printlogo


کد خبر: 213803تاریخ: 1398/9/21 00:00
آیت‌الله یزدی کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان شد
ثبت‌نام آیت‌الله از قم

گروه سیاسی: رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از استان قم کاندیدا شد. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته نماینده آیت‌الله محمد یزدی با حضور در فرمانداری قم به نمایندگی از وی در انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان قم ثبت‌نام کرد. نماینده پیشین مردم قم در مجلس خبرگان رهبری مرحوم  آیت‌الله محمد مومن بود که اسفندماه سال گذشته درگذشت. پیش از ثبت‌نام آیت‌الله یزدی در انتخابات مجلس خبرگان، گروه‌هایی چون  مجمع عمومی جامعه مدرسین، مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه، بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه‌ و تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه از آیت‌‌الله یزدی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دعوت کرده بودند. در بخشی از بیانیه دعوت گروه‌ها و مجامع حوزوی آمده بود: «شخصیت‌ها و مجموعه‌های علمی و انقلابی حوزوی مصرانه از محضر شریف‌تان تقاضا دارند با توجه به پایگاه والای قم در ابعاد علمی، مذهبی و انقلابی و همچنین جایگاه ملی و بین‌المللی شهر جهاد و اجتهاد، نسبت به تقاضای مصرانه مؤمنین، دوستداران انقلاب و ارادتمندان‌تان پاسخ مثبت داده تا علاوه بر غنای هرچه بیشتر مجلس  خبرگان رهبری، مردم شریف قم با خلق حماسه‌ای دیگر، از نماینده‌ای مؤمن، شجاع و در تراز استان قم در مجلس خبرگان، بهره‌مند باشند». آیت‌الله یزدی در دوران انقلاب اسلامی مسؤولیت‌های متعددی چون ریاست قوه‌قضائیه، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى، نایب‌رئیسی و قائم‌مقام اجرایى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا را بر عهده داشته است. 
آیت‌الله یزدی در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری که از تهران کاندیدا شده بود، رأی لازم را نیاورد و از ادامه حضور در مجلس خبرگان بازماند. رهبر معظم انقلاب که پیش از انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان درباره برنامه‌ریزی برای حذف برخی چهره‌ها از این مجلس هشدار داده بودند، از رأی نیاوردن آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله محمدتقی مصباح ابراز نارضایتی کردند و حضور آنها را سبب وزانت مجلس خبرگان و نبودن آنها را «مایه خسارت» دانستند. ثبت‌نام آیت‌الله یزدی از شهر قم در حالی است که احتمال ثبت‌نام آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی از شهر مقدس مشهد نیز وجود دارد. در همین حال دبیر ستاد انتخابات کشور با اعلام آخرین وضعیت ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: تا عصر چهارشنبه  ۲۰۸ نفر برای شرکت در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند. سیداسماعیل موسوی با اعلام این خبر گفت: به تفکیک استانی در استان قم ۱۰۵ نفر، تهران ۷۱ نفر، خراسان رضوی ۱۳ نفر، خراسان شمالی ۱۳ نفر و فارس ۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در ۵ استان برگزار می‌شود، تا عصر امروز ادامه دارد. انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان روز دوم اسفندماه سال جاری و همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. شورای نگهبان بر اساس قانون وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس و خبرگان را برعهده دارد. 
 
* تذکر آیت‌الله جنتی به هیأت‌های اجرایی
روز گذشته و همزمان با ادامه کار هیات‌های بررسی صلاحیت نمایندگان، جلسه شورای نگهبان با حضور همه‌ اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست آیت‌الله جنتی برگزار شد. در این جلسه آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با تاکید بر نقش نظارتی شورای نگهبان بر عملکرد هیات‌های اجرایی، ابراز امیدواری کرد دقت کافی در انطباق شرایط و موانع نمایندگی مجلس با وضعیت داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی انجام شود تا شاهد بی‌دقتی در بررسی صلاحیت‌ها از سوی آنها نباشیم. وی خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد: اگر دقت کافی در بررسی صلاحیت‌ها شود و نسبت به فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت، مسامحه‌ای نشود، شاهد شکایت کمتر داوطلبان به شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های‌شان خواهیم بود. آیت‌الله جنتی در ادامه با اشاره به ثبت‌نام افرادی برای نمایندگی در انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان گفت: طبق قانون بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است و باید داوطلبان نامزدی در این مجلس شرایطی همچون اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق سوءسیاسی و اجتماعی را داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه احراز چنین شرایطی در این تعداد از داوطلبان آن هم در این مدت کوتاه، بسیار کار مشکلی است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری با دقت، اسناد و شرایط تک‌تک داوطلبان را بررسی می‌کند و هرگز تحت فشار درخواست‌های غیرقانونی قرار نمی‌گیرد.

Page Generated in 0/0085 sec