printlogo


کد خبر: 213823تاریخ: 1398/9/23 00:00
دور دنیا

استعفای معمار کوچ امنیتی آمریکا
فارین پالیسی گزارش داد «رندی شریور» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی «ایندوپاسیفیک» از سمتش استعفا کرده است. این رسانه نوشته شریور شهرتش را مدیون ستیزه‌جویی با چین است و در فرآیند نظارت بر تغییر تمرکز پنتاگون از جنگ‌های خاورمیانه به مقابله با پکن نقش داشته است. 
***
امضای دومین قرارداد فروش« اس400» به ترکیه
وزارت دفاع ترکیه دیروز اعلام کرد مسکو و آنکارا در آستانه دستیابی به توافق درباره دومین قرارداد فروش سامانه دفاعی اس400 هستند و این قرارداد می‌تواند تا قبل از آوریل امضا شود.  آمریکا بارها از ترکیه خواسته است از خرید سامانه موشکی اس400 صرف‌نظر کند. واشنگتن مدعی است خرید این سامانه از سوی یک عضو ناتو با دیگر سلاح‌های دفاعی سازمان ناتو همخوانی ندارد. ترکیه تاکنون یک سامانه از موشک‌های اس400 را از روسیه تحویل گرفته و قرار است تا ماه آوریل استفاده از آن را عملیاتی کند.
***
انفجار مهیب در آلمان
منابع محلی از وقوع انفجار مهیبی در شهر «بلنکنبورگ» واقع در ایالت زاکسن- آنهالت در آلمان خبر دادند. به نوشته وبگاه «ام‌دی‌آر»، این انفجار در آپارتمانی 5 طبقه در بلنکنبورگ رخ داده که طبق برآوردهای اولیه حداقل 25 نفر بر اثر آن زخمی شده‌اند. علت انفجار هنوز مشخص نیست و جزئیات بیشتری هم از این خبر منتشر نشده است.
***
توقف دوباره مذاکرات آمریکا و طالبان
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان دیروز گفت مذاکرات واشنگتن با گروه طالبان به دلیل حملات انتحاری متوقف شده است. زلمای خلیل‌زاد توضیح داد پس از حمله انتحاری روز چهارشنبه در بیرون از پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام که منجر به کشته شدن 2 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 70 نفر شد، مذاکرات با طالبان فعلا متوقف شده است.
***
عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزایر شد
محمد شرفی، رئیس نهاد ملی مستقل انتخابات در الجزایر اعلام کرد پس از شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، عبدالمجید تبون پیروز این انتخابات شده است. تبون 15/85 درصد از آرا را از آن خود کرده است.
***
سفر نخست‌وزیر ژاپن به هند لغو شد
وزارت خارجه هند دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد سفر نخست‌وزیر ژاپن به هند در پی اعتراضات به قانون اعطای حق شهروندی لغو شده است. آبه شینزو قرار بود ۱۵ دسامبر به هند برود و گفت‌وگوهایی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در ایالت آسام داشته باشد اما به دلیل اعتراضات در این ایالت شمال شرقی هند، این سفر لغو شده است. اعتراضات در مناطق شمال شرقی هند در پی تصویب لایحه اعطای حق شهروندی به اقلیت‌های مذهبی از بنگلادش، افغانستان و پاکستان انجام شده است.

Page Generated in 0/0158 sec