printlogo


کد خبر: 213824تاریخ: 1398/9/23 00:00
سیدحسن نصرالله:
آمریکا دنبال سوار شدن بر اعتراض‌های منطقه است

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیشب درباره تحولات اخیر این کشور و منطقه سخنرانی کرد. سیدحسن نصرالله اظهار داشت: آمریکایی‌ها بسیار تلاش می‌کنند که از هرگونه اعتراضات‌ مردمی سوءاستفاده کنند و سوار بر موج این اعتراضات شوند تا در راستای منافع و نقشه‌های آنها باشد. او افزود: آمریکایی‌ها به اعتراضات در لبنان، عراق و حتی یمن با این دید نگاه می‌کنند که این اعتراض‌ها ابزاری برای فشار به ایران است. به گزارش فارس، نصرالله ادامه داد: آنها از روز اول اعتراض‌های مردمی در لبنان این‌گونه وانمود کردند که این اعتراض‌ها همه علیه حزب‌الله است. آنها یا خود را فریب داده‌اند یا اینکه اطلاعات غلطی به لبنانی‌ها داده‌اند. سیدحسن نصرالله گفت: آمریکایی‌ها همواره به دنبال ارائه اطلاعات و ارزیابی‌های اشتباه و غلط بوده و هستند و سیاست خارجی آنها در این‌باره همواره متضرر بوده است. وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها چنان وانمود و القا می‌کردند که گویا تمام مشکلات لبنان، حزب‌الله بوده و «مایک پمپئو» هم در این‌باره تلاش‌های زیادی کرد و گفت که لبنانی‌ها باید از این مشکل خود را خلاص کنند. دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: برخی رسانه‌های عربی و خارجی در این زمینه (تخریب حزب‌الله) به آمریکایی‌ها کمک و حتی تلاش کردند هم‌صدا با واشنگتن بگویند: «تظاهرات در لبنان علیه حزب‌الله است».
نصرالله افزود: اگر به اظهارات اسرائیلی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که نتانیاهو و سایر مقامات آن رژیم می‌گویند این فرصت (تظاهرات در لبنان)، فرصتی تاریخی برای تضعیف حزب‌الله است یا اینکه می‌گویند حالا وقت آن است که از لبنان یک امتیاز درباره نفت یا گاز در این کشور بگیریم.
سیدحسن نصرالله گفت: بله! ارزیابی آنها درباره اینکه حزب‌الله خطر و تهدیدی برای منافع و مصالح صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست، درست است؛ حزب‌الله خطری برای منافع ملی لبنان نیست، بلکه برعکس تهدیدی واقعی برای منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره چرایی تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای تخریب مقاومت اسلامی در لبنان خاطرنشان کرد: حزب‌الله در لبنان مانع تحقق توطئه‌ها و طرح و نقشه‌های آنهاست. او گفت: «آمریکایی‌ها به لبنانی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید مشکلات معیشتی شما حل شود، باید اول مشکل اسرائیل [یعنی حزب‌الله] را بر طرف کنید».
او ادامه داد: «آمریکایی‌ها و پشت سر آنها اسرائیلی‌ها، در برابر مردم لبنان متوسل به روش‌های باج‌گیری می‌شوند».
سیدحسن نصرالله به جنجال رسانه‌ای برخی رسانه‌های لبنانی و عربی در منطقه درباره تحریف اظهارات یکی از مقامات نظامی در ایران نیز گفت به محض شنیدن این اظهارات  منتسب و تحریف شده، با داخل ایران تماس گرفته است.
سیدحسن نصرالله ادامه داد: «هنگامی که اظهارات یکی از مقامات لبنانی را خواندم، مطمئن بودم این اظهارات منتسب صحت ندارد. من شخصا متن فارسی را خواندم و واژه لبنان را در این متن پیدا نکردم و با برادران در ایران تماس گرفتم و آنها این اظهارات منتسب را تکذیب کردند».
وی دلیل این‌گونه رفتارهای مسؤولان و رسانه‌های لبنانی را این‌گونه تحلیل کرد که «این‌گونه اظهارات جعلی با هدف تحریک برخی از لبنانی‌ها منتشر می‌شود. برخی با اظهارات آمریکایی‌ها تحریک نمی‌شوند، ولی اگر اظهاراتی منتسب به مقام ایرانی در یکی از سایت‌ها ببینند، تحریک می‌شوند و از رئیس‌جمهور و مقامات لبنان می‌خواهند تا موضعی اتخاذ کنند». نصرالله ادامه داد: «برخی فکر می‌کنند اگر به ایران حمله شود؛ این کشور برای پاسخ به حمله به متحدان خود متوسل خواهد شد و از آنها کمک خواهد گرفت. می‌خواهم اینجا اطلاعات دقیقی به شما بدهم. هر کس به ایران حمله کند، خود این کشور به تنهایی پاسخ آن را خواهد داد. ایران کشوری نیست که سکوت اختیار کند و تنها به متحدانش تکیه کند. اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، ایران خود پاسخ اسرائیلی‌ها را خواهد داد.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع تحولات داخلی لبنان پرداخت و گفت حزب‌الله از روز اول گفت مخالف استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان است و دلایل این مخالفت را گفت؛ اینکه تشکیل دولت جدید در لبنان سخت است و به نفع این کشور به دلیل اوضاع سیاسی و اقتصادی نیست.
نصرالله گفت: «بهتر بود دولت استعفا نکند و تظاهرات هم سرجای خود باشد و این وضعیت برای لبنان بهتر بود، چرا که عامل فشاری برای دولت بود  تا دست به اجرای اصلاحات بزند و مطالبات مردم لبنان محقق شود».
دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت؛ برخی استعفای حریری را دستاوردی برای خود دانستند ولی این استعفا اتلاف وقت بود، چرا که باعث تعطیلی مؤسسات و ارگان‌های دولتی شد که باید مجری اصلاحات مدنظر می‌شدند.

Page Generated in 0/0079 sec