printlogo


کد خبر: 213812تاریخ: 1398/9/21 00:00
گزارش «وطن امروز» از افزایش هشدارها نسبت به دخالت آمریکا در تحولات عراق
نقشه آمریکا برای جایگزین عبدالمهدی

گروه بین‌الملل: با ادامه بلاتکلیفی سیاسی در عراق، دیروز برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی عراقی نسبت به تحرکات آمریکایی‌ها برای دخالت در عراق هشدار دادند.
به گزارش «وطن امروز»، یک روزنامه عربی دیروز از طرح اسرائیلی- غربی با حمایت مالی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای اجرای اقدامات تروریستی در شماری از کشورهای عربی بویژه عراق خبر داد. روزنامه البنا با اشاره به این موضوع نوشت: برخی جناح‌های امنیتی نسبت به تلاش گروه‌های گماشته شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غرب و اسرائیل برای اجرای اقدامات تروریستی در شماری از کشورهای منطقه و ایجاد هرج‌ومرج و آشوب در آنها هشدار داده‌اند. البنا افزود: این جناح‌های امنیتی از اردن، عراق و مصر به عنوان اولویت آن کشورها نام برده‌اند و احتمال حضور لبنان در این فهرست را نیز بعید ندانسته‌اند. آنها همچنین تاکید کرده‌اند برخی کشورهای عربی به دستور مستقیم آمریکا از طرح مذکور حمایت مالی می‌کنند. پیش از این ناصر الدویله، نماینده مجلس کویت فاش کرده بود آنچه در عراق رخ می‌دهد توطئه اسرائیل است. او همچنین هشدار داده بود چه‌بسا آن توطئه دامنگیر کویت هم شود.
 
* هشدار نسبت به دخالت‌های آمریکا
کریم علیوی، عضو فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق سه‌شنبه‌شب، نسبت به عواقب دخالت آمریکا در تشکیل دولت جدید عراق و انتخاب نخست‌وزیر پس از استعفای «عادل عبدالمهدی» هشدار داد. علیوی در گفت‌وگو با سایت خبری «بغدادالیوم» گفت: آمریکا می‌خواهد دولت و نخست‌وزیری را بر سر کار آورد که بر اساس برنامه‌هایش عمل و طرح‌های واشنگتن را در عراق اجرا کنند. نماینده فراکسیون الفتح افزود: مردم عراق، معترضان و مراجع دینی عراق مخالف هرگونه دخالت کشورهای بیگانه در انتخاب نخست‌وزیر عراق هستند. حسن شاکر الکعبی، رئیس فراکسیون بدر نیز به فشارهای آمریکا به برخی احزاب سیاسی عراقی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق که متمایل به واشنگتن باشد، اشاره کرد و افزود: دخالت آمریکا و متحدان آن در امور داخلی عراق و انتخاب نخست‌وزیر جدید غیرقابل قبول است و ما آن را قاطعانه رد می‌کنیم. وی گفت: نخست‌وزیر جدید عراق باید یک عراقی تمام‌عیار باشد، اعتماد تمام گروه‌ها را به دست آورد و حافظ حاکمیت و تصمیمات دولت در برابر دیکته‌های آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای خارجی باشد. نماینده فراکسیون بدر اضافه کرد: فشار و دخالت‌ آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق همچنان تا امروز باقی است و تمام دولت‌های عراق از آن زمان زیر فشار واشنگتن قرار دارند.
 
* جلسه «محمد الحلبوسی» با رؤسای فراکسیون‌های سیاسی
روز گذشته جلسه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با روسای فراکسیون‌های سیاسی درباره بررسی برخی مفاد مورد مناقشه در پیش‌نویس قانون انتخابات برگزار شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: این جلسه بدون توافق نهایی درباره 2 ماده در پیش‌نویس قانون انتخابات به پایان رسید. وی افزود: یکی از ماده‌های مورد اختلاف این است که برخی به دنبال شرکت صددرصد انفرادی نامزدهای انتخاباتی هستند و برخی فراکسیون‌های سیاسی می‌گویند که ۷۵ درصد فهرست‌ها فردی باشد و بقیه به فهرست‌های حزبی تعلق یابد و کردها نیز پیشنهاد داده‌اند که ۵۰ درصد نامزدها انفرادی و ۵۰ درصد آنها از فهرست‌های حزبی باشند. به گفته این منبع آگاه، موضوع ماده دوم  فرق دارد و در زمره اختلافات ثانویه قرار می‌گیرد و مربوط به نامزدی افراد دوتابعیتی و سن نامزدهاست.
جلسه رئیس پارلمان عراق با روسای فراکسیون‌ها در حالی پایان یافت که ساعاتی پیش از آن برخی خبرگزاری‌ها به نقل از یکی از نمایندگان پارلمان اخباری درباره مواد اصلاحی و تشکیل کمیته قانون اساسی متشکل از 18 نماینده پارلمان منتشر کردند. 
براساس اخبار منتشره در این‌باره، از جمله این اصلاحات، انتخاب یک نظام شبه‌ریاستی و نیمه‌ریاستی به معنای مشارکت مردم در انتخاب رئیس‌جمهور، انتخاب نخست‌وزیر توسط وی، لغو شوراهای استانی و انتخاب استاندار با رأی محرمانه و مستقیم مردم است. این منبع یادآور شد: اصلاحات قانون اساسی  شامل دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها در زمینه‌های مالی، قانونی، اداری، اراضی و پروژه‌ها  و همچنین رفع دوگانگی اختیارات دولت مرکزی و استان‌ها، شفاف‌سازی بیشتر در زمینه نظام فدرال، اختیارات مناطق و تعیین ضوابط برای آن اختیارات بویژه در زمینه‌های امنیتی و اداری، مالی،  نفت، گاز و گذرگاه‌های مرزی است.
در این اصلاحات همچنین بر لغو حق وتوی 3 استان و موافقت یک‌سوم نمایندگان پارلمان برای انجام اصلاحات در آینده تأکید شده و آمده است که شورای فدرال خدمات‌رسانی مسؤول انتصاب مدیران کل و پایین‌تر از آن و همچنین مسؤول تعیین پست‌هایی نظیر روسای قوای سه‌گانه، قضات و افسران بلندپایه است که مشمول قانون دوتابعیتی می‌شوند.
همچنین براساس این اصلاحات، دیدار وزرا، نمایندگان و افسران عراقی با سفرای خارجی یا سفر آنها به دیگر کشورها و دیدار با مقامات خارجی بدون اطلاع نخست‌وزیر و سفارت عراق در آن کشورها ممنوع می‌شود و دخالت افراد غیر ذی‌ربط در امور سیاست خارجی و اظهار نظر و مذاکره چنین افرادی ممنوع است.
 
* فشار گروه‌های سیاسی به پارلمان
در همین حال، صالح محمد العراقی، چهره نزدیک به مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در فیسبوک اعلام کرد: صدر با ارسال پیامی به پارلمان عراق، پیشنهاداتی درباره قانون انتخابات که قرار است تصویب شود، ارائه و نمایندگان پارلمان را به تصویب آنچه در راستای منافع مردم است، تشویق کرد. از جمله این پیشنهادات این بود که ضمن توجه به تعداد رای‌دهندگان، کاندیداتوری در هر استان به صورت صد درصد انفرادی باشد. 
جریان حکمت ملی نیز شروطی را برای پذیرش قانون انتخابات مطرح کرد. این شروط شامل تقسیم هر استان به چند دایره انتخاباتی با تعداد کرسی‌های اختصاصی، نامزدی کاملا فردی و کاهش اعضای پارلمان است.
***
[هشدار درباره دخالت‌های خارجی]
دیروز همچنین برخی نمایندگان پارلمان نسبت به تحولات جاری در عراق ابراز نگرانی کردند. «کریم علیوی» نماینده ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» نسبت به عواقبت مداخلات ایالات متحده آمریکا در تشکیل دولت جدید عراق هشدار داد.
وی با بیان اینکه هدف واشنگتن از این اقدام، اجرای طرح‌های خود در عراق و منطقه است، تأکید کرد: «ملت عراق بویژه تظاهرات‌کنندگان و حتی مرجعیت دینی نیز هر گونه مداخله خارجی در تصمیم [ملت] عراق را رد می‌کنند».
«حسن شاکر الکعبی» رئیس فراکسیون پارلمانی «بدر» هم از فشار آمریکا به برخی فراکسیون‌های سیاسی عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید خبر داد و گفت که واشنگتن با این فشار قصد دارد نخست‌وزیری در عراق انتخاب شود که به آمریکا متمایل باشد. شاکر تأکید کرد که هر گونه مداخله آمریکا و همپیمانانش در امور داخلی عراق بویژه انتخاب نخست‌وزیر، غیر قابل پذیرش است و نخست‌وزیر جدید باید حافظ حاکمیت و استقلال تصمیم‌های عراق از مداخلات آمریکا و سایر کشور‌های خارجی باشد. وی همچنین گفت که از سال ۲۰۰۳ «تا به امروز، فشار‌ها و مداخلات آمریکا در کشور وجود داشته است و همه دولت‌ها نیز تسلیم این فشار‌ها شدند».

 


Page Generated in 0/0073 sec