضوع گرانی و سهمیه‌بندی بنزین و مسأله کارت سوخت، قابل دفاع نیست اما برخی فعل و انفعالات در پشت‌پرده می‌تواند باز هم نتیجه استیضاح را به نفع وزیر بازگرداند.
 
روزنامه‌نگار*

Page Generated in 0/0070 sec