printlogo


کد خبر: 213792تاریخ: 1398/9/21 00:00
ارز 4200 تومانی؛ ارز لعنتی!

رئیس‌کل گمرک در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: تا زمانی که ارز تک‌نرخی نشود، نمی‌توان از تخلفات و سودجویی‌ها رها شد.
سید مهدی میراشرفی با اشاره به انتقادات اعضای اتاق نسبت به ارز 4200 تومانی دولتی بیان کرد: برخی اعضای اتاق ارز 4200 تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارز لعنتی می‌نامند. سودجویی در همه جای دنیا وجود دارد و می‌گویند اگر هزینه تخلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا نبرید، با کار راحت‌تر سود بیشتر ایجاد می‌شود. متاسفانه در بحث دارو با ارز دولتی مواردی کشف شد که البته اجازه ترخیص داده نشد. ریال جهت شیمی‌درمانی و داروهای آن داده شده که با آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد شده است. این افراد همزمان موبایل، اتومبیل و دارو وارد می‌کنند.
وی درباره ارزش پایه کالاهای صادراتی نیز گفت: 27 میلیارد دلار صادرات در مقابل 3/28 میلیارد دلار واردات داریم. یکی از علت‌های این موضوع تعدیل پایه‌های صادراتی است که 30 درصد کاهش یافت و ارزش آن 8/7 میلیارد برآورد می‌شود. به هرحال ارزش‌های پایه واقعی شده است. اگر صادرکننده به پایه ارزش کالای صادراتی اعتراض دارد، طبق قانون کمیته‌ای وجود دارد که می‌تواند اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کند تا رسیدگی شود.
رئیس‌کل گمرک در بخش دیگری از اظهارات خود به هزینه‌های بالای تخلیه، بارگیری و انبارداری اشاره کرد که در این زمینه هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با دلار محاسبه می‌کنند و گفت: بخشی از معطلی کالا به مولفه‌های بندری بازمی‌گردد که این موضوع لحاظ نمی‌شود، علت سکوت گمرک این است که 90 درصد کالاهای وارداتی در مناطق ویژه اقتصادی است که خارج از قلمروی گمرکی محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم تحکم داشته باشیم. انبارهای عمومی نیز هزینه‌های بالایی دارند، ارز لعنتی (ارز 4200 تومانی) خیلی در بحث هزینه‌های انبارداری دخیل نیست و با نرخ بازار محاسبه می‌شود.
 

Page Generated in 0/0064 sec