printlogo


کد خبر: 213875تاریخ: 1398/9/24 00:00
دور دنیا

سازمان ملل: اقدامات اسرائیل در جولان از اساس باطل است
مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر از رژیم صهیونیستی خواست به قطعنامه‌های متعلق به جولان اشغالی سوریه بویژه قطعنامه شماره ۴۹۷ صادره در سال ۱۹۸۱ عمل کند. بر اساس قطعنامه ۴9۷، تصمیم رژیم صهیونیستی برای تحمیل قوانین و مدیریت قضایی و اداری خود بر جولان اشغالی، ملغی و باطل بوده و هیچ اثر حقوقی در سطح بین‌الملل ندارد.
***
دیدار خلیل‌زاد با فرمانده ارتش پاکستان
ژنرال «قمر جاوید باجواه» فرمانده ارتش پاکستان با «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان دیدار کرد. محور این دیدار که در راولپندی مقر ارتش پاکستان و تحت تدابیر شدید امنیتی و پشت درهای بسته انجام شد، پیشبرد اهداف مذاکرات صلح افغانستان بود. سفیر آمریکا در پاکستان نیز در این دیدار خلیل‌زاد را همراهی می‌کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد طالبان در زمینه مذاکره با آمریکا دچار اختلاف درونی شده‌ و حتی برخی رهبران طالبان با خائن دانستن «ملا هبت‌الله» اعلام کردند عملیات‌های تروریستی در افغانستان را بیشتر می‌کنند تا مذاکرات صلح به نتیجه نرسد. خلیل‌زاد سعی دارد برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در شرایطی که طالبان دچار اختلاف هستند وارد عمل شود.
***
سفر  فرماندار هنگ کنگ به چین
«کری لام» فرماندار منطقه خودمختار هنگ‌کنگ برای دیدار با مقام‌های چین به پکن سفر کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز،  لام روز شنبه در اولین سفر پس از شکست دولتش در انتخابات محلی ماه گذشته، هنگ‌کنگ را به مقصد پکن پایتخت چین ترک کرد؛ سفری که سبب گمانه‌زنی درباره ایجاد تغییرات در تیم رهبری او شده است. انتخابات شوراهای محلی هنگ‌کنگ چندی قبل برگزار شد و طبق نتایج آن، نامزدهای مورد حمایت معترضان در انتخابات هنگ‌کنگ موفق شدند بیش از نیمی از کرسی‌های شوراهای محلی این منطقه را تصاحب کنند. طبق قوانین موجود، شوراهای محلی هنگ‌کنگ بر هزینه‌های دولتی نظارت و درباره طیف وسیعی از مسائل از جمله مسائل معیشتی و حمل‌ونقل تصمیم‌گیری می‌کنند و دارای نفوذ سیاسی زیادی در اداره این منطقه خودمختار تحت حاکمیت چین هستند. کری لام قرار است در سفر 4 روزه خود به پکن درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی هنگ‌کنگ رایزنی کند.
***
تنش در روابط داکا- دهلی‌نو در پی تصویب لایحه جنجالی در هند
به دنبال تصویب لایحه‌ای جنجالی در پارلمان هند نه‌تنها 2 وزیر دولت بنگلادش سفر به هند را لغو کردند، بلکه فعالان احزاب و گروه‌های اقلیت‌ در بنگلادش شامل هندوها و بودایی‌ها هم لایحه مصوب پارلمان هند را بشدت رد کردند.
چهارشنبه هفته گذشته مجلس علیای هند لایحه‌ای با موضوع اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان را که پیش‌تر به تصویب مجلس سفلی درآمده بود، به تصویب رساند. بعد از پیروزی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در انتخابات خردادماه این کشور، حزب حاکم هندو- ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» لایحه اعطای شهروندی را ارائه کرده بود. طبق این لایحه، به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۳) از 3 کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی اعطا می‌شود.
***
حماس به دنبال قبضه قدرت نیست
صلاح البردویل، عضو دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در گفت‌وگویی اعلام کرد روابط این جنبش با دیگر گروه‌های فلسطینی در درجه بالایی از هماهنگی قرار دارد. وی تأکید کرد حماس به دنبال تقویت روابط ملی و مشارکت در کار در بالاترین سطح و خواهان گفت‌وگوی سازنده برای رسیدن به همزیستی است. البردویل ادامه داد: «در صورتی که حماس در هر انتخابات آزاد و شفافی پیروز شود کرسی ریاست را برای خود برنخواهد داشت؛ رویکرد حماس بر اساس شراکت است و در این مورد به گروه‌ها تعهد داده است. حماس از سیستم انتخاباتی بر اساس لیست‌های انفرادی در استان‌ها چشم‌پوشی و موافقت کرد انتخابات بر اساس سیستم تناسبی برگزار شود. 
***
کره‌شمالی از انجام یک آزمایش موشکی مهم خبر داد
خبرگزاری «کی‌سی‌ان‌ای» کره‌شمالی روز شنبه گزارش کرد این کشور یک آزمایش «بسیار مهم» در سایت پرتاب موشکی «سوهائه» انجام داده است. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی زمانی گفته بودند پیونگ‌یانگ قول داده این سایت را تعطیل کند. این خبرگزاری آزمایش  انجام شده را یک «آزمایش موفقیت‌آمیز و با اهمیت بالا» توصیف کرد اما مشخص نکرد چه چیزی آزمایش شده است.
***
افزایش شمار کودکان یمنی مبتلا‌ به سرطان در نتیجه جنگ و محاصره
علی المنصور، مدیر بخش پذیرش مرکز ملی سرطان یمن تصریح کرد: آمار مرگ‌ومیر کودکان مبتلا به سرطان رو به افزایش است و سازمان ملل مسؤول این وضعیت است و باید متجاوزان را تحت فشار قرار دهد. در همین راستا، حمود هدیش، رئیس بخش اطفال در مرکز ملی سرطان گفت: مرکز ما در 2 بخش بستری و کلینیک‌های مشاوره، پذیرای شمار زیادی از مبتلایان قدیمی و جدید به بیماری سرطان است. رئیس بخش اطفال در مرکز ملی سرطان همچنین عنوان داشت: برخی مبتلایان به سرطان به دلیل شرایطی که خانواده‌های یمنی به خاطر تجاوز و حملات ائتلاف عربی دارند و از آن رنج می‌برند، قبل از اینکه در این مرکز بستری شوند و تحت معالجه و درمان قرار بگیرند، فوت می‌کنند. 

Page Generated in 0/0134 sec